Sälja Red Crystal. Pris?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fantawor87
    • August 2009
    • 101

Sälja Red Crystal. Pris?

Hej!
    Jag har tänkt mig att starta en större odling av crystal red räkor på olika mässor och så.
    Min fråga är:
    Vilket pris är rimligr för en räka med T.ex. vit och röd randig med starka färger och där räkan är ganska stor?

Vad är ett rimligt pris för en räka som nästan är helt röd (starkt, fin röd färg) och där räkan är ganska stor.

En crystal red räka som är helt vit (klar, stark vit färgad) och där räkan är ganska stor. Tror att den räkan kallas för snowwhite crystal red schimp? vill gärna ha namnet på den
    Jag har hört att dom är ganska dyra på mässor.

En annan fråga är om jag nu ska sälja dom på en mässa, vad ska jag skriva att dom heter? Redbee eller crystal red?
    Crystal red är väll trademarkt eller vad det nu heter (ett C med en ring runt)

Vad är rekomenderad föda för att framhäva färgen extra mycket?

Vad gillar dom att ha för inredning, altså mycket rötter, stenar, mossa m.m?

Hur ser man skillnad på kön?

TACK!/Simon
    Senast redigerad av fantawor87; 01 March 2011, 18:07.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Länken var ingen höjdare, bara en smiley...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fantawor87
      • August 2009
      • 101

oops mitt fel

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av fantawor87
        Hej!
        Jag har tänkt mig att starta en större odling av crystal red räkor på olika mässor och så.
        Menar du att du ska köpa eller sälja räkor på mässor? Och vilka mässor isf?
        Min fråga är:
        Vilket pris är rimligr för en räka med T.ex. vit och röd randig med starka färger och där räkan är ganska stor?
        Stora räkor ska du helst inte sälja, de är känsligare för flytt och köparen vet heller inte hur gamla de är. Sedan beror priset mycket på hur de är tecknade.
        Vad är ett rimligt pris för en räka som nästan är helt röd (starkt, fin röd färg) och där räkan är ganska stor.
        En räka med mer rätt är oftast mindre värd. Ju mer vitt desto dyrare blir de.
        En crystal red räka som är helt vit (klar, stark vit färgad) och där räkan är ganska stor. Tror att den räkan kallas för snowwhite crystal red schimp? vill gärna ha namnet på den
        Jag har hört att dom är ganska dyra på mässor.
        Det beror på hur det vita ser ut, antingen är det en Snow white, eller Golden som är samma sorts räka men mindre vitt.
        En annan fråga är om jag nu ska sälja dom på en mässa, vad ska jag skriva att dom heter? Redbee eller crystal red?
        Crystal red är väll trademarkt eller vad det nu heter (ett C med en ring runt)
        Chrystal red är nog den bästa benämningen.[QUOTE]
        Det finns olika foder för detta, kolla på tex www.ebishop.se.
        Vad gillar dom att ha för inredning, altså mycket rötter, stenar, mossa m.m?
        Det låter bra, mycket mossa som de kan gå och plocka i gillar de.
        Honorna ser lite tjockare, högre ut, och brukar vara lite större.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fantawor87
          • August 2009
          • 101

aha ok.
          Jag menar att jag funderar på att sälja räkorna på en helt vanlig akvarie mässa.
          men vad skulle du sätta på en normalstor/mellan crystal red räka (Snowwhite om jag har fattat rätt)?

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

När jag köpte mina SW gav jag ca 200:-/st för dem. Priset beror lite på vilken färg de har, det finns tex rosa SW som är bland de dyrare. Men förväxla inte dessa med sämre färgade SW som då heter Golden.
            Men finns det några mässor i Sverige som du kan sälja räkor på?
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

aha ok.
              Jag menar att jag funderar på att sälja räkorna på en helt vanlig akvarie mässa.
              Vanlig och vanlig - jag har i alla fall aldrig hört talas om någon akvariemässa i Sverige (däremot i utlandet).
              Däremot är det ju relativt vanligt med auktioner - men där säljs ofta det mesta väldigt billigt.

Odlar man räkor av lite högre klass så är det nog annonsering och postorder som gäller.
              Odlar man standardkvalitet så är nog det bästa att sälja till affärer och grossister.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• fantawor87
                • August 2009
                • 101

ok. Vet du ett rimligt pris för en fin rödvit crystal och ett rimligt pris för en fin helvit crystal?
                Är det på tradera/blocket/ebay som jag borde sälja på eller borde jag skapa en egen sida?

Kommentar

• fantawor87
                  • August 2009
                  • 101

Det är väll många mässor i Tyskland? Hur får man reda på information om det är någon mässa pågång? Hemsida?
                  Om du skulle sälja crystal på en mässa i T.ex. Tyskland (eller kanske Norge/Finland om dom nu har några) skulle du ta med dom på flyg () inpackade i frigolit eller något eller åka bil?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

ok. Vet du ett rimligt pris för en fin rödvit crystal och ett rimligt pris för en fin helvit crystal?
                    Är det på tradera/blocket/ebay som jag borde sälja på eller borde jag skapa en egen sida?
                    Skall man sälja kvalitet så måste man ha en egen hemsida där man visar upp vilken kvalité det är på det man säljer. Sedan kan man ju annonsera på t.ex. zoopet, redbee och plantswap eftersom det i regel är de lite mer kunniga akvaristerna som handlar där. På sidor som blocket etc. är det nog svårt att sälja hög kvalitet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Det är väll många mässor i Tyskland? Hur får man reda på information om det är någon mässa pågång? Hemsida?
                      Om du skulle sälja crystal på en mässa i T.ex. Tyskland (eller kanske Norge/Finland om dom nu har några) skulle du ta med dom på flyg () inpackade i frigolit eller något eller åka bil?
                      Nej inte så många, men några är det ju och det kostar ju då en hel del både att ta sig dit och att ha en utställningsmonter. Så det vill nog till för att du skall få det till att gå runt.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Först och främst så bör du ha en firma registrerad då det inte går att sälja på mässa som privatperson. Sedan är kostnaden ganska hög för platsen, så man bör ha ganska mycket att sälja för att det ska gå ihop sig.
                        Ska man köra ner räkor till Tyskland så är det bil som gäller, flyg blir dyrt och krångligt samt du måste ändå ta dig till mässan på något vis. Det är några mässor varje år i Tyskland, kolla på tex förstasidan här på Zoopet så hittar du några.

Ska du sälja räkor privat är det i olika forum samt andras ställen du får leta kunder, men de dyrare räkorna kan bli svåra att sälja då marknaden inte är så stor.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fantawor87
                          • August 2009
                          • 101

ok då tror jag att jag hänger med.
                          Det är bara en fråga: Vad är ett rimligt pris för en fin crystal?
                          Vad är ett rimligt pris på en riktigt fin helvit crystal?

Är det samma priser på Red Crystal som Black Crystal?

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

En riktigt fin SW i Sverige ligger på runt en femhundring.
                            Att säga vad en CR eller CB kostar är lika svårt att svara på som hur långt är ett snöre. Det beror på teckningen, färgen osv....
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fantawor87
                              • August 2009
                              • 101

Finns det någon stor utomlandshemsida som T.ex zoopet som jag skulle kunna annonsera på?
                              Hur skickar jag dom i så fall?

Kommentar

Arbetssätt...