Ancistrusyngel i 11 litersburk....??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ancistrusyngel i 11 litersburk....??

    Hubba !

    Dessa yngel


    är nu flyttade till ett provisoriskt yngelkar.

    Ett 11 liters 6-kantigt kar.

    I karet har jag satt in en gammal pump som jag har strypt så att det
    är hyfsat "lagom" cirkulation. Finns även en värmare.

    Byter 1-2 liter vatten varje dag. Dock inte nytt vatten, utan jag brandskattar det stora karet med vatten.

    Ynglen är mellan 1,5-2 cm långa. Tuggar algtabletter och grönsaker.
    (Ser rätt kul ut när det sitter 13-14 st på en squashbit och tuggar)

    Frågan jag har är om det går att ha dom i denna burk tills de blir kanske 3-4 centimeter långa ??

    Om ja, på ett ungefär hur lång bör det ta innan de är uppe på 3-4 cm ?

    Eller kommer jag att se en masdöd inom kort ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ingen ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Hur pass många är det? De lär skita ner en del och du behöver ju mata dem förhållande vis mycket för att få dem att växa i bra takt, dvs. håll koll på vattenvärdena
      Du byter ju 10-20% vatten varje dag så det bör väl inte vara något större problem men som sagt var, håll koll, det kan gå fort i så små kar är min erfarenhet.
      Det är dock inga problem att ha dem i karet fram till en längd på 3-4cm, bara du sköter det perfekt
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • B0bban
        • February 2007
        • 168

        #4
        har själv ungefär samma problem.
        Har ett 54 liters akvarium (skulle varit 70 men fick fel) där bor för tillfälet ca 150 ancistrus yngel+ den stora pappan,3 guppys+15 små yngel.
        Har 2 pumpar i akvariet,byter ca 30% vatten varannan dag o tillsätter lite medel nån ggn i veckan.
        akvariet blir grymmt skitigt av alla dessa fiskar samt att de äter en rasans massa mat.
        Bryssel kål,tabletter,suchini mm gör att vattnet luktar surt redan dagen efter.
        Hoppas så många som möjligt klarar sig så jag kan leverera ett hundra tal 3-4 cm stora malar till min djuraffär.

        Har i det stora akvariet ett gäng praktbotior som gärna kalasar på dessa små krabater...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          det går bra i 11-liters burken.
          skitar inte ner så farligt.
          men så är de bara 13 st.......
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ska du ha ynglen i en så liten burk så bör du byta med färskvatten och inte från något annat akvarium samt ha en väldigt bra cirkulation och syresättning.
            För att få dem att växa bra bör du stödmata med grönsaker och algtabletter och då förpestas snart vattnet i karet så personligen skulle jag inte ha dessa fiskar i ett så litet kar. Även om de nu är små så växer de och 11 liter vatten är inte mycket att röra sig på så jag skulle nog tipsa om att stoppa i dem i ett större kar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              1) Sedan första inlägget har jag sedan 2-3 dagar gått över till att byta 30%
              med färskvatten varje dag.

              2) Håller på att starta upp mitt 110 liters, där ska några av dom ner,,,,,
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ah, nu börjar det låta något.
                Det är en mycket bättre lösning och jag tror att de flesta av dina yngel kommer att må bra av det!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

                  #9
                  lycka till! vad spännande!
                  70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                  Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                  Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                  Kommentar

                  • Sannstrom
                    • August 2007
                    • 211

                    #10
                    men om jag skulle få yngel, skulle de inte klara sig i ett 150 l med en massormed andra fiskar? måste de vara i en bebisbalja eller liknande??
                    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      nej, det behövs inte, bara om man vill att "alla ska klara sig"...vilket jag vill just nu..
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        nej, det behövs inte, bara om man vill att "alla ska klara sig"...vilket jag vill just nu..
                        Jag tror det är större chans att de som klarar sig är bra exemplar, varför det är att föredra att låta de få gå kvar i ett stort akvarium.
                        De svaga exemplaren sållas då bort naturligt.

                        Jag tror med chansen är större att fler klarar sig i ett bra inkört stort kar än i ett 11L, själv skulle jag aldrig komma på tanken att låta de få bo så trångt.
                        54L är ett minimum som de ganska snabbt växer ur.

                        Kommentar

                        • Sannstrom
                          • August 2007
                          • 211

                          #13
                          mm. jGah ar hört det förut att de starkaste överlever. men mina platys för yngel, jag såg 3 st på morgonen, efter skolan så var alla upp ätna? betyder det då att alla är svaraga exemplar? nne, bara att mina fiskar är glupska. så jag MÅSTE fånga dem och så för att det ska överleva...
                          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Eller så har du inte tillräckligt tätt planterat i karet. Det är under de första dygnen som ynglen simmar lite sämre och är lätta att fånga som är den mest kritiska tiden.
                            Fixar de bara dessa dagar brukar de starka klara sig och växa upp till bra och tåliga exemplar.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sannstrom
                              mm. jGah ar hört det förut att de starkaste överlever. men mina platys för yngel, jag såg 3 st på morgonen, efter skolan så var alla upp ätna? betyder det då att alla är svaraga exemplar? nne, bara att mina fiskar är glupska. så jag MÅSTE fånga dem och så för att det ska överleva...
                              Fast nu diskuterade vi inte Platys...Ancistrus och platys har helt olika krav.

                              Sen får man fråga sig när man skaffar sig akvarie o fisk vad man vill ha ut av det.
                              Ska man odla så skall man välja fiskar med omsorg som passar i hop för att eliminera risken att de blir uppätna.
                              Att senare låta fisken lida i för trånga yngelkassar eller kar är för mig väldigt dåligt planerat och gränsfall till djurplågeri.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...