Ancistrus dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-k
    • November 2007
    • 129

    #16
    Ska försöka låna kamera och ta en bild.
    Har provar med gröna skalade ärtor och brysselkål men det lockar inte heller vad jag sett, ger maltabl när ljuset varit släckt ca 30 min men har sett att malawisar tagit av dom!! Salt har jag inte haft i, undrar om jag ska ha i bikarbonat? Har köpt malen när den varit ca 1,5 cm. Jag kanske får ge upp och inte ha några eftersom dom inte trivs hos mig. men det skulle vara tråkigt för jag gillar dom!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #17
      Vad ger du dina malawis för foder? Finns det möjlighet att du kan utöka andelen "grönt" för dem?
      Malawis ÄR rabiata på maltabletter och annat grönt, men om de får behovet stillat på annat håll så kanske det lugnar sig?

      Nästa tanke är att lite större ancistrus är lite "tuffare" och att du kanske skulle ha snäppet större. Mina ancistrusar som är inhysta i sambons kar är ungefär 4 cm (utan stjärtfena) och klarar att hävda sig ganska bra. Samtidigt är de fortfarande duktiga på att ta alger (vilket är anledningen till att de går där just nu).
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • e-k
        • November 2007
        • 129

        #18
        Mina malawisar får flingor, pellets och hemmagjord räkmix som dom får på olika dagar
        så jag tycker inte att dom borde vara så giriga.
        Får göra ett sista försök och köpa lite större ancistrus och se om det går bättre annars ger jag nog upp, men det skulle vara roligt att veta vad detta problem beror på.
        Kan jag ge hela skalade räkor?
        Finns det någon annan mal som är tuffare och skulle gå bättre i mitt kar?

        Kommentar

        • e-k
          • November 2007
          • 129

          #19
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Golden ska ju inte vara några problem ihop med Ancitrus.
          Socolofi vet jag inte..Nån annan ?

          Hur stora malar brukar du köpa då?
          Har du inget problem med ditt vatten (du har inte börjar med salt hoppas jag) och dina Malawi låter dom vara i fred så låter det som om de svälter ihjäl.

          Gurka är ju bra att ge, men det är ju inget de kan överleva på.
          Spenat o gröna ärtor är mycket bättre.
          Bottenfoder i form av alg eller köttprodukt skall alltid vara huvudgivan.
          Och ges när akvariet är släckt.
          Du kan även ge de lite fryst Artemia vid släckning med.
          Jag råder dig inte till att börja överfodra, men att det hade varit bra om du verkligen sett att de ätit.

          Alla mina Ancistrus äter när det är ljust i karet, om du inte ser det på dina så kan det vara så att de helt enkelt inte vågar komma fram, och då handlar det nog om problem ihop med dina Socolofis...

          Tillägg: Skulle vilja se en bild på hur du har inrett ditt kar!
          Kanske kan få någon ledtråd av det...
          Ska jag inte ha salt eller bikarbonat i vattnet?

          Kommentar

          • Guest

            #20
            Ursprungligen postat av e-k
            Ska jag inte ha salt eller bikarbonat i vattnet?
            Nej! I allafall inte salt. Bikarbonat har jag aldrig testat.
            Du har ett bra PH till malarna redan och dom är inte känsliga för ett högt PH, (har mina i 8)

            Lite fler ideer: (Om Socolofin inte är boven)
            Du köper för unga malar, köp fullvuxna eler minst 6cm stora.
            Din handlare kanske preparerar vattnet, vilket gör att de dör hos dig.

            Räkor, visst, men Artemia är bättre. Och grönfoder varvat med algtabletter.
            Annan mal? Om du inte prioriterar en algätande mal, så finns det en del tuffa L-malar du kan skaffa.

            Mer råd? Starta en tråd under Ciklider om Socolofi går i hop med Ancistrus.

            Kommentar

            • Klas Bengtsson

              • March 2007
              • 424

              #21
              Ursprungligen postat av e-k
              Jag har provat på flera ställen i karet och malawisarna kan väl ädå inte styra över hela karet eller? Har den tillsammans med golden och socolofi, menar du att malawisarna kan bita hjäl malen, eller vakta på den så den inte får äta?
              Kanske inte ska ha ancistrus ihop med dom?!
              ok o den kan hänt av socolofi så den gärna mobbad den på din anctrus mal o biter den hjäl så har den sitt revir på grotta.. den jag har oxåå socolofi där är bestämmer o revir sig där o har hanar där oxåå så den gillar gömmer sig o revir gärna bråka med nån malar jag har oxåå nån 6 syn.petricola (göklekare) så den ingen problem.. men den gick bra oxåå anctrius mal oxåå.. svårt veta vad hänt din mal där blev dog.. tråkigt..

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #22
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Nej! I allafall inte salt. Bikarbonat har jag aldrig testat.
                Du har ett bra PH till malarna redan och dom är inte känsliga för ett högt PH, (har mina i 8)

                Lite fler ideer: (Om Socolofin inte är boven)
                Du köper för unga malar, köp fullvuxna eler minst 6cm stora.
                Din handlare kanske preparerar vattnet, vilket gör att de dör hos dig.

                Räkor, visst, men Artemia är bättre. Och grönfoder varvat med algtabletter.
                Annan mal? Om du inte prioriterar en algätande mal, så finns det en del tuffa L-malar du kan skaffa.

                Mer råd? Starta en tråd under Ciklider om Socolofi går i hop med Ancistrus.
                ja jag håller dig så klart den.. den oxåå har den räkmix där jag brukar ge där min malawiciklider i min karet

                Kommentar

                Arbetssätt...