Oönskade invånare..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Humlan81
    • October 2009
    • 30

    Oönskade invånare..?

    Jag har upptäckt att det har flyttat in några små sniglar i mitt akvarium..
    Har sett 3 stycken i olika storlekar (de är ganska små) och de hasar runt på växterna, glaset och övrig inredning.
    Min gissning är att de har suttit på någon växt och på så sätt kommit in i karet.
    Frågan är om de ska vara kvar eller om jag ska plocka ut dem!? Kan de "skada" på något sätt?
    Vad tror ni??
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Humlan81
    Jag har upptäckt att det har flyttat in några små sniglar i mitt akvarium..
    Har sett 3 stycken i olika storlekar (de är ganska små) och de hasar runt på växterna, glaset och övrig inredning.
    Min gissning är att de har suttit på någon växt och på så sätt kommit in i karet.
    Frågan är om de ska vara kvar eller om jag ska plocka ut dem!? Kan de "skada" på något sätt?
    Vad tror ni??
    dom följer med växter låt dom vara kvar jag ser dom bara som en bonus när du köper växter
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #3
      Om det nu är en bonus är väll upp till var och en. Om du vill ha sniglar är det ju trevligt, men tänk på att bara tre sniglar kan bli väääldigt många om där bara blir lite mat över till dom när du matar fiskarna, och då är det kanske inte lika kul.

      mvh Tim

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Sniglar finns det i många olika variationer och sorter och en del av dom är bra och trevliga och en del förökar sig värre än mygg och kaniner och det dröjer inte så länge innan dina 3 är 300 om dom är den jobbiga sorten.
        Dock så kanske dom redan lagt ägg på plantan och även om du tar väck dom 3 så har du snart 300 ändå
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Humlan81
          • October 2009
          • 30

          #5
          Hoppsan. Då ryker dem så fort jag ser dem nästa gång!

          Tack för tipsen

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Om du verkligen vill bli av med dom lätt är praktbotior....eller någon annan botia väldigt effectiv hjälpreda
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Antar att det är snäckor och inte sniglar du har i akvariet.

              I regel är det den malajsiska sandsnäckan som man "drabbas" av och i ETT DÅLIGT SKÖTT akvarium blir det mängder av dom. De är dock nyttodjur och luckar upp i sanden vilket sannerligen behövs i ett sådant akvarium.

              Jag lägger alltid i snäckor i akvariet vid uppstart eftersom de är nyttodjur - om det skulle bli för många av dom så är det bara ett tecken på att jag får skärpa till mig och sköta akvariet lite bättre.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Har ett 72 liters med en miljon körsbärsräkor i ungefär och där e nog lika många snäckor me innehåll
                Dom sistnämnda är inge kul, inte ens anetoma helenasnäckorna hinner med och käka upp dom fast där är 15 st eller nåt sånt......suck
                River snart upp hela karet,fångar alla räkor och kokar sanden så kanske dom kolar av.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av drd; 01 November 2009, 12:17.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Ingen som har nåt bra tips på hur man blir av med dessa fula snäckorna som är överallt på bästa sätt utan att tömma karet ?
                  Ska slänga ner ytterligare ett gäng anetoma helena och se om det hjälper.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Ingen som har nåt bra tips på hur man blir av med dessa fula snäckorna som är överallt på bästa sätt utan att tömma karet ?
                    Ska slänga ner ytterligare ett gäng anetoma helena och se om det hjälper.

                    mina gick från typ 485695 st i ett 222 liters till enstaka, kanske 10-15 st när jag drog ner på maten......



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Hmm...men just här i detta karet så matar jag räkorna max en gång i veckan med räkkäk, annars får dom klara sig på löv och andra små godsaker.

                      Snäckjäklarna förökar sig i sån sanslös takt ändå.
                      Har för vana att plocka ut ett hundratal stora vid varje vattenbyte.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av drd
                        Hmm...men just här i detta karet så matar jag räkorna max en gång i veckan med räkkäk, annars får dom klara sig på löv och andra små godsaker.

                        .

                        det är det böset med godsaker och löv som snäckorna lever av.....

                        dvs det är deras mat....



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Då blir det storstädning av karet endera dagen minsann för att få väck som rackarna.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Zoooophie
                            • April 2009
                            • 163

                            #14
                            Knäpp sniglarna mot rutan, mina räkor blir helt galna i mosade sniglar
                            Håller du på så ett tag så sänks antalet sniglar automatiskt för du tillför inte någon "ny" mat och räkorna/sniglarna äter rent karet själva så slipper du allt jobb
                            (\__/)
                            (O.o )
                            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Tro mig det görs det oxå men dom förökar ju sig som värsta kaninerna ändå så man inte hinner med
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...