Vad är Corydoras sp. 'Venezeula black' för något

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vad är Corydoras sp. 'Venezeula black' för något

    Ja som sagt det säljs ju en art i Sverige under detta namn, men vad är det egentligen för en art.
    Jag har hitta många motsägande uppgifter när jag har kollat googlat runt
    DRDs foto finns här http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...l&ppuser=30457
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    En till fråga, vart får man tag på dom?

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Jag såg dem första gången på Aquarium Wilhelmi i tyskland o där nämndes att det var en C aeneus variant. Det finns iallfall en svart odlingsform av aeneus http://www.corydorasworld.com/corydo...e_aeneus_group
      Senast redigerad av kaj.p; 12 July 2008, 21:31.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Jag såg dem första gången på Aquarium Wilhelmi i tyskland o där nämndes att det var en C aeneus variant. Det finns iallfall en svart odlingsform av aeneus http://www.corydorasworld.com/corydo...e_aeneus_group
        Den sidan hittade jag också, men tyckte att nedanstående text var lite väl rörig för att det skulle vara något klart besked

        Hartmut had the very first black aeneus amongst his thousands of normally coloured ones of the "schultzei-type". The black ones have orange fins in the first months of their life and so does one type of aeneus from Venezuela. This type lives in the Llanos of V and also Colombia and is regularly being imported. When they darken their body coloration (stress, light, etc.) they resemble the black youngsters and this might have lead to the name Black aeneus from Venezuela".
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          luktar som aeneus "black" mycket vanligare i tyskand än här....kommer troligtvis bli en egen art också.

          Kommentar

          • Janne E
            • December 2007
            • 261

            #6
            Det finns 2 varianter som kan gå under samma namn, den ena är en odlingsform från Tyskland C. aeneus "Black" som odlas kommersiellt i Tjeckien och helt omöjligt är det väl inte att de säljer den som "Venezuela Black". Den andra är en vildform från Venezuela som man tror är samma art som C. venezuelanus och den säljs som C. sp "Venezuela Black".
            Den har diskuterats flitigt på Planet Catfish så mer info kan man hitta om man gör en sökning på PC, Mattias fiskar ser mer ut som C. aeneus "Black" så de kommer säkert från Tyskland eller Tjeckien...tror jag.

            Mvh Janne
            Senast redigerad av Janne E; 12 July 2008, 23:04.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Fast det är inte en odlingsform av C. aeneus, det är en odlingsform av C. schultzei.

              Schultzei ansågs förut vara en ras av aeneus.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Då finns det tre "arter" men jag tänkte antingen på den Janne snackade om eller den svarta varianten som Azur länkade..

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Nej, jag tror det bara är två. Odlingsformen C. aeneus "Black" är samma fisk som odlingsformen C. schultzei "Black".

                  Och sen är det C. venezuelanus "Black", som är en i naturen förekommande fisk.

                  (C. venezuelanus kallas också C. aeneus; Isbrücker slog ihop alla Corydoras som hade vissa morfologiska karaktärer gemensamma till arten C. aeneus i en av de mest extrema fall av det som inom taxonomi kallas "lumping" som jag nånsin sett. Följer man Isbrückers revision så innebär den att ett stort antal grupperingar fisk som ser olika ut, är olika stora, lever i olika miljöer, och bor tusentals kilometer ifrån varandra och aldrig möts, på något vis skulle vara samma art. Jag tycker det är löjeväckande, men tills nån får rumpan ur vagnen och gör en ny revision av Corydoras är det egentligen, tekniskt sett, fortfarande det som egentligen gäller.)
                  Senast redigerad av Azur; 13 July 2008, 00:34.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Nej, jag tror det bara är två. Odlingsformen C. aeneus "Black" är samma fisk som odlingsformen C. schultzei "Black".

                    Och sen är det C. venezuelanus "Black", som är en i naturen förekommande fisk.
                    Ja, så är det, jag skulle ha skrivit att Mattias fiskar är C. schultzei "Black" och inte C. aeneus "Black". Som tur är så är det inte många som följer Isbrücker's linje när det gäller Corydoras utan det kommer dyka upp många nya artnamn i framtiden och förhoppningsvis kommer vi slippa alla C och CW nummer fast det tar nog tid.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Rätt säker på att Drd´s fisk kommer från Christians odling http://www.scandinavianaquatics.se/fish.aspx Han hade många av dem när jag var där efter ciklidstämman.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Tack för svaren - de gav en hel del.

                        Så kontentan är att det är en svart avelsform av C. schultzei och det är det som jag kommer att köra med i artbeskrivningen
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 July 2008, 09:05.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Som kaj skriver så är mina från Christians odling och jag är ganska säker på att dom från början var vildfångade som han har odlat på.......men jag kanske måste ringa till han och kolla det igen.
                          Ska nämligen ha ett litet nätt gäng sådana malar igen för att några av mina tuppade av under resans gång
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av drd
                            Som kaj skriver så är mina från Christians odling och jag är ganska säker på att dom från början var vildfångade som han har odlat på.......men jag kanske måste ringa till han och kolla det igen.
                            Ska nämligen ha ett litet nätt gäng sådana malar igen för att några av mina tuppade av under resans gång
                            Ja kolla gärna med honom - experterna ovan verkar ju vara rätt säkra på att det är en avelsform
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Sist vi var med Syd gänget och besökte Christian så har jag för mig att han hade sådana hemma,och dem var Vildfångande.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...