Blyg pleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Blyg pleco

    Igår fick en Randig peckoltia flytta in, det första den gjorde var att simma in under pumpen och bygga sig ett gömme där. Nu har den inte kommit ut därifrån på ett dygn. Är det nykomlings-blyghet eller kommer den vilja bo där hela livet?

    Det bor tre guppys i karet också och de var väldigt nyfikna när malen släpptes i. De var framme och provsmakade lite på honom kan det vara därför han inte vill komma fram? Jag läste att guramis kan vara elaka mot malar och äta på deras ögon men guppys ska väl vara hyffsat fredliga? Jag hoppas att det bara var nyfikenhet i början och att de förstår att stackars malen inte är mat.

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • Guest

    #2
    Min erfarenhet av Peckoltia arter är att de är skygga.

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      De är väll ganska skygga av sig? Vill ha koll på gömställen och är nattaktiva. Så det är säkert en kombination av nykomlingsskygghet och naturligt beteende.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag har haft peckoltia innan den gjorde inget än att gömma sig..den kom bara fram när man skulle mata han...de är väldigt skygga av sig...
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Vad tråkigt Synd att jag inte visste det innan. Jag letade efter små algätare, vad kunde jag ha valt istället?

          Kommer det bli problem att ha (dvärg)pansarmalar ihop med peckoltian?

          /malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • annatzk
            • January 2008
            • 165

            #6
            Jag har pansarmalar med pleco och de fungerar bra. Dvärgpansarmalar är väll dessutom rättmycket i mittenlagret o simmar.
            Det finns ju Otocinclus, små algätare du har i stim. De går säkert bra med plecon också. Fast jag har aldrig haft dem själv så jag vet inte.

            Sedan är min pleco framme rätt mycket. Om du har många gömställen ser du nog lite mer av den (så att den känner sig trygg).
            Senast redigerad av annatzk; 03 March 2008, 19:31.

            Kommentar

            • malu
              • February 2008
              • 127

              #7
              Åh, siamesisk algätare hade jag tänkt köpa. Varför gjorde jag inte det?

              Får fortsätta att hålla tummarna för att min peckoltia inte fortsätter att vara såhär blyg hela livet, då kommer han inte att göra så mycket nytta i karet. Det finns ganska mycket gömställen tycker jag men växterna är ju inte så utbredda än så det blir nog bättre med tiden.

              tack för svaren!
              -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Han kommer göra stor nytta, men på nätterna istället för dagarna, men du kan nog köpa ett par siameser också, men vänta till nitrifikationen kommit igång ordentligt innan du belastar karet ytterligare.
                Siameser är enligt mig de absolut effektivaste algätarna De käkar överallt och dygnet runt!
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                Arbetssätt...