Räka eller kräfta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    Räka eller kräfta??

    En dum fråga kanske men när jag surfat runt på lite olika nätsidor o forum slog mig var är skillnaden mellan räka och kräfta??
    Kolla in denna länken denna räkan blir mellan 10 och 15 cm eller är det inte en liten kräfta ?? Visst den kallas för afrikansk filterräka men var går gränsen För jag tänker att ett handels namn kan vilken handlare/grosits /impotör som helst sätt på ett djur. Som det här med rengbågsforell på regnbågslax tja ni fattar vad jag menar, man sätter ett klatschigt namn så det säljer eller så använder man ett namn som är till för att komma runt lagar och förordningar som här i landet råder det förbud mot att ha andra kräftor än signal och flodkräfta i fångenskap.

    In vino veritas, in aqua sanitas

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kräftor och räkor är olika grupper bland kräftdjuren, precis som björnar och hunddjur är olika grupper bland däggdjuren - och precis som björnar och hunddjur kan de ytligt se rätt lika ut.

    Det där är en räka. Det finns f.ö. ännu mer kräftlika räkor: http://mitglied.lycos.de/klotzw/hpbi...heirum_web.jpg
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      @Azur
      Som vanligt manen som vet vad han snackar om!! Men tamhundar skiljer sig inte genetiskt från vargen nämnvärt men i förhållande till rödrävar är skillnaden större.
      Men hur kan man avgöra vada som är en räka eller en kräfta?
      Som den du länkar till, hade någon frågat mig hade jag gissat på en kräfta då den har två stora klor, vad jag lärt mig är räkor mindre och saknar de stora saxklorna. Kanske lite avancerat att ge ett lätt fattligt svar på men hur avgör man skillnaden mellan räkor kontra kräftor när de till synes är så lika??
      Senast redigerad av Mick13; 13 November 2009, 22:27.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En enkel skillnad är att räkor har fem par gångben medan kräftor har fyra par plus ett par stora klor. De räkor som har stora klor har dem på ANDRA paret gångben istället för första paret.

        Detta är en räka: http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co...robrachium.jpg

        Kräfta: http://magickcanoe.com/crayfish/cray...eggs-large.jpg

        Detta håller inte för en del marina grupper av kräftdjur, men för sötvattenskräftor och sötvattensräkor håller det (såvitt jag vet).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • uncleban
          • March 2008
          • 69

          #5
          Coolt!

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Har nämligen planerat att skaffa en sådan "räka" som Mick13 länkade till i första inlägget. Den säljs på bromma zoo som "Blå räka" för 109kr st. Om den blir som det står 15cm stor, då är det en jävla stor räka

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Ursprungligen postat av Andrém
              Har nämligen planerat att skaffa en sådan "räka" som Mick13 länkade till i första inlägget. Den säljs på bromma zoo som "Blå räka" för 109kr st. Om den blir som det står 15cm stor, då är det en jävla stor räka
              Mjae med tanke på de räkor man stoppar i sig på thairesturanger som trigerräkor är denne honduras räka i samma storleks klass Fast klart häftigare klor.
              Senast redigerad av Mick13; 13 November 2009, 22:40.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                En enkel skillnad är att räkor har fem par gångben medan kräftor har fyra par plus ett par stora klor. De räkor som har stora klor har dem på ANDRA paret gångben istället för första paret.

                Detta är en räka: http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co...robrachium.jpg

                Kräfta: http://magickcanoe.com/crayfish/cray...eggs-large.jpg

                Detta håller inte för en del marina grupper av kräftdjur, men för sötvattenskräftor och sötvattensräkor håller det (såvitt jag vet).
                Azur Du är en klippa!!
                Visst sjuton vi fick lära oss skillnaden mellan räkor och kräftor när jag gick på restarunagskola Men inte kom jag i håg detta med att kräftorna har sina klor närmast "munnen" och att räkan har ben närmast "munnen". Men det var ena riktiga klor honduras räkan har. Undra hur den skulle smaka stek i olja och vitlök ??
                En helt OK tummregel när man stöter på nya kräft djur i handeln och om man är osäker på om det är en räka eller en kräfta.
                Du skulle bli en bra lärare inom marinbiologi.
                Senast redigerad av Mick13; 13 November 2009, 22:43.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  Tycker också de verkar lite konstigt, min räka har tre par gångben sen klor och ett gäng med plockben framme vid munnen
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Ursprungligen postat av CuRSeD
                    Tycker också de verkar lite konstigt, min räka har tre par gångben sen klor och ett gäng med plockben framme vid munnen

                    Vilken best
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • kerstitibu
                      • June 2008
                      • 1

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Har nämligen planerat att skaffa en sådan "räka" som Mick13 länkade till i första inlägget. Den säljs på bromma zoo som "Blå räka" för 109kr st. Om den blir som det står 15cm stor, då är det en jävla stor räka
                      Jag skaffade faktiskt en sån om en vecka och i dag hittade jag den död!
                      Senast redigerad av kerstitibu; 16 November 2009, 20:07.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Ursprungligen postat av kerstitibu
                        Jag skaffade faktiskt en sån om en vecka och i dag hittade jag den död!
                        Tråkigt och höra
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Jag var frö bi och fotade Blåhummer hos en zoohandlare för några dagar sedan. (Jag skall bara föra över bilderna till burken från mobilen man har inte hitta hållaren till minneskortat än) Lite nyfiken på vad det är för krabat i gentligen då det inte skyltar med de vetenskapliganamnen....
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av CuRSeD
                            Tycker också de verkar lite konstigt, min räka har tre par gångben sen klor och ett gäng med plockben framme vid munnen
                            Det är maxillipederna ("munbenen"), den har tre par varav ett par kan likna gångben.

                            Grymt cool räka du har f.ö.
                            Bifogade filer
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mick13
                              Jag var frö bi och fotade Blåhummer hos en zoohandlare för några dagar sedan. (Jag skall bara föra över bilderna till burken från mobilen man har inte hitta hållaren till minneskortat än) Lite nyfiken på vad det är för krabat i gentligen då det inte skyltar med de vetenskapliganamnen....
                              En av de två halvdöda som finns på JPs Zoohörna eller?
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...