Odla ancistrus i 70liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    #16
    Jag vill gärna starta upp vårt 200-250 liters som står i källaren, men mina föräldrar har sakt nej hittills.. De tror att jag kommer tröttna på att göra rent i det och så kommer det att bli lika äkligt som det blev när de hade det för typ 9 år sedan...:/ Men min pappa tycker att det är ganskaok, men mamma tror att jag kommer tröttna. Men nu när jag har haft detta uppstartat i över 1 år så hade jag tänkt att önska mig att få starta upp det stora i födelse-eller julklapp. Får se hur det går.. Jag tror inte att jag varken kommer att orka eller få lov att ha mitt 70 liters också, men kanske ett litet 16liters nån gång som "reserv". Men eldstjärten har juh levt i detta akvariumet i 1½-2 år, så det kan väll inte vara så brottom att få honom till ett satörre kar? Försten, vet nån hur man ser könsskillnad på eldstjärtar?

    Men jag har just varit förbi i fiskaffären och det är en jätteduktig man som jobbar där. (trop fisk akvarieimporten i göteborg) han sa att man visst kunde odla ancistrus i ett 70liters så nu har jag just köpt en hona och två nya platys. Honan är ganska stor, ca 9 cm lång. När är det de blir könsmogna igentligen?

    Sen också om jag får lov att starta upp 200-250 liters akvariumet så kommer jag att köpa fler grod-kompisar!
    Senast redigerad av Sannstrom; 28 September 2008, 15:31. Anledning: tillägg
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av Sannstrom
      Jag vill gärna starta upp vårt 200-250 liters som står i källaren, men mina föräldrar har sakt nej hittills.. De tror att jag kommer tröttna på att göra rent i det och så kommer det att bli lika äkligt som det blev när de hade det för typ 9 år sedan...:/ Men min pappa tycker att det är ganskaok, men mamma tror att jag kommer tröttna. Men nu när jag har haft detta uppstartat i över 1 år så hade jag tänkt att önska mig att få starta upp det stora i födelse-eller julklapp. Får se hur det går.. Jag tror inte att jag varken kommer att orka eller få lov att ha mitt 70 liters också, men kanske ett litet 16liters nån gång som "reserv". Men eldstjärten har juh levt i detta akvariumet i 1½-2 år, så det kan väll inte vara så brottom att få honom till ett satörre kar? Försten, vet nån hur man ser könsskillnad på eldstjärtar?

      Men jag har just varit förbi i fiskaffären och det är en jätteduktig man som jobbar där. (trop fisk akvarieimporten i göteborg) han sa att man visst kunde odla ancistrus i ett 70liters så nu har jag just köpt en hona och två nya platys. Honan är ganska stor, ca 9 cm lång. När är det de blir könsmogna igentligen?

      Sen också om jag får lov att starta upp 200-250 liters akvariumet så kommer jag att köpa fler grod-kompisar!
      Det var bråttom för 1 år sen också, bara det att då visste vi ju itne det.

      Och klart dom i affären säger det, dom vill ju sälja. Dom tjänade just 50 kr till på att du köpte, skulle dom säga något så du inte skulle köpa den?

      Och om du frågade "Går det att odla ancistrus i 70 liters kar?" såärc det inte så konstigt, då trodde han kanske att du skulle ha dom i andra akvarium, sen föra ihop dom och odla dom en kort period, och sedan föra tillbaka dom till ett större akvarium som dom verkligen kan trivas i.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • linda.n
        • March 2008
        • 459

        #18
        Starta upp det stora! :-) lite övertalning till så....

        vi fick många kullar på våra ancistrus men det blev väääldigt trångbott och vi fick göra rent väääldigt ofta och sen sälja ynglena så tidigt det gick. De kan ju få rätt många yngel/kull. Nu har vi tagit bort yngelgrottan för att "slippa" fler yngel.

        Men visst är det kul när det funkar.

        Lycka till med fiskarna och med stora akvariet ;-)
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #19
          Absolut - starta upp det stora - säg till dina föräldrar att det är mer lättskött än det lilla som du har nu!

          Stackars malhonan i ett så litet akvarium - hon kan bli mycket stressad av hanens uppvaktning om akvariet är för litet. Säg att akvarieexperter rekommenderar det stora akvariet.
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • Sannstrom
            • August 2007
            • 211

            #20
            Ursprungligen postat av linda.n
            Starta upp det stora! :-) lite övertalning till så....

            vi fick många kullar på våra ancistrus men det blev väääldigt trångbott och vi fick göra rent väääldigt ofta och sen sälja ynglena så tidigt det gick. De kan ju få rätt många yngel/kull. Nu har vi tagit bort yngelgrottan för att "slippa" fler yngel.

            Men visst är det kul när det funkar.

            Lycka till med fiskarna och med stora akvariet ;-)
            Tack Ja, vill värkligen det nu! Men om jag lyckas övertala dem nu så kommer jag att få köpa allt nytt som behövs (mycket mera sand tex) själv och det har jag nog tyvärr inte råd med:/ eller, det kanske jag har, men vill inte slösa bort alla mina sparpengar på akvariegrejor..

