Små snäckor hjälp fort!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Små snäckor hjälp fort!!!

    Hej! Igår startade jag upp ett 30L räkkar och köpte en "gräsmatta" på galler och idag såg jag 5 små snäckor på glaset! snäckornas hus var lixsom skruv formade (korskruvsformade) eller vad man ska säga. Vad ska jag göra åt detta? Är dem farliga eller nått?
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Nej de är inte farliga, många vill inte ha dem i sitt kar, men jag tycker de har sin charm Dessutom hjälper de till och äter upp överbliven mat och sånt som annars skulle kunna göra vattnet dåligt. Enda nackdelen är att de förökar sig FORT om de får möjlighet till det, alltså om det finns mycket mat åt dem. Så vill du inte ha dem så skulle jag rekommendera att du plockar bort alla du ser, eller så ser du helt enkelt till att mata sparsamt

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      jag älskar dom!
      Visst, tillslut så MÅSTE man spola ner några. (lr ja, det gör man väl egentligen varje gång man slänger en växt) för dom förökar sig så jäääääkla snabbt! kom på mig sjäv med att slänga i några stycken från ett annat kar ner i platykaret idag, för jag gillar verkligen deras guld/bruna färger.
      All we are, we are.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        vill du bli av med dom så köp en "snäckätarsnäcka" som dom så porrigt kallas i butik.
        All we are, we are.

        Kommentar

        • chrippe
          • September 2010
          • 214

          #5
          Okej. Nej det göt ju inget om det inte är så många men i ett tidigare akvarium så förökade dom sig med en rasande takt och så vill jag ju inte ha det. Tack för era snabba svar

          Kommentar

          • chrippe
            • September 2010
            • 214

            #6
            Men finns det någon snäckätande fisk som klarar sig i ett 100L kar med neontetror?

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              någon av de mindre botiorna kanske?

              Kommentar

              • chrippe
                • September 2010
                • 214

                #8
                Växer inte dom ur tillslut?

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Finns nog några man kan ha i ett 100 liters, kolla på artbeskrivningarna!

                  Kommentar

                  • chrippe
                    • September 2010
                    • 214

                    #10
                    Läste förut att det var någons slöjstjärtar som åt snäckor gör dem verkligen det?

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Det vet jag inget om, men slöjstjärtar behöver större kar än 100 l..

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        dvärgbotia säger jag bara. !"
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          #13
                          Ursprungligen postat av roosterboy
                          jag älskar dom!
                          Visst, tillslut så MÅSTE man spola ner några. (lr ja, det gör man väl egentligen varje gång man slänger en växt) för dom förökar sig så jäääääkla snabbt! kom på mig sjäv med att slänga i några stycken från ett annat kar ner i platykaret idag, för jag gillar verkligen deras guld/bruna färger.
                          Jag fick physa/skräpsnäckor med lite växter jag köpte. Fick panik när de började kravla på rutan i lilla karet och plockade bort alla jag såg och mördade dem i några dagar. Ägnade en halv evighet att ta bort äggkokonger på växterna som skulle ner i stora karet med så jag inte skulle få sådana där med.

                          Sen insåg jag att de visst inte bara var av ondo, utan nyttiga. Och de är ju rätt söta.

                          Syntes inte en enda till i lilla karet, men sen efter några dagar kom några få. Som jag vårdar ömt. Och så har jag plockat upp några och med flit släppt ner i stora karet =)

                          Så till chrippe - om du plockar alla du ser och mördar dem, så iaf för mig tog det inte många dagar att nästan utrota dem. Det var i 40 liters kar, och när jag upptäckte dem så första dagen plockade jag 15 st. Men efter 3 dagar såg jag högst en per dag.

                          Lägg ner en bit grönsak så samlas de till festmåltid, och man kan plocka upp grönsaken med X snäckor på.

                          Kommentar

                          • chrippe
                            • September 2010
                            • 214

                            #14
                            Smart med grönsaken! Det ska jag pröva men det på bli imorgon. Har inte sett några fler på drygt två timmar nu så det kanske inte blev så många eller så är det bara små kvar och kryper bland soilen

                            Kommentar

                            • chrippe
                              • September 2010
                              • 214

                              #15
                              Kom och tänka på en sak... efter som jag inte har något levande i räkkaret just nu utan bara snäckorna så matar jag ju inget då borde snäckorna inte överleva. Eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...