Vad är Corydoras sp. 'Venezeula black' för något

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #16
    Länge tvista de lärde
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Corydoras venezuelanus "Black" är inte en odlingsform, utan finns vild (och kan vara en separat, obeskriven, art).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Corydoras venezuelanus "Black" är inte en odlingsform, utan finns vild (och kan vara en separat, obeskriven, art).
        Jodå, men tipset ovan var ju att det rörde sig om en schultzei black och inte om venezuelanus black.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #19
          Jag är ingen expert på Corydoras men jag tyckte kroppsformen stämde mycket bättre med http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=34 än den gör med http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=716 så lita inte helt på mig

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Drd har du kollat med Christian vilken art det handlar om? Skulle också gärna vilja veta vem som har importerat dom.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #21
              Najj...har dessvärre inte haft en tanke på det på en hel vecka då jag knegat röven av mig på nya jobbet.
              Ska ringa han och kolla i helgen.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • olof b
                • March 2005
                • 262

                #22
                Hej!

                Hur går det med detta Mathias? Det är fler än Kjell som undrar hur det egentligen ligger till.

                mvh

                olof
                Malmö Lund Cycle Chic:
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • C113
                  • April 2008
                  • 95

                  #23
                  Hej allihopa
                  Det är jag som har odlat några stycken av dessa.
                  Jag har lite mer info om det hela.
                  Ian Fuller skriver följande om "aeneus" från Venezuela:
                  *START*
                  However, there is more than one species of so-called 'aeneus' that has been found in Venezuela – in fact, there are at least three. The first one closely resembles the
                  specimens found on Trinidad in colour, size and shape.
                  The second species is known in the hobby as C. aeneus 'Black' and this fish is a similar, but more elongated, species with a very dark brown to black evenly coloured
                  body, and deep reddish-brown fins. This may very well represent a distinct species in its own right, but further scientific examination will be needed.
                  The third species from Venezuela that I, along with many other Corydoras enthusiasts, consider to be a valid species in its own right is Corydoras venezuelanus Ihering, 1911.
                  *SLUT*

                  Här har ni artikeln:


                  Den han kallar aeneus "black" är troligen den som jag kallar "Venezuela Black" (ej venezuelanus som alltså är en beskriven art med rödbrun fläck i pannan).
                  Den är mer långsträckt än en "schultzei" som ska vara mer knubbig som en "vanlig" aeneus.
                  Har dock inte sett någon 100% säker schultzei, bilder visar dock en rel mörk fisk med ett kort guldstreck ovanför/bakom ögat.

                  Här kommer då det intresanta: Bland alla de 100-tals jag odlat har jag haft 5 som plötstlig blev gråare än de andra. Jag plockade ut 4 av dem eftersom jag inte vill sälja dem som fullgoda exemplar. Döm om min förvåning när alla efter några dagar var lika svarta som de övriga. Därefter har jag haft en till i ett av uppdragningskaren som blev gråare, den lät jag gå kvar och den är lika mörk som de andra nu! Det torde alltså bero på "sinnesstämmning/dåliga vattenvärden/?".
                  Detta gör alltså att de kan likna en väldigt mörk schultzei färgmässigt (ej kroppsmässigt), men att en odlingsvariant ska vara så jämn utan några ex. som avviker genom t.ex. blekare färger konstant verkar märkligt!
                  Jag ska ta lite bilder på dem och lägga upp på min hemsida snarast möjligt. Ska också skicka dem till Ian så kan vi få ett expertutlåtande.

                  Hoppas jag inte har förvirrat er ännu mer.

                  KrA
                  Kristian Adolfsson
                  ------------
                  www.corydoras.net

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Intressant och som sagt risken är väl att det känna ännu mer rörigt.
                    Jag ser fram emot Ians svar.

                    Var kommer dina exemplar som du har odlat på från? Är de VF eller odlade?
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • C113
                      • April 2008
                      • 95

                      #25
                      Ah.... glömde.

                      Är inköpta på Vellingeblomman söder om Malmö. Ingen aning om var de kom ifrån. Tyvärr.

                      KrA
                      Kristian Adolfsson
                      ------------
                      www.corydoras.net

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av C113
                        Ah.... glömde.

                        Är inköpta på Vellingeblomman söder om Malmö. Ingen aning om var de kom ifrån. Tyvärr.

                        KrA
                        OK, nej det säger ju tyvärr inte så mycket. Annars kunde man ju spårat dom tillbaka.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • olof b
                          • March 2005
                          • 262

                          #27
                          Hej!

                          Min fru var på Vellingeblomman och frågade var de fått sina från. Enligt butiken var de odlade i Tjeckien. Det är ju ingen 100% uppgift men en ledtråd i vart fall.

                          mvh

                          olof
                          Malmö Lund Cycle Chic:
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av C113
                            Den han kallar aeneus "black" är troligen den som jag kallar "Venezuela Black" (ej venezuelanus som alltså är en beskriven art med rödbrun fläck i pannan).
                            Ja, men om vill kalla den en Corydoras aeneus "Black" eller en Corydoras venezuelanus "Black" eller en Corydoras sp. "Black" är mest en fråga om tycke och smak. Dvs ifall man anser att arten venezuelanus alls existerar eller bara är en ras av aeneus, och/eller man anser att arten aeneus existerar utanför Trinidad.
                            C. sp. "Black" är vad jag skulle rekommendera att kalla den vildfångade svarta pansarmalen, men min åsikt är alltså att hela aeneus-gruppen är ett gigantiskt taxonomiskt fiasko i skriande behov av revision.
                            Har dock inte sett någon 100% säker schultzei, bilder visar dock en rel mörk fisk med ett kort guldstreck ovanför/bakom ögat.
                            Såvitt jag kunnat utröna har C. schultzei ett sammanhängande ljust streck från ögat till stjärtfensbasen. Att det är sammanhängande, och att den mörka färgen på sidan går ut i stjärtfenan, är vad som skiljer schultzei från aeneus "goldstripe" och aeneus "orange shoulder", där strecket inte når fram till stjärtfensbasen.
                            Senast redigerad av Azur; 04 August 2008, 11:43.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av olof b
                              Hej!

                              Min fru var på Vellingeblomman och frågade var de fått sina från. Enligt butiken var de odlade i Tjeckien. Det är ju ingen 100% uppgift men en ledtråd i vart fall.

                              mvh

                              olof
                              I så rör det sig med mycket stor sannolikhet om en avelsform
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Guest

                                #30
                                Hehe detta är minst sagt en rörig tråd men mycket intressant

                                Trodde jag hade hyfsat koll efter några inlägg men nu är det tillbaks på ruta 1.

                                Men bara för att den är från tjeckien behöver det inte betyda att det är en avelsform fast man vet att dom gillar att skapa ny fisk.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...