            Men om jag önskar mig det i födelsedags present, fyller år i början av december, så kanske jag får det om jag tjatar lite nu innan också. Och sen så kanske de köper mera saker och tillbehör till då

            Tänkte mig att om jag änns för några bebisar nu så skulle jag kunna flytta över en dal av dem när de kommer ut ur grottan till ett 24liters akvarium. Så kan man ha en del där och en del i det större. Eller klarar de sig inte utan pappa när de är såpass stora??
            70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
            Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
            Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

            Kommentar

            • Sannstrom
              • August 2007
              • 211

              #21
              Är det förresten någon som har några bra mal-info sidor??
              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #22

                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                Min zoon

                Kommentar

                • Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Tack! Men goc måste man vara medlem och betala för att kunna läsa om ancistrusen...:/
                  Och den andra sidan fatta jag inte ettskit av... haha, men tack ändå!
                  70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                  Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                  Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                  Kommentar

                  • Sannstrom
                    • August 2007
                    • 211

                    #24
                    Ursprungligen postat av MimmiH
                    Absolut - starta upp det stora - säg till dina föräldrar att det är mer lättskött än det lilla som du har nu!

                    Stackars malhonan i ett så litet akvarium - hon kan bli mycket stressad av hanens uppvaktning om akvariet är för litet. Säg att akvarieexperter rekommenderar det stora akvariet.
                    Ja det ska jag haha, fast det var juh jag som köpte henne idag...:/

                    Men jag vet att alla säger att det är mer lättskött, men är det verkligen det? och på vilket sätt isåfall? fattar inte riktigt? att det är lättare än att behöva städa ett 10liters varje dag det fattar jag, men ett 70liters som jag städar varanan vecka, måste man inte det med de stora också då?
                    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sannstrom
                      Tack! Men goc måste man vara medlem och betala för att kunna läsa om ancistrusen...:/
                      Och den andra sidan fatta jag inte ettskit av... haha, men tack ändå!
                      Artregistret är gratis men odlingsartiklarna är enbart för betalande medlemmar, men det finns bara en artikel om dolichopterus och de sköts iofs på liknande sätt som dina men dolichopterus är lite mer kräsen med vattenkemin.

                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                      Kommentar

                      • Sannstrom
                        • August 2007
                        • 211

                        #26
                        ok. Tack!!!
                        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sannstrom
                          Men hur kan man se att grodorna och eldstjärten inte trivs då? För de verkar trivas alladessa... Om man ser på färgen tex.. Bertil (eldstjärten) har jätte fin färg, helt mörksvart och med lysande röda fenor
                          Har den färg på flera fenor är det inte eldstjärt. Regnbågshaj kanske
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Sannstrom
                            • August 2007
                            • 211

                            #28
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Har den färg på flera fenor är det inte eldstjärt. Regnbågshaj kanske
                            va? men... jo, det stämmer. Herregud! men visst står det eldstjärt i affärerna... så finns där både de med röd stjärtfena och de med alla fenorna röda... men om man söker på google på "regnbågshaj" så kommer en massa bilder som ser ut som honom upp. Men isåfall ser juh eldstjärt och regnbågshaj likadana ut! eller?

                            men hur stort ska de ha då? omg, att jag har trott att det har vart en eldstjärt hela tiden... nu låter det som om jag inte kan nåt om fiskar
                            men va konstigt...
                            70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                            Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                            Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                            Kommentar

                            • Sannstrom
                              • August 2007
                              • 211

                              #29
                              Hej igen

                              undrade bara några saker...

                              1. Hur stora är ancistrus-honorna när de är könsmogna?
                              2. Nu såg jag nyss hanen och honan vara nära varran för första gången. Honan satt på glaset och hanen simmade mot henn. När han ar alldeles nära så simmade hon iväg en bit. Sen gjorde han så igen. Betyder det nåt speciellt? Jagar han iväg henne eller flirtar han bara?

                              3. Ska jag redan imorgon täppa för pump insuget med nån strumpa eller nåt ifall det kommer bebisar snart?

                              4. Var ska jag täppa till med i så fall?
                              5. Jag har en grotta, som min hane ÄLSKAR. Men promblemet är att den har 3 öppningar i. Eller en ganska stor (lika tjock som en handled ungifär) och två små som hanen just kommer igen på sidorna. Ska jag försöka täppa till två av de för att göra det lättare för hanen att vakta eventuella ägg och yngel??

                              6. Med vad isåfall?

                              Tacksam för svar!!!

                              Sandra
                              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #30
                                Info om regnbågshaj, observera att bilden bara motsvarar ett av de möjliga utseendena på regnbågshajen, dom flesta är svarta med röda fenor, men skötseln är densamma.


                                Den bewhöver alltså 200 liter, och i gamla år blir den bitsk mot alla fiskar i akvariumet, den kanske inte är tillräckligt gammal ännu.
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...