Häftigaste malen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    Häftigaste malen?

    Först tänkte jag skriva snyggaste i rubriken men ändrade mig till häftigaste eftersom utseendet bara är en del av helheten som ger malarna sin charm.

    Själv blev jag väldigt förtjust i Synodontis multipunctatus (göksynodontis) första gången jag såg den och hoppas att jag kan skaffa ett stim nån gång i framtiden.
    Klicka på bilden för större version

Namn: multipunctatus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,2 KB
ID: 2176471

    Det är med skräckblandad förtjusning jag tittar på Daniel Bloms video Cetopsis coecutiens (vampyrmal). Verkar väldigt stor och opraktiskt men jättehäftig.
    Klicka på bilden för större version

Namn: valmal.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,7 KB
ID: 2176473


    Sen är Phractocephalus hemioliopterus (red tail mal) enormt vacker men desvärre för stor för att ens tänka på att ha i akvarie.
    Klicka på bilden för större version

Namn: redtailcat_s.jpg
Visningar: 1
Storlek: 17,9 KB
ID: 2176472

    Vilka malar har ni andra som favoriter? Jag letar inspiration till kommande inköp och alla mina favoriter känns alldeles för stora för att vara realistiska.
    Senast redigerad av JohanRex; 04 October 2007, 11:56.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Välkommen till den mörka sidan!
    Det finns en massa coola malar, som varken är svårskötta, onödigt stora eller dyra. Några av mina favoriter just nu:
    Microglanis iheringi (sydamerikansk humlamal) är liten, snäll och billig. Samt fruktansvärt kvick. Ungefär samma sak gäller Brachyrhamdia.
    Lite mindre trämalar (Tatia, Centromochlus, Auchenipterichthys m fl) är ganska nattaktiva, men snälla, tåliga och skojiga att titta på vid matdags.
    Liosomadoras oncinus (jaguarmal) kostar lite mer (som en halvdyr L-mal) och är sällsynt på våra breddgrader. Men oj så snygg!
    Knorrmalar är ofta väldigt tillbakadragna, men Hassar visar sig jämt. Är dock lite nervösa och behöver ett stort akvarium att simma i.
    Pimelodus ornatus är en rovmal som blir runt 30 cm. Lagom för ett lite större akvarium, alltså. Pigga, oskygga och tjusiga.
    Corydoras i all ära, men glöm inte de lite större arterna i familjen. Som tåliga Dianema och Hoplosternum.
    Asiatiska Hara och Erethistes kan vara ganska oskygga, framförallt Erethistes som är riktigt framåt vid matdags.
    En annan asiat, pyttelilla Hyalobagrus flavus, är jag ständigt på jakt efter. Skulle vilja ha 20-30 till!
    Afrikanska malar har jag nästan ingen erfarenhet av, men Microsynodontis och munruvande Phyllonemus typus verkar kul.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Svårt att komma med ett inlägg efter Daniels alla förslag.
      Men här är iaf en som jag är nyfiken på, som jag bara sett i butiker ett fåtal gånger, men inte köpt ännu, Bagrichthys macracanthus.

      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

      Titta på t.ex. första bilden.
      En artikel. http://www.scotcat.com/factsheets/b_macracanthus.htm

      Breeding: unknown, borde väl locka eller?

      Mycket svart med en vit kritstrecksrand längs med kroppen. Jag tror det finns lite andra färgsättningar i släktet, men det är dennna jag fastnat för.
      Pris: under hundralappen i butik har jag sett.

      Sedan kan jag väl tillägga att av Syndontisarna, så är multipunctatusen väldigt synlig i ett akvarium, till skillnad från många andra Synodontisar som kan vara svåra att få se mer än bara en skymt av.
      Senast redigerad av Gäst; 05 October 2007, 06:03.

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        En stor Gibbiceps kan vara riktigt häftig när den svävar fram i karet.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • JohanRex
          • June 2007
          • 144

          #5
          Oj! En hel hög med spännande malar!

          Är det nåt speciellt man skall tänka på när man planerar ett malakvarie? De normala tumreglerna med x cm fisk per 100 L funkar antagligen inte eftersom malarna helst vill vara på botten och det blir kanske lite trångt.

          Kan man blanda malar som man vill så länge dom inte äter upp varandra eller är för aggressiva och vattenvärdena stämmer någorlunda?

          Många malar är ju natt/skymningsaktiva, nåt speciellt man skall tänka på för att få se dom när man själv är vaken?

          Övriga akvarieinvånare? Nåt man skall tänka på, förutom att dom inte skall vara i mat-storlek?

