Äppelsnäcka i ett kar utan täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Äppelsnäcka i ett kar utan täckglas?

    Går det tro eller sticker dom iväg på jakt efter äventyr? Jag har ett 30 liters och den kommer vara enda äppelsnäckan i så fall.
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • Speedo
    • January 2010
    • 602

    #2
    Jag har 4 rosa äpplesnäckor och dom har inte rymt men dom går och letar mat...
    Jag har hittat snäckorna i pumpen oftast bara en men dom har aldrig rymt fast jag har hål på baksidan av lysrörsarmaturen!!

    Sen så tror jag att snäckorna gillar att vara fler, men jag vet inte det är det jag har läst!

    Så jag tror ifall du har mycket Alger/Fiskar/ger många algtablleter/Wafers så går det nog bra!!

    Det var mitt svar och hoppas det hjälper dig!

    //Speedo
    Har jag stavat fel....Är det sant?
    Rätta mig gärna!

    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      har haft många å de har inte rymt men är nog väldigt olika,har hört om de som rymmer genom hål i täckglaset, mina lägger dessutom ägg på täckglaset,de blir kanske frustrerade om de inte har nånstans att lägga ägg men du skulle ju bara ha en men då kanske den sticker iväg för att leta efter en partner kan jag gissa. en bra sida www.applesnail.net
      MammaMia

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Jag har en i min räkvas som är helt öppen. Den gav sig faktiskt av på äventyr en gång men jag hann plocka upp den innan det var för sent och sedan dess har den hållt sig i vasen hela tiden. Hade en till innan och den höll sig alltid i vasen. Tror inte det är någon jättestor risk att den rymmer så länge du har några cm upp till kanten från vattenytan.

        Kommentar

        • redrobjem
          • November 2009
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av myslas
          Jag har en i min räkvas som är helt öppen. Den gav sig faktiskt av på äventyr en gång men jag hann plocka upp den innan det var för sent och sedan dess har den hållt sig i vasen hela tiden. Hade en till innan och den höll sig alltid i vasen. Tror inte det är någon jättestor risk att den rymmer så länge du har några cm upp till kanten från vattenytan.
          Jag har 3 cm räcker det tro?
          350 liter Sydamerika
          250 liter sydostasien
          30 liter sydamerika

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Det tror jag ska gå bra. Det finns som sagt en liten risk att den tar sig ut, men jag skulle tro att den är väldigt liten.

            Kommentar

            • redrobjem
              • November 2009
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av myslas
              Det tror jag ska gå bra. Det finns som sagt en liten risk att den tar sig ut, men jag skulle tro att den är väldigt liten.
              Jag har ett kar utan kanter för täckglas hur har du det det kanske är enklare i ett kar utan dom kanterna.
              350 liter Sydamerika
              250 liter sydostasien
              30 liter sydamerika

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Risken att den skall ta sig ut är verkligen inte "väldigt liten" dessa snäckor har inga problem med att vara ur vattnet då de andas luft ovan vattenytan. de lägger ägg ovan vattenytan och när honorna går för att reka en plats att lägga äggen på lämnar de vattnet och försöker hitta en skyddad plats. Har man bara en vet jag inte om detta triggas men trivs snäckorna så är risken stor att iaf. några hittar en väg ut ur ett öppet kar.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • redrobjem
                  • November 2009
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Risken att den skall ta sig ut är verkligen inte "väldigt liten" dessa snäckor har inga problem med att vara ur vattnet då de andas luft ovan vattenytan. de lägger ägg ovan vattenytan och när honorna går för att reka en plats att lägga äggen på lämnar de vattnet och försöker hitta en skyddad plats. Har man bara en vet jag inte om detta triggas men trivs snäckorna så är risken stor att iaf. några hittar en väg ut ur ett öppet kar.
                  Då får jag se vad som händer jag kommer ha koll ofta nu i början. Jag har en snäcka som antingen får gå i surt vatten eller basiskt utan täckglas. Kanske kommer lägga på täckglas senare när roten sjunkit men nu hålls roten nere med en klämma som sitter på glaset så jag kan inte sätta på täckglaset.
                  350 liter Sydamerika
                  250 liter sydostasien
                  30 liter sydamerika

                  Kommentar

                  • pereli

                    • March 2005
                    • 269

                    #10
                    Jag har en snäcka som rymt 2 ggr under ca en månad. I förrgår hittade jag den på golvet under akvariet men det var bara att stoppa tillbaka den i akvariet igen. Kan vara att den här snäckan kanske är lite självmordsbenägen eftersom fallhöjden ner till golvet är 120cm ./Per
                    Min fotoblogg

                    http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Mina Äppelsnäckor (5) har rymt ett flertal gånger, Detta efter att de kommit upp i en viss storlek och börjar leta efter ställen att lägga ägg. De behöver någonstans att hämta luft ifrån och därför är det bra om man har luftspalt mellan vattnet och täcklglaset. De kan leva upp till 1 vecka ovanför vattenytan.

                      En bra sida att läsa om de
                      Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...