Ancistrus dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-k
    • November 2007
    • 129

    Ancistrus dör!

    Mina malar dör efter några v./någon mån.
    Har varit inne och frågat förr och fått råd och har nu gjort så en tid men dom dör ändå! Har kollat värden det finns gömställen, rötter och växter. Byter vatten 30% var 8-9 dag. Matar med maltabl till natten och lite grönsaker.
    Några förslag på förbättringar så dom klarar av att leva?
  • Guest

    #2
    Har du kollat dina vattenvärden? Kommunalt eller egen brunn?
    Vet du om vattenvärdena där du köper fisken är samma som dina?
    Är det bara malarna som mår dåligt? Har du salt i karet?
    Hur stort är karet?

    (Många frågor, men måste ju börja någonstanns)

    Kommentar

    • e-k
      • November 2007
      • 129

      #3
      Jag har egen brunn. Om vattenvärdena är samma som i affären vet jag inte, har kollat mina värden som ska vara bra. Karet är på 350 l tillsammans med malawiciklider, har funderat på om det kan vara cikliderna som dödar dom? Har aldrig haft salt i, är snart 1 år sedan jag startade.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Är ju absolut ingen Malawi expert men vet att vissa kan gå hårt åt Ancistrus, så varför inte?
        Om det nu inte är så att dom svälter ihjäl. Ser du om dom får äta ifred?
        Har du provat att köpa Ancistrus privat? Eller har du köpt i samma butik hela tiden? Kan ju vara läge att byta butik om så är fallet.
        Vad ligger du på för PH?

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Om du slänger i ett par skivor squash uppträdda på skaftet till en tesked så lär du se om dom käkar annars lutar det nog mer åt vattnet.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • e-k
            • November 2007
            • 129

            #6
            ok ska prova med det.

            Kommentar

            • e-k
              • November 2007
              • 129

              #7
              kollade pH och det ligger mellan 6,8-7,2.

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #8
                Ursprungligen postat av e-k
                Jag har egen brunn. Om vattenvärdena är samma som i affären vet jag inte, har kollat mina värden som ska vara bra. Karet är på 350 l tillsammans med malawiciklider, har funderat på om det kan vara cikliderna som dödar dom? Har aldrig haft salt i, är snart 1 år sedan jag startade.
                kan vara malawiciklider revir där så dåå kanske.. och du skall alltid ge salt där när du har din malawiciklider där så klart den mår bra där med runt 8.0 ph för trivs bra med malawiciklider.. kanske kan vara mobbad den slut bett den sig hjäl.. vad har du för fiskar där malawiciklider dåå???

                Kommentar

                • e-k
                  • November 2007
                  • 129

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Om du slänger i ett par skivor squash uppträdda på skaftet till en tesked så lär du se om dom käkar annars lutar det nog mer åt vattnet.
                  Har nu haft gurka på en sked i och har inte märkt att någon av malarna har varit på dom och ätit, har dock sett att den mindre malens fenor har blivit lite naggade. Kan det vara maliwisarna fast jag inte ser att dom är på dom?

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Vi har just nu två mindre ancistrusar i sambons malawikar. Malawisarna och framför allt malen är väldigt "på" på ancistrusarna. Det puffas, puttas och nafsas.
                    Tror nog att det kan vara dom som är boven i detta fallet, ja. Är malawisarna tuffa mot ancistrusarna så vill förmodligen inte ancistrusarna ligga på "öppet vatten" och äta heller. Finns det någonstans där du kan lägga gurkan lite i "gömundan" så de kan äta i lugn och ro för att se om det hjälper?
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • e-k
                      • November 2007
                      • 129

                      #11
                      Kan stämma, ska prova lägga gurkan på "baksidan" får jag se om det hjälper.
                      Man ser bara malarna bak i karet på pumpen där den försvinner lite i mörkret eller i vattenytan på framrutan och då är ofta någon där och gruffas lite men aldrig hårt vad jag kunnat se.

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Maten kanske kan läggas i en upp och nedvänd kruka där man brutit av en skärva på kanten som öppning? Då har de skydd när de äter.
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • e-k
                          • November 2007
                          • 129

                          #13
                          Det ska jag prova för jag har inte sett att dom ätit av sin gurka eller annan mat på några av dom ställen jag lagt dem på, kan ju visserligen ätit när jag inte sett men inte vad jag vet. Kan jag ge dom hela skalade räkor?

                          Kommentar

                          • e-k
                            • November 2007
                            • 129

                            #14
                            Ursprungligen postat av bigfish-classe
                            kan vara malawiciklider revir där så dåå kanske.. och du skall alltid ge salt där när du har din malawiciklider där så klart den mår bra där med runt 8.0 ph för trivs bra med malawiciklider.. kanske kan vara mobbad den slut bett den sig hjäl.. vad har du för fiskar där malawiciklider dåå???
                            Jag har provat på flera ställen i karet och malawisarna kan väl ädå inte styra över hela karet eller? Har den tillsammans med golden och socolofi, menar du att malawisarna kan bita hjäl malen, eller vakta på den så den inte får äta?
                            Kanske inte ska ha ancistrus ihop med dom?!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Golden ska ju inte vara några problem ihop med Ancitrus.
                              Socolofi vet jag inte..Nån annan ?

                              Hur stora malar brukar du köpa då?
                              Har du inget problem med ditt vatten (du har inte börjar med salt hoppas jag) och dina Malawi låter dom vara i fred så låter det som om de svälter ihjäl.

                              Gurka är ju bra att ge, men det är ju inget de kan överleva på.
                              Spenat o gröna ärtor är mycket bättre.
                              Bottenfoder i form av alg eller köttprodukt skall alltid vara huvudgivan.
                              Och ges när akvariet är släckt.
                              Du kan även ge de lite fryst Artemia vid släckning med.
                              Jag råder dig inte till att börja överfodra, men att det hade varit bra om du verkligen sett att de ätit.

                              Alla mina Ancistrus äter när det är ljust i karet, om du inte ser det på dina så kan det vara så att de helt enkelt inte vågar komma fram, och då handlar det nog om problem ihop med dina Socolofis...

                              Tillägg: Skulle vilja se en bild på hur du har inrett ditt kar!
                              Kanske kan få någon ledtråd av det...
                              Senast redigerad av Gäst; 25 January 2008, 12:52.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...