Odla ancistrus i 70liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    Odla ancistrus i 70liters?

    Hej!

    Postar denna fråga av mig i en ny tråd så hoppas jag att någon ser den nu eftersom den är ny och svarar. Skulle bli väldigt tacksam för svar!!

    Jag är inte precis nybörjare på fiskfronten, har haft akvarie sen jag var bäbis, sen hade vi det inte på några år, men sen för ett år sedan så har jag nu ett eget. Det är på ca 70 liter. I det har jag lite olika firrar:

    1 eldstjärt
    1 ancistrus
    1 choklad färgad mal vet ej sort
    2 st afrikanska dvärgklogrodor
    1 dvärg gurami, ska köpa en till, honan dog
    1 kejsartetra
    8 platys

    Undrade bara om det skulle vara möjligt att köpa en hon ancistrus för att försöka få bebisar och sen kanske ge bort den till min kompis? tror att det blir lite för många med 3 malar + algätaren i ett 70l vad tycker ni? Går det att ha bebisar här i utan att de vantrivs? Har tyvärr inget större att tillgå, får inte ha det för mina föräldrar XD
    Men skulle kunna ställa fram ett 16 l brevid om de skulle behöva lite mer plats eller så. Tror ni att de kommer att para sig i ett såpass relativs litet akvarium? Kommer mina andra fiskar lämna bebisarna i fred isåfall?
    Tacksam för svar!!

    Sandra
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.
  • Bonnie
    • March 2006
    • 84

    #2
    du kan ha en hona också.För mitt par går i ett 54l och dem trivs och har redan 3 kullar nu.

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Se till att ha många gömställen så honan inte blir stressad. Många rötter

      Minsta akvarielängd är 80 cm enligt zoopets skötselråd.
      Senast redigerad av Midde; 27 September 2008, 21:08. Anledning: Tillägg
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #4
        Ursprungligen postat av Bonnie
        du kan ha en hona också.För mitt par går i ett 54l och dem trivs och har redan 3 kullar nu.
        Men har du bara de fiskarna (malarna) däri på eller har du fler fiskar??
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • Sannstrom
          • August 2007
          • 211

          #5
          Ursprungligen postat av MimmiH
          Se till att ha många gömställen så honan inte blir stressad. Många rötter
          ok ska köpa det tack! Men just nuhar jag 1 grotta med två hål som är liksom avlång. Det är det ända jag har förutom lite växter och några dekorationer. Så jag köper någon mer grotta och någon rot då?..
          Kommer ynglerna att klara sig även om det är två hål i grottan?? så att det finns två hål in och ut asså... Kan man inte köpa en kruka?? Elöler är det ett för stort hål för att de inte ska tycka om den??

          TAck!!
          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

          Kommentar

          • Sannstrom
            • August 2007
            • 211

            #6
            Undrade också om någon bra malexpert eller så skulle kunna ge mig lite tisp eller nån bra sida med ancistrus fakta. Asså, om att föda upp dem och se till så de växter bra och så Tack!
            70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
            Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
            Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

            Kommentar

            • Antee
              • September 2007
              • 165

              #7
              En av alla sidor....

              Antee
              240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
              112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
              112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
              30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

              Kommentar

              • Sannstrom
                • August 2007
                • 211

                #8
                Tack!!
                70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Här är något som kan vara till hjälp också¨.

                  Och lite anmärkningar till ditt akvarium:

                  Dvärgklogrodor är stim"fiskar" och vill vara minst 5, tetror vill vara i en grupp om minst 7, eldstjärtar blir stora och tjuriga och kan komma att anfalla dina andra fiskar om ett tag, och jag själv tycker 30 cm ancistrus (En hane och en hona, varav båda blir 15 centimeter långa, blir ju 30 centimeter) i ett så litet akvarium är för mycket, bara en är egentligen mer än vad som borde vara där.

                  Och du med 54 liters burken, dom kommer inte trivas där om något år, om dom ens gör det nu, för bara för att dom i hopp om att kunna överleva förökar sig så betyder det inte att dom mår bra.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bonnie
                    du kan ha en hona också.För mitt par går i ett 54l och dem trivs och har redan 3 kullar nu.
                    • Kapaw!


                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Sannstrom
                      • August 2007
                      • 211

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Här är något som kan vara till hjälp också¨.

                      Och lite anmärkningar till ditt akvarium:

                      Dvärgklogrodor är stim"fiskar" och vill vara minst 5, tetror vill vara i en grupp om minst 7, eldstjärtar blir stora och tjuriga och kan komma att anfalla dina andra fiskar om ett tag, och jag själv tycker 30 cm ancistrus (En hane och en hona, varav båda blir 15 centimeter långa, blir ju 30 centimeter) i ett så litet akvarium är för mycket, bara en är egentligen mer än vad som borde vara där.

