Häftigaste malen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av Daniel Blom
    Det är en väldigt trevlig fisk. Men nån vidare fart i akvariet blir det inte...
    Nä, är det fart och fläkt man är ute efter är väl doradider sällan det bästa valet...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JohanRex
      • June 2007
      • 144

      #17
      Ursprungligen postat av Daniel Blom
      Men - för att ta ett exempel - algätande L-malar, Corydoras och Pictusmalar kompletterar varandra.
      Hmm.. hur vet man vilket släkte en mal tillhör? Eller är det kanske familj, min klassificeringskunskap är ganska bristfällig. Vilka som är L malar verkar lätt, det är dom som har ett L nummer. Och corydoras brukar heta det i förnamn. Men hur är det med pictus? Förekommer pictus alltid i namnet?

      Finns det nån sida som beskriver släktskap, ordningar och familjer etc för fiskar i allmänhet och malar i synnerhet?

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #18
        Pictus är en specifik art, Pimelodus pictus.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #19
          (det finns förresten både en gecko och en ciklid som heter pictus)
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #20
            Ursprungligen postat av JohanRex
            Hmm.. hur vet man vilket släkte en mal tillhör? Eller är det kanske familj, min klassificeringskunskap är ganska bristfällig. Vilka som är L malar verkar lätt, det är dom som har ett L nummer. Och corydoras brukar heta det i förnamn. Men hur är det med pictus? Förekommer pictus alltid i namnet?
            Finns det nån sida som beskriver släktskap, ordningar och familjer etc för fiskar i allmänhet och malar i synnerhet?
            Ja, pictus finns i det vetenskapliga (inte nödvändigvis latinska) namnet på en liten rovmal: Pimelodus pictus.
            Med "L-malar" kan man antingen mena hela familjen Loricariidae (harneskmalar) eller bara malar med L-nummer. L-nummer har tilldelats malar utan vetenskapligt namn, även om många har fått ett sådant efteråt, som L046, Hypancistrus zebra. Överraskande många harneskmalar struntar fullständigt i alger och vill ha animalisk föda som mygglarver. Sånt bör man förstås kolla innan man köper en fisk.
            Corydoras är ett jättestort släkte inom familjen Callichthyidae. Där finns också Dianema och Hoplosternum som jag skrev om.
            Planet Catfish har massor av av info om malar. Under fliken "Cat-eLog" finns alla arter samlade i 35 (!) olika familjer. Här kan du oftast få veta vad en art äter, hur den beter sig osv.
            Information på svenska finns hos malföreningen Guardians of Catfish. Använd forumet för att komma i kontakt med malintresserade i hela Norden.
            Även här på Zoopet kan du hitta rätt många malar.
            Scotcat heter en sida med rätt mycket malinfo.
            FishBase är en enorm databas över all världens fiskar (inte bara malar, alltså). Kan vara lite knepig att lära sig, men här finns otroligt mycket kul. Vilka fiskar finns i Peru? I Tanganyikasjön? FishBase kan berätta.
            Tree of life kan du klicka dig upp och ner bland allt levande.
            Vad det ska bli av Encyclopedia of life har vi inte sett än, men planerna är minst sagt storstilade.
            Engelskspråkiga Wikipedia kan vara värt ett besök. Under "In other languages" ser du om det finns text på svenska.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #21
              Tyvärr är det ganska få arter som har användbara populärnamn. Därför är det alltid lönt att försöka lära sig det vetenskapliga namnet, som ju också gör det möjligt att leta på utländska sajter.
              Det underlättar förstås också om man vet hur malarna är indelade - i art, släkte, familj och ordning. Art och släkte ger fisken dess namn. Vi kan ta Pimelodus pictus som exempel:
              Art: pictus.
              Släkte: Pimelodus. Låt dig inte luras av att malen felaktigt kallas "Pimelodella" ibland, det är ett släkte i en annan familj. I släktet Pimelodus finns även arter som P. ornatus och P. blochii.
              Familj: Pimelodidae, antennmalar. I samma familj finns släkten som Pseudoplatystoma, Sorubim, Brachyplatystoma och Phractocephalus (redtail).
              Ordning: Siluriformes, malartade fiskar. Här ingår 3093 beskrivna arter i över 30 familjer, och de kan förstås se ut lite hur som helst - de största kan bli flera meter, den minsta bara 12 mm. Alla saknar dock fjäll, och de flesta har framträdande skäggtömmar.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Guest

                #22
                Mina absoluta favoriter är
                Brachyplatysoma tigrinum

                Kostar rätt mycket om man väl får tag på ett ex.

                Leiarius pictus
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                Snygging, men det tråkiga är att de behåller inte sin fina ryggfena som vuxen.

                Megalodoras uranoscopus

                En riktig cooling

                Sen så finns det ju driftwoodsmalar, har själv Tatia intermedia men vill ha fler.
                Även de Asiatiska malarna är intressanta kolla bara in monstrena i släktet Bagarius http://www.planetcatfish.com/catelog...nus_id=167#786

                Kommentar

                • JohanRex
                  • June 2007
                  • 144

                  #23
                  @Daniel
                  Mycket bra länkar och info! Hur hanterar man alger om man bara har rovmalar eller malar som inte gillar alger? Är det bara att bita i det sura äpplet och utrusta sig med algskrapan eller vad gör man? Jag tänker på dina vampyrmalar, släpper man i en ancistrus till dom så hamnar den väl i fiskhimlen ganska snabbt.

                  @Alla andra:
                  Väldigt trevliga malar som postats i denna tråd hittils!

                  Kommentar

                  • rolnor
                    • June 2007
                    • 143

                    #24
                    Jag tycker att min Mörkfläckade Synodontis är snygg: http://www.rolfnoren.se/files/294x201/100_0098.jpg
                    Senast redigerad av rolnor; 09 October 2007, 16:01. Anledning: glömde, ändrade

                    Kommentar

                    • JohanRex
                      • June 2007
                      • 144

                      #25
                      Ursprungligen postat av rolnor
                      Jag tycker att min Mörkfläckade Synodontis är snygg: http://www.rolfnoren.se/files/294x201/100_0098.jpg
                      Stilig!

                      Kommentar

                      • felix_ragnar
                        • August 2006
                        • 1424

                        #26
                        Ursprungligen postat av rolnor
                        Jag tycker att min Mörkfläckade Synodontis är snygg: http://www.rolfnoren.se/files/294x201/100_0098.jpg
                        Riktigt läcker var den
                        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                        Kommentar

                        • rolnor
                          • June 2007
                          • 143

                          #27
                          Ursprungligen postat av felix_ragnar
                          Riktigt läcker var den
                          Tackar, tackar, synd bara att den är framme så lite dagtid!

                          Kommentar

                          • Guest

                            #28
                            Jag får väl visa mina nya tillskott

                            Asterophysus batrachus
                            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                            Kommentar

                            • JohanRex
                              • June 2007
                              • 144

                              #29
                              Wow! Du har skaffat ett sjöodjur!!!
                              Hur mycket får man ge för en sån fisk?

                              Kommentar

                              • classekoi
                                • March 2007
                                • 325

                                #30
                                såg att han hade dom på havanna zoo i surte (strax norr om gbg) och han tog 1495 för dom http://www.havannazoo.se/ såg ut som några urtida fiskar när dom stog i strömmen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...