Skit, jag är lurad!!! VAD F*N GÖR JAG NU?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

Liten och söt var den och är fortfarande... var mindre än nugget, men har vuxit om den.
    Kaxig liten sak, tycker att den betydligt större segelfensmalen skall flytta på sig SNABBT... i annart fall landar han på den .
    Äter nog hellre fiskmat a´la röda mygg, än grönfoder...

Killen i affären blev rätt röd om öronen när jag upplyste om vad jag hittat på nätet ang storleken... och jag, som inte brukar spola ner fiskar på dass, funderade på fullt allvar att göra det.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Utan att veta så tippar jag på Acathicus adonis - dvs en art som är liten och söt i affärerna och blir gigantisk och rätt ful som vuxen (känner nästan igen mig i den beskrivningen - jag lär också ha varit liten och söt en gång i tiden).
      Denna art är rätt vanlig i handeln.
      120cm låter stort, är nog väldigt få som når den storleken, jag själv har hört runt 100cm men iofs 20cm hit och dit.

Skall en mal bli 120cm krävs ett stort kar och om inte minst ett stort tålamod säg 30år.

EDIT: Åk till Karlstad om ni vill se en Jätte adonis på 90cm om han finns kvar vill säga.
      Senast redigerad av Gäst; 21 July 2008, 18:06.

Kommentar

• Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

Jaha... får väl skriva in den i testamentet då !

Kommentar

• one__akvarium
          • June 2008
          • 163

Halloj surt att bli blåst!! Tycker alla zoopare skall göra slag i saken och ringa denna butik och berätta att vi inte tycker det är chyst stil. Visst kan man göra misstag men man måste kunna erkänna och fixa till dem! Skulle vara kul att se gubbens min efter typ 200 samtal från oss här

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Lutt
            120cm låter stort, är nog väldigt få som når den storleken, jag själv har hört runt 100cm men iofs 20cm hit och dit.

Skall en mal bli 120cm krävs ett stort kar och om inte minst ett stort tålamod säg 30år.

EDIT: Åk till Karlstad om ni vill se en Jätte adonis på 90cm om han finns kvar vill säga.
            http://discus.ms/photogallery/malar/...nis_90cm_3.jpg
            Den blir knappast större än 100 cm i akvarium - men det är fullt tillräckligt om man säger så
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Ursprungligen postat av Lilla Damen
              Jaha... får väl skriva in den i testamentet då !

Ursprungligen postat av one__akvarium
              Halloj surt att bli blåst!! Tycker alla zoopare skall göra slag i saken och ringa denna butik och berätta att vi inte tycker det är chyst stil. Visst kan man göra misstag men man måste kunna erkänna och fixa till dem! Skulle vara kul att se gubbens min efter typ 200 samtal från oss här
              JAAAAA... Speciellt efter snacket om att butikerna i Stockholm inte behöver bry sig om att vårda sina kunder!!!
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• one__akvarium
                • June 2008
                • 163

Ursprungligen postat av Katharina

JAAAAA... Speciellt efter snacket om att butikerna i Stockholm inte behöver bry sig om att vårda sina kunder!!!

Ja precis, fan man ska inte vara så mesig som konsument/kund. Har fört ett eget krig mot siba i snart 10 år!! Har lyckats fått alla polare slutat handla där sabbat ett par sälj för dom m.m. Detta tyckte siba det var värt för at spara 300 kr .

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av one__akvarium
                  Ja precis, fan man ska inte vara så mesig som konsument/kund. Har fört ett eget krig mot siba i snart 10 år!! Har lyckats fått alla polare slutat handla där sabbat ett par sälj för dom m.m. Detta tyckte siba det var värt för at spara 300 kr .
                  Och hur jäkla kul är det att leva i ett evigt krig. Nej, gillar man inte en affär pga av att man blivit dåligt bemött eller något annat så sluta handla där och gå vidare i livet istället för att ständigt älta gamla oförrätter.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

Ursprungligen postat av tessilago
                    HERREGUD. Jag är inte speciellt hemma på sugmalar och jag hade ingen aning om att den kunde bli så groteskt stor!
                    menar du kjell , eler malen
                    mvh janne
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mal_(fisk)

Herregud vad äckligt :O Ska aldrig mer hoppa ner och bada från båt ute på djupt vatten :O
                      Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Tyvärr har de ingen kunskap om fisk och akvarier där.
                        Kan inte nog understrykas. De vet mindre om fisk & akvarier än min senildementa mamma gör. Har sagt det förr, säger det gärna igen: Bromma Zoomarknad är stockholms sämsta och minst seriösa zooaffär.

Signerat: Micke Noren, Marknadsvägen 99, Täby.

Trippelkolla skicket om ni beslutar er för att behålla fisken istället för att lämna tillbaks den och köpa från en annan, seriös, butik. Se så den inte är sjuk eller väldigt mager, och kolla att den äter bra.
                        Senast redigerad av Azur; 21 July 2008, 22:46.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

Ursprungligen postat av Azur
                          Om ni beslutar er för att behålla fisken istället för att lämna tillbaks den och köpa från en annan, seriös, butik, trippelkolla skicket. Se så den inte är sjuk eller väldigt mager, och kolla att den äter bra.
                          Jag har överhuvudtaget inte sett den sen jag stoppade ner den i karet och då har jag t om erbjudit squasch som den alltså ska älska...

Jag håller med dig.. Jag ska nog vara lite mer påstridig om att vi ska lämna tillbaka den.. Som sagt, butikens/Bernes attityd när jag reklamerade var bottenlåg!!!

Jag tycker inte heller att man ska starta krig och bli besatt men man ska absolut sprida sina erfarenheter i vänskapskretsen och lite tillfredsställande är det ju när butiken förlorar mkt på det, speciellt i början..
                          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

Azur, amen on that. Men nu kommer censurpinnen fram igen tror jag. Den va framme och petade mig i sidan tidigare på dagen.

//C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Utan att veta så tippar jag på Acathicus adonis - dvs en art som är liten och söt i affärerna och blir gigantisk och rätt ful som vuxen (känner nästan igen mig i den beskrivningen - jag lär också ha varit liten och söt en gång i tiden).
                              Denna art är rätt vanlig i handeln.
                              Dagens garv Kjell!

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Azur, amen on that. Men nu kommer censurpinnen fram igen tror jag. Den va framme och petade mig i sidan tidigare på dagen.

//C
                              Tveksamt eftersom Azur skrev vem han är i inlägget och då inte är anonym när han kommer med negativ kritik.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

Jösses nu tror jag nästan Tessi blev mal-biten, tur att det inte bara är att snyta ut ett 3 meters akvarium på 1500 liter för annars hade du väl börja odling av adonisar..
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...