En haj?!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

En haj?!?

Jag såg idag i en sovenirbutik i eskilstunas parkenzoo ett akvarium med hajar.

de liknande paroonhajen på pricken, men bilderna jag sett på paroonhajar gör så att jag tvekar på om det verkligen är samma fisk. Bilden här på zoopet visar tex en lite fet och klumpig fisk medans de jag såg idag var på pricken som hajar, den där fina formen på kroppen, fina fenorna som nästan ser vassa ut. man trodde att de var riktiga hajar kan man säga.

Såå är det paroonhajar jag såg eller är det någon annan hajfisk? om så lägg gärna upp bilder på olika hajliknande fiskar som ni tror det kan vara. gärna också bilder på fina paroonhajar som inte är feta och liknande. Detta så att man ser hur de egentligen ser ut då man inte övermatar dem.

de jag såg var på ca 15cm.

Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

om det är paroonhaj, vad brukar de då kosta ?? vad käkar de? hur ofta ska man mata dem så¨de inte blir för feta och lata?

vilka andra fiskar bör man ha dem med enligt deras naturliga biotop?

Kommentar

• Amaro
      • January 2007
      • 1709

hur snabbt växer de asså ?? tar jag hem en som är ca 10cm lång. Växer den då 10cm till på ett år eller växer den mer ?

Kommentar

• Guest

Hela pangasius släktet påminner om varandra men i sverige är Hajmalen och paroonhajen vanligast och jag skulle inte rekommendera detta släktet pga av att de minsta i släktet blir ca 70cm.

Svårt att veta priset, var ett tag sen jag såg den men från 80 kr för små ungfiskar och fiskar över 15cm ca 150-200kr skulle jag tro.

Som alla andra rovmalar vill de ha kött att äta både levande och dött.

Den växer ungefär som en påfågelciklid 0,5-1,5cm i månaden.

Kommentar

• Amaro
          • January 2007
          • 1709

Lutt tack för informationen. Men det råkar vara så att jag Ska köpa dessa fiskar, det är bestämt. Jag behöver därför direkta svar på mina frågor

Helst svar av någon som haft eller har dessa fiskar eftersom det inte verkar vara en fisk som man bara köper och behandlar som en vanlig firre.

vilka andra finns det i pangasius släktet då ?

Kommentar

• kanotisten
            • May 2006
            • 218

skall du ha en paaron som blir vuxen rekommenderar jag ett akvarium på min 300 cm och ca 3000l.

Lycka till!

Kommentar

• Amaro
              • January 2007
              • 1709

jag ska inte ha en som blir vuxen.

jag ska sälja alla mina nuvarande fiskar i mitt 200Liters kar och därefter köpa 2st hajar på ca 5-8cm.

När jag märker att de blir förstora så ger jag bort dem/säljer dem och köper nya i mindre storlek. Max storleken jag ska tillåta på de i mitt kar kommer vara ca 20cm.

om ca ett år köper jag ett kar på mellan 500-1000liter. Då kan jag ju ha dem till en lite större storlek. men men...

Jag måste påpeka en sak...Jag vill inte ha rekomendationer på hur stort kar jag bör ha eller liknande! jag vill ha svar på mina frågor bara. Jag vill ha info om fisken. Inget annat tack.

Kommentar

• Metalmaid
                • September 2006
                • 815

Blandar inte ihop dem?

Pangasius hypophthalmus = Hajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
                Pangasius sanitwongsei = Paroon http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091
                Arius seemanni = Silverhajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

Pangasius beani
                  Pangasius sanitwangsei

jag tror att det var dessa jag såg idag. de hade ca 6st i ett 500liters kar tror jag det var. fiskarna var på ca 15cm och jättefina. jag antar att de matar dem på ett speciellt sätt som gör så de inte växer så fort. de kanske matar dem 1-2 gånger i veckan antar jag.

men det kan också vara Pangasius hypophthalmus. Jag tror dock mindre på att det är denna eftersom jag sett mindre exemplar av dessa. jag tycker inte de liknar hajar. de jag såg var som sagt exakt som hajar. deras simsätt och hel köret, du vet det där typiska för hur en haj rör bakfenan fram och tillbaka då den simmar.

Kommentar

• Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

Min haj ser ut som en typisk haj i mitt tycke ...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

Inte min haj du såg då antar jag? De där är ju som sagt hajmalar...ja, inte paroonen då...letade mest upp de som var mest lika i jämförelse som vi haft tidigare.

Dessa tre jag länkade till som gubben haft är väldigt lika i mitt tycke, men hypophthalmus har inga spröt och är relativt fredlig. Pangasius beani och sanitwongsei är samma firre (äldre och nyare latinskt namn s.a.s.), den och Ariusen är roviga av sig.
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Guest

finns 21 arter, gigas är väl den största....

Jag vet inte vilken fisk det är frågan om nu men pangasius skiljer ju sig en del från silverhajar både i utseende, form och storlek

Kommentar

• Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

Silverhajar har jag. dock inte silverhajmalen.

Metalmeid, har 7st av denna art. de liknar inte hajar till fem öre. tänk dig en fisk som liknar en vithaj fast den är på ca 15 cm. och att den vid denna lilla storlek har en mun stor nog för att din tumme ska få plats i den. detta är vad jag menar med haj och idag såg jag flera stycken.... Jag tappade hakan, har aldrig sett en så grym akvariefisk.

en silverhaj rör sig inte som en riktig haj. Silverhajen glider då den simmar medans en riktig haj använder hela kroppen i en harmonisk zickzack rörelse. bakfenan till vänster huvudet till höger dvs då den simmar. Fisken jag såg var så mäktig så det skrek om det. jag ska nog dit immorn igen och be dem ringa företaget som hyrt ut akvariet och fiskarna till dem. detta så jag vet exakt vad det rör sig om för haj samt att jag kanske kan få skötseltips mm.

jag tror iallafall att det är Pangasius beani//sanitwongsei. liknar denna fisken i färger och fenor mm,, skillnaden är dock att de jag tidigare sett av dessa är tjocka och de ser tröga och lata ut. De jag däremot såg idag var inte lata alls, de simmade runt i karet som om de var på jakt efter föda och såg riktigt friska och starka ut. de var inte övermatade och inaktiva dvs.

Alltså så är jag ganska säker på att det är ur denna fisks släkte iallafall eftersom de nästan var identiska.

Kommentar

• Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

NU FATTAR JAