Gul malunge.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

Gul malunge.

Vi fick ta över ett akvarium med bl.a några malar. Föräldrarna är någon typ av Plecos. Pappan har piggar på huvudet och är svart. Mamman är (var, hon lever inte längre) gul/Orange.

Dessa två fick ungar tillsammans som blev svarta med gula prickar/fläckar.

Nu har de i sin tur fått ungar, vi har hittat 3-4 stycken än så länge och de är svarta och ca 1 cm långa. Men så hittade vi morse en liten gul mal. Alldeles gul, nästan genomskinlig och mindre än de andra ungarna.

Kan malungarna vara gula när de föds för att sen mörkna till svart eller kan den gula färgen från "mormor" ha slagit igenom till enstaka yngel?

Någon klok som vet? ;-)
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Låter mer som ancistrus.

Den gula på andra länken är en albinoform av ancistrusen på första. Så det är samma mal.
    De som är gula, kommer att förbli gula. De är helt enkelt albino.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• linda.n
      • March 2008
      • 459

Ursprungligen postat av Dysnomia
      Låter mer som ancistrus.

Den gula på andra länken är en albinoform av ancistrusen på första. Så det är samma mal.
      De som är gula, kommer att förbli gula. De är helt enkelt albino.

Ja, det är det nog. Fick namnet Pleco av förre ägaren :-) Kul! Den gula ser riktigt fin ut! hoppas bara de klarar sig nu. de är ju fria i akvariet (375L) men vi har just gett bort de enda tänkbara fienderna.

Tack svaret!
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

Ursprungligen postat av linda.n
        Ja, det är det nog. Fick namnet Pleco av förre ägaren :-) Kul! Den gula ser riktigt fin ut! hoppas bara de klarar sig nu. de är ju fria i akvariet (375L) men vi har just gett bort de enda tänkbara fienderna.

Tack svaret!
        De ÄR väldigt fina.. Om ni bara ser till att det finns mat, så har de stora förutsättningar för att klara sig bra.

Har en hona och en hane av albinovarianten och en hane av den bruna varianten. Fast de är produktiva så lyser yngel med sin frånvaro här. Det sägs att albinovarianten mognar senare än den bruna (mer likt de som lever vilt), så de är nog fortfarande för små.
        Ancistrusyngel är grymt söta. Det dyker nog upp ett och annat till hos er framöver..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• linda.n
          • March 2008
          • 459

Ger man specialmat till ynglen?

Kommentar

Arbetssätt...