Slamkrypare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Locomotiv
    • May 2008
    • 2

    Slamkrypare

    Vart Sthlms området kan man köpa slamkypare????
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Gå till din favorithandlare och beställ.

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Går ju o hitta svenska varianter av denna fisk i svenska vatten, men de är svåra att fånga eftersom de är så små och håller till djupt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av Aircut64
        Går ju o hitta svenska varianter av denna fisk i svenska vatten, men de är svåra att fånga eftersom de är så små och håller till djupt.
        Om du menar svenska gobiider så är dom inte direkt svårfångade och några lever väldigt dessutom väldigt grunt, men dom är betydligt mer svårskötta (kallt, bräckt eller salt vatten) och en klen ersättning för slamkryparens ampfibiska liv. Fast visst kan man ha mört istället för neonrasbora men det blir inte riktigt samma sak.

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Japp menade den ja

          Vet du något bra grunt ställe där jag kan fånga en sådan? Och vad behöver jag ha då :P ?

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Sandstubb, lerstubb och svart smörbult kan man fånga med not i grunda Östersjövikar i Stockholms skärgård t ex.

            Att sköta ett akvarium med kallt bräckvatten är vad jag har förstått inte särskilt svårt, bara dyrt! Men jag har ingen egen erfarenhet. Kallt sötvatten är det svåraste jag givit mig på (budgetversionen): en cirkulationspump och en slang ut genom fönstret.

            Kommentar

            • Wunder
              • September 2007
              • 315

              #7
              Slamkrypare måste ju vara den enklaste fisken någonsin att fånga. Bara ut till valfri stenig strand vid en sjö eller hav. Börja vänd på stenarna, så ser du en fisk som ligger där och litar på sitt camouflage att inte bli upptäckt. Bara att plocka upp den med händerna.
              Tyvärr är det ju knappast den mest intressanta akvariefisken, de ligger mest under sin rot eller sten och gör ingenting.
              Jag har en i mitt akvarium nu, har inte sett den äta än, den är för passiv för att komma fram vid matdags.

              Kommentar

              • HJ-C
                • April 2008
                • 165

                #8
                Vid en sjö?
                Vad är det då för art?

                Kommentar

                • Baf2
                  • February 2008
                  • 421

                  #9
                  Slam krypare om jag inte har fel så kan man bara ha dom där vatten nivån inte överstiger 2cm så att huvudet är över vattnet.
                  Jag kommer ihåg när jag var mindre och ville ha sånna Pappa var asnära att köpa såna till mej!
                  På affären stog det att det var sötvattensfisk

                  Kommentar

                  • HJ-C
                    • April 2008
                    • 165

                    #10
                    Ursprungligen postat av Baf2
                    Slam krypare om jag inte har fel så kan man bara ha dom där vatten nivån inte överstiger 2cm så att huvudet är över vattnet.
                    Jag kommer ihåg när jag var mindre och ville ha sånna Pappa var asnära att köpa såna till mej!
                    På affären stog det att det var sötvattensfisk
                    Mina kompisar som har slamkrypare har "strand" i sina kar, med liten lutning ner i vattnet, med följden att slamkryparna kan välja nivå själv, mellan någon dm och rent "land".
                    De som säljs i affären är sötvattensfisk, men när folk började nämna svenska arter här, antog jag att man menade svart smörbult. Det var därför jag undrade om det där med sjöar.

                    Kommentar

                    • Annika
                      • January 2002
                      • 2518

                      #11
                      Om vi menar Periophthalmus barbarus när vi pratar slamkrypare här så är den absolut ingen sötvattensfisk! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=394
                      P. barbarus är ganska ömtåliga och kräver salt i vattnet. Annars drabbas den lätt av infektioner.

                      Kommentar

                      • HJ-C
                        • April 2008
                        • 165

                        #12
                        I så fall ger jag mig gärna och tar tillbaka mitt förra påstående...
                        Jag har dock också läst att det skulle vara rena sötvattensfiskar, men man har å andra sidan läst enorma mängder felaktigheter...

                        Kommentar

                        • Annika
                          • January 2002
                          • 2518

                          #13
                          Ursprungligen postat av HJ-C
                          I så fall ger jag mig gärna och tar tillbaka mitt förra påstående...
                          Jag har dock också läst att det skulle vara rena sötvattensfiskar, men man har å andra sidan läst enorma mängder felaktigheter...
                          Ja det är inte lätt att hitta bra information om bräckvattenfiskar. Det står ofta att de går i sötvatten men det är inte helt sannt. Visst klarar många arter bräckvattenfiskar av både sötvatten och havsvatten men de rör sig ofta emellan och stannar kortare perioder. Andra arter startar sitt liv sötvatten och lever som vuxna ute i havet.

                          Både Månfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=387 och Argus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=400 hittar man ofta ute i havsvatten i stora stim.

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #14
                            Vet att Globefish hade sist jag var där.

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • Wunder
                              • September 2007
                              • 315

                              #15
                              Ursprungligen postat av HJ-C
                              Vid en sjö?
                              Vad är det då för art?
                              Vet ej, har inte lärt mej skillnaderna på de olika sötvattenslevande arterna av simpa (som ju många kallar slamkrypare).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...