                      Och du med 54 liters burken, dom kommer inte trivas där om något år, om dom ens gör det nu, för bara för att dom i hopp om att kunna överleva förökar sig så betyder det inte att dom mår bra.
                      Okej.. ehh.tack? Jo, men det är så att jag inte vill ha kvar den sortens tetror längre och min kompis hade tre som jag fick ärva för ett år sedan, sen dör inte denna. jag låter den leva tills den dör liksom.... Och min eldstjärt är redan fullvuxen, han är flera år gammal och är inte så värst tjurig mot de andra, han visar vem som bestämmer sen är han snäll... och min ancistrus jag har är också fullvuxen, den har också några år på nacken och han ör typ bara 11-12 cm lång.. och sen tror inte jag att mina grodor mår så illa av att bara ha varran..
                      70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                      Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                      Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sannstrom
                        Okej.. ehh.tack? Jo, men det är så att jag inte vill ha kvar den sortens tetror längre och min kompis hade tre som jag fick ärva för ett år sedan, sen dör inte denna. jag låter den leva tills den dör liksom.... Och min eldstjärt är redan fullvuxen, han är flera år gammal och är inte så värst tjurig mot de andra, han visar vem som bestämmer sen är han snäll... och min ancistrus jag har är också fullvuxen, den har också några år på nacken och han ör typ bara 11-12 cm lång.. och sen tror inte jag att mina grodor mår så illa av att bara ha varran..
                        DIna grodor mår säkert inte illa, men dom hade kunnat må bättre.

                        Och det med ancistrusen KAN vara så att den stoppat i växten, om man håller fiskar i för små akvarium för länge så stannar dom upp i växten, medans innehållet (Tarmar osv) växer vidare, och till följd av det dör dom för tidigt.

                        Grattis med eldstjärten, den har du haft tur med iallafall
                        Däremot är det inte lika mycket tur för den, du vet väl att dom vill ha 200 liters akvarium?
                        Senast redigerad av JojjeN; 28 September 2008, 06:49.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Sannstrom
                          • August 2007
                          • 211

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          DIna grodor mår säkert inte illa, men dom hade kunnat må bättre.

                          Och det med ancistrusen KAN vara så att den stoppat i växten, om man håller fiskar i för små akvarium för länge så stannar dom upp i växten, medans innehållet (Tarmar osv) växer vidare, och till följd av det dör dom för tidigt.

                          Grattis med eldstjärten, den har du haft tur med iallafall
                          Däremot är det inte lika mycket tur för den, du vet väl att dom vill ha 200 liters akvarium?
                          Åh nej! Det visste jag faktiskt inte om att de ville ha så mycket plats!!
                          Som sakt, jag fick en hel del av mina nuvarande fiskar av min kompis som jag också ärvde akvariumet ifrån. Jag har liksom inte tänkt på att kolla upp det, trodde att alla dessa passade i mitt 70liters...

                          Men hur kan man se att grodorna och eldstjärten inte trivs då? För de verkar trivas alladessa... Om man ser på färgen tex.. Bertil (eldstjärten) har jätte fin färg, helt mörksvart och med lysande röda fenor. Och grodorna ser man inte så mycket på dem... De är mest stilla men de växter juh och så. För några månader sedan så fick min ena groda små vita prickar i armhålorna, och det måste väll vara "vårtorna" som de ska få?

                          Men vad tycker du att jag ska göra då? Jag vill gärna inte ge bort/sälja honom...

                          Men om jag har några av malynglena (om det ni blir nåt) i ett 21liter eller 16liters akvarium, och några i mitt 70liters.?? För det känns inte som om mitt akvarium är så fullt, eftersom mina platys håller ihop i en klump hela tiden.:/

                          Men vad tycker ni som kan detta då? Inga oseriösa kommentarer!

                          Tack! Sandra
                          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            malyngel är väldigt känsliga för nitrit och det kan bli svårt att ha en bra balans i så små kar som du föreslår...
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sannstrom
                              Åh nej! Det visste jag faktiskt inte om att de ville ha så mycket plats!!
                              Som sakt, jag fick en hel del av mina nuvarande fiskar av min kompis som jag också ärvde akvariumet ifrån. Jag har liksom inte tänkt på att kolla upp det, trodde att alla dessa passade i mitt 70liters...

                              Men hur kan man se att grodorna och eldstjärten inte trivs då? För de verkar trivas alladessa... Om man ser på färgen tex.. Bertil (eldstjärten) har jätte fin färg, helt mörksvart och med lysande röda fenor. Och grodorna ser man inte så mycket på dem... De är mest stilla men de växter juh och så. För några månader sedan så fick min ena groda små vita prickar i armhålorna, och det måste väll vara "vårtorna" som de ska få?

                              Men vad tycker du att jag ska göra då? Jag vill gärna inte ge bort/sälja honom...

                              Men om jag har några av malynglena (om det ni blir nåt) i ett 21liter eller 16liters akvarium, och några i mitt 70liters.?? För det känns inte som om mitt akvarium är så fullt, eftersom mina platys håller ihop i en klump hela tiden.:/

                              Men vad tycker ni som kan detta då? Inga oseriösa kommentarer!

                              Tack! Sandra
                              Det bästa är ju om du så snart som möjligt köper större akvarium och använder nuvarande till ynglena kanske.

                              Annars så finns det nog bara alternativ att sälja eldstjärten. Men grodorna kan nog klara sig även om dom hade kunnat må bättre, vill du få dom att må maxat så köp 3 till.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...