Slamkrypare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #16
    Aha... Antog som sagt att det var smörbultar som åsyftades.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #17
      De fiskar som man hittar under stenar nära stranden i svenska sjöar är stensimpa, Cottus gobio, och bergssimpa, Cottus poecilopus. Dom har inget med slamkrypare att göra.

      Det finns många arter smörbultar i Sverige, men ingen som förekommer i rent sötvatten. Dom brukar räknas till samma familj som slamkryparna om än till olika undergrupper.

      Det finns ett antal olika arter slamkrypare, dom är framför allt vanliga i mangroveträsk och delta-områden i tidvattenzonen och lever alltså ofta i varierande salthalt under dygnet; från rent saltvatten till svagt bräckt. Flera arter kan hållas åtminstone en tid i rent sötvatten, men dom brukar vara känsligare för infektioner då.

      Kommentar

      • mff
        • January 2006
        • 91

        #18
        hallo!

        Ursprungligen postat av Annika
        Om vi menar Periophthalmus barbarus när vi pratar slamkrypare här så är den absolut ingen sötvattensfisk! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=394
        P. barbarus är ganska ömtåliga och kräver salt i vattnet. Annars drabbas den lätt av infektioner.
        Hej! Mitt namn är Markus Celander. Svara är du snäll så jag fattar om detta når dig eller ej.
        Jag har rest en del längs Gambiafloden och tagit med mig hem slamkrypare (små, små yngel) och mangrovefrön (men bara sådana som "missat leran" och hamnat i högvattnet). De sex slamkryparna jag tog hem i julas var cirka 1,5 cm långa - nu, ett halvår senare, är de 15 cm.
        Jag skulle tycka att det var kul att prata med någon som sysslar med samma akvaristik som jag - jag har hittills inte stött på en enda - däremot kanske 6 000 000 som håller på med Amazonas eller Malawi.
        Mvh/Markus Celander

        Kommentar

        • taxidermy
          • January 2007
          • 298

          #19
          Är de svåra att sköta? Kan man ha dem med andra fiskar?

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Ursprungligen postat av taxidermy
            Är de svåra att sköta? Kan man ha dem med andra fiskar?

            En del engagemang kräver de, och om man ska ha mer än en kräver de rätt mycket utrymme, i stora akvarier kan man ha dom tillsammans med andra fiskar som trivs i samma typ av miljö. Fiskar som är påtagligt roligare får man nog leta efter, tyvärr är de extremt svåra att odla.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #21
              Ahhh sluta sätta idéer i mitt huvud. Fick en ide om ett riktigt stort och djupt kar som är ganska lågt, där man fixar ungefär 1/3 av karet med en skitsnygg landdel, där man inreder lite av en regnskog med regnskogssystem.

              Vill ha!

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #22
                Ursprungligen postat av Johanski
                Ahhh sluta sätta idéer i mitt huvud. Fick en ide om ett riktigt stort och djupt kar som är ganska lågt, där man fixar ungefär 1/3 av karet med en skitsnygg landdel, där man inreder lite av en regnskog med regnskogssystem.

                Vill ha!

                Tänkte du dig då en rejäl metallhalogenlampa så att både fiskarna och växterna trivs och betraktaren får känslan av en riktigt solig dag oavsett vad det är för väder ute? Och några sprutfiskar som tävlar med varandra om att vara först med att skjuta ner maten du hänger upp i mangroveplantornas blad, och några krabbor som slamkryparna jagar bort när krabborna kommer för nära, och det förstås, att slamkryparna slåss inbördes om att få hoppa upp i handen på dig för att få tag på de godsaker du bjuder på, är det ungefär så din idé ser ut?

                Kommentar

                • liljeros84
                  • September 2008
                  • 108

                  #23
                  Hallåå allesammans, har fixat mig en 400liters bräckvattenbalja som står och puttrar, allt som saknas nu är djur, har beställt slamkrypare som kommer om ca 1-2 veckor.
                  har pluggat på massor nu sista månaden men en fråga återstår..
                  -"hur ofta vill dom äta?"
                  vill ju inte svälta/mata ihjäl dom.
                  tacksam för svar,
                  //Erik Liljeros!
                  ciao!
                  http://www.liljeros.net
                  under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #24
                    Du märker hur ofta, det beror lite på hur mycket mat de får, får de frysfoder kan du knappst mata ihjäl dom. Det enda du behöver se upp med är då är att vattenkvaliteten inte blir dålig.

                    Kommentar

                    • liljeros84
                      • September 2008
                      • 108

                      #25
                      okay, tack som fan. för helt enkelt prova mig fram,
                      http://www.liljeros.net
                      under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                      Kommentar

                      Arbetssätt...