Könsbestämmning på Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mitairis
    • November 2007
    • 4

    #16
    Ja lite klokara har jag nog blivit men det är nog som du säger att svårigheten ligger i att bestämma honkönen i den här arten/arterna
    Tack för din hjälpasmhet.

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #17
      Jösses vilken ryggfena den där långfenade odlingsformen hade. Och jag som trodde min hane hade lång...
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Har nu läst artbeskrivningen för Corydoras longipinnis, och den arten känns igen på:
        * Hanarna men inte honorna har förlängd ryggfena som når till stjärtfenan.
        * 3-6 Mörka band i ryggfenan
        * Fläckar/band på bröstfenor och bukfenor
        * Kortare nos och slankare form än paleatus.

        Den är möjligen identisk med Corydoras sp. C7 samt en annan obeskriven art ur området; de är i vart fall mycket lika till utseendet.

        Dina fiskar verkar bägge alltså vara Corydoras paleatus. Det är oklart om hanarna av vildformen av paleatus kan ha förlängda ryggfensstrålar (Erik, vet du hur det ligger till med det?), så eventuellt är din fisk med lång ryggfena en odlingsform. Det gör det svårt att säkert säga vilket kön det är.

        Jag diskuterar artbeskrivningen i större detalj här:
        Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är oklart om hanarna av vildformen av paleatus kan ha förlängda ryggfensstrålar (Erik, vet du hur det ligger till med det?)
          Nä. Och eftersom jag är föräldraledig kan jag inte heller ta reda på det. Tyvärr. Jag kanske återkommer med kommentarer när jag hunnit läsa hela originalbeskrivningen (tack!).

          Kommentar

          Arbetssätt...