Är körsbärsräkor känsligare än vad jag trodde - eller har jag bara haft otur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dublin
    • September 2010
    • 58

    Är körsbärsräkor känsligare än vad jag trodde - eller har jag bara haft otur?

    I söndags köpte jag 5 körbärsräkor till mitt relativt nystartade 60l akvarium. Det började inget vidare: 1 av dem var död redan vid hemkomsten - trots kort resa från djuraffären. Efter sedvanlig iskåpning så sågs de andra 4 krypa iväg. Men sedan dess har jag bara ibland sett en räka - och idag kan jag iten hitta nån. Börjar misstänka att de har kroknat allihop. Jag kan iofs inte hitta några döingar, men de är ju inte så stora.

    Är det något särskilt man ska tänka på när man börjar med räkor som jag har missat?

    Övriga invånare (2 guppy + yngel + 11 neontetror) är pigga och verkar må ypperligt.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    nja körsbär är inte känsliga.. Dock blir dom lätt ihjälstressade Och inkoppning får man ju göra med alla sorters räkor.. Och att du inte har hittat några döingar kan lätt bero på att direkt en räka dör så är alla andra räkor rätt snabba på att äta upp dom.
    Tänk på att aldrig köpa fullvuxna räkor.. Dom lämnar livet mycket lättare av stress än ungdjur. dina fiskar beror det inte på.. En nära vän odlar körsbärsräkor i samma kar som guppie och massa neontetror.
    Så är dom bortgångna så är det nog pga stressen..

    Eller för snabb inkoppning?
    Man ska ju aldrig överföra räkorna till akvariet direkt.. Utan man ska ta kanske 1 ml"i minstaläget" vatten från akvariet och lägga i påsen räkorna är i med 1-5 min mellanrum i 2-3 timmar

    Kommentar

    • Dublin
      • September 2010
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Majki01
      nja körsbär är inte känsliga.. Dock blir dom lätt ihjälstressade Och inkoppning får man ju göra med alla sorters räkor.. Och att du inte har hittat några döingar kan lätt bero på att direkt en räka dör så är alla andra räkor rätt snabba på att äta upp dom.
      Tänk på att aldrig köpa fullvuxna räkor.. Dom lämnar livet mycket lättare av stress än ungdjur. dina fiskar beror det inte på.. En nära vän odlar körsbärsräkor i samma kar som guppie och massa neontetror.
      Så är dom bortgångna så är det nog pga stressen..

      Eller för snabb inkoppning?
      Man ska ju aldrig överföra räkorna till akvariet direkt.. Utan man ska ta kanske 1 ml"i minstaläget" vatten från akvariet och lägga i påsen räkorna är i med 1-5 min mellanrum i 2-3 timmar

      Det kanske var för rask inkoppling ändå, jag tyckte att jag var försiktig - men dock snabbare än 2-3 timmar.

      Men till nästa gång - hur avgör man om det är "ungdjur"?

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        storleken på dom. Du ska ha runt 1 cm inte större när du köper . En fullvuxen blir mellan 2.5-3 cm .

        Ibland överlever dom snabb inkoppning men inte alltid så nästa gång ta det säkra före det osäkra

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Det kan faktiskt vara så att dom finns kvar i karet, jag vet många som köpt räkor av mig har sagt att dom inte sett någon räka på någon månad och sen helt plötsligt så var dom där så det verkar som om dom kollar läget ett bra tag.(hoppas det är så för dig med.)
          När jag har flyttat räkor mellan karen så har jag haft högst en halvtimmes inkoppning med tre påfyllningar av vatten innan jag släppt i dom och det har gått bra.
          Ibland när jag köpt räkor utifrån så har jag nog haft nästan en timmes inkoppning men tre påfyllningar.

          Har faktiskt haft problem 1 gång och det var i nystartat kar även fast det var ett inkört filter och vatten från samma kar så dog dom en efter en och jag köpte dom från olika ställen och dom dog ändå och där har jag ingen aning om vad som hände så nystartat kar kanske inte är det bästa utan låt det bli inkört lite mer istället.
          Nu har jag så mycket att jag inte vet var jag ska göra av dom istället.

          Låter lite oroväckande när en räka var död redan i påsen kanske det var något i deras vatten vem vet.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Dublin
            • September 2010
            • 58

            #6
            Hehe, nu när jag kom hem var det en räka framme! Å andra sidan har vi aldrig sett mer än en samtidigt sedan den dagen då vi släppte i dem, så jag misstänker att h*n är ensam kvar. Men den är en rackare på att gömma sig...

            Jo eftersom en redan var död när man kom hem undrar man ju lite över hur de hade det i djuraffären - de kanske redan var stressade från början. Å andra sidan bodde de i en egen, fin liten kub med gott om gömställen - om vattenkvalitet har jag ju ingen aning dock...

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Hur var de förpackade i påsen?
              Hade de någon kvist med som de kunde hålla fast i? Läst någonstans, säkert på http://redbee.se som annars är ett superb. räkforum, att räkor lätt blir "åksjuka" om de inte har något att klamra fast i under transport och då kan de dö av det.
              När jag starade mitt lilla räkkar köpte jag först 4 crystal red räkor, och en hittade jag död nästa dag. De andra levde och mådde bra, men den gången hade inte akvariegubben satt med någon växt åt räkorna i påsen.
              När jag efter en tid skulle fylla på med räkor satte han i en lite kvist och då dog ingen.

              Nu kan ju räkan ha dött av andra orsaker, som ett helt nystartat kar eller så , men det KAN ju ha spelat in. Kanske även i ditt fall?

              Annars är ju räkor också super på att gömma sig, och speciellt om du har fiskar i samma kar kan de vara svåra att få syn på.

              (oj, detta blev långt! )

              Kommentar

              • Dublin
                • September 2010
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Hur var de förpackade i påsen?
                Hade de någon kvist med som de kunde hålla fast i? Läst någonstans, säkert på http://redbee.se som annars är ett superb. räkforum, att räkor lätt blir "åksjuka" om de inte har något att klamra fast i under transport och då kan de dö av det.
                Jo, han la i något blått trådigt plastgrejs (kan det varit en bit av nåt filter el likn?), just för att de skulle ha nåt att hålla sig i. Den som var död låg i det - de andra (levade) låg i ett hörn av påsen...

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Okej, då kan vi väl utesluta åksjukani alla fall

                  Kommentar

                  • Dublin
                    • September 2010
                    • 58

                    #10
                    Dra på trissor... Idag när jag kom hem från jobbet spatserade två räkor omkring som om de aldrig gjort annat. Jag som inte hittade nån häromdagen - och då har jag ju bara 60l att leta i. Undra om alla fyra är vid liv ändå...

                    De turas nog om att komma fram ur sitt gömställe för att jag ska tro att de är ensamma så jag ska köpa nya kompisar till dem

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Jag skulle nog gissa att du har alla kvar Som sagt, räkor är hiskeligt duktiga på att gömma sig. Jag har ju mina i ett 20 l, och av 8 st ser jag kanske 5-6 åt gången och hur jag än letar hittar jag sällan alla (förutom när man satt i nya löv... då ska minsann alla fram och kalasa

                      Kommentar

                      Arbetssätt...