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Pictusmalar är sjukt snygga, och passar fint i stim! Ger ifrån sig arga ljud när man håvar upp dem...
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Min personliga favorit är hara hara malen. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=345 Otroligt vacker.
              De prickiga knorrisarna är åxå lite av favorit. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61



              Dessa är åxå favoriter, har haft dem själv. Men de gör total slarvsylta av växter och royaln blir rätt stor.


              Min dröm.

              Annars så är ju den vanliga ancistrusen L144A en trevlig individ. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

              Corydorysar städar effektivt upp mat på bottnen.

              Bör tänkas är väl varje mals behov. De flesta är ju aktiva under natten och vill ha någonstans att gömma sig. Grottor i form av rötter, stenar osv är bra. När det gäller harneskmalar så är det lämpligt att ha minst en rot i karet som de kan gnaga på för att hålla magen i trim. Många harneskmalar blir över 15cm, så man bör ju ha ett stort akvarium till dess individer. De andra vanliga malarna är de flesta rovmalar och äter levande föda om de kan få in dem i munnen.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Är det nåt speciellt man skall tänka på när man planerar ett malakvarie? De normala tumreglerna med x cm fisk per 100 L funkar antagligen inte eftersom malarna helst vill vara på botten och det blir kanske lite trångt.
                Akvariet får gärna vara lågt och ha stor bottenyta. Det bör finnas gott om gömställen - malar som försöker gömma sig bakom filtret ser trista ut. Tumregeln ger jag inte mycket för, bättre att köra med sunt förnuft.
                Kan man blanda malar som man vill så länge dom inte äter upp varandra eller är för aggressiva och vattenvärdena stämmer någorlunda?
                Ja och nej. Nästan alla arter trivs bra i vanligt kranvatten. Temperaturen kan ofta ligga på 25 grader eller lägre, ju kallare vatten desto mer syre i vattnet. Arter från riktigt varma floder (till exempel Rio Xingu) kan dock vilja ha några grader högre temperatur. Det är förstås inte bra att ha för många malar som konkurrerar om samma gömställen eller mat. Men - för att ta ett exempel - algätande L-malar, Corydoras och Pictusmalar kompletterar varandra.
                Många malar är ju natt/skymningsaktiva, nåt speciellt man skall tänka på för att få se dom när man själv är vaken?
                Ficklampa. Eller "månsken" från en billig ljusslinga. Men malar måste inte vara helt nattaktiva, många av mina trämalar (som ska vara extremt nattaktiva) kommer fram när det vankas mat.
                Övriga akvarieinvånare? Nåt man skall tänka på, förutom att dom inte skall vara i mat-storlek?
                Jag undviker att blanda malar med andra bottenfiskar, som botior. Och jag har märkt att stora elaka tetror och vissa ciklider kan stressa malarna. Ett stim små tetror eller barber kan göra malar lite modigare.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Blossom7
                  • March 2007
                  • 1182

                  #9
                  Hmm
                  en lite kommentar bara, har själv en Spotted Royal pleco hemma för tillfället och jag har inte märkt av de minsta att han skulle förstöra växterna, Däremot får trärötterna mycket stryk av honom, han är som värsta ekorren och gnager sönder dem.
                  /B
                  "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag gillar verkligen doradider, så nån gång skulle jag vilja sätta upp ett kar med ett gäng Physopyxis lyra.

                    En annan mal jag verkligen skulle vilja testa är denna.
                    Tyvärr kostar en grupp mer än jag är villig att spendera på fisk, oavsett vad det är för något. Men cool är den, och sugen är jag.
                    Senast redigerad av Azur; 06 October 2007, 12:26.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      En kompis till mig har ett akvarium på 800 liter, där simmar bland discusar och scalarer 15st siamesiska algätare i ett stim. Det ser skitläckert ut, kanske lite för vanligt men ändå.

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Jag gillar verkligen doradider, så nån gång skulle jag vilja sätta upp ett kar med ett gäng Physopyxis lyra.
                        Det är en väldigt trevlig fisk. Men nån vidare fart i akvariet blir det inte...
                        Bifogade filer
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          min favorit mal är L 114http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336 väldigt rolig att kolla på..min är just 5 cm men den är ändå fett cool...

                          en annan favorit är golden nugget.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #14
                            Hypancistrus zebra, en vacker dag SKA jag bara ha en grupp sånna.

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Själv har jag alltid varit fast för de imponerande Redtail-malarna, men har givetvis ingen möjlighet att hålla någon. Men att se de meterlånga "Redtailarna" på universeum är häftigt, och då inser man verkligen hur de bör hållas...

                              Jag bara vanliga skäggmunsmalar, men en mer rimlig mal jag skulle vilja ha är Zebra pleco, som har en helt otrolig teckning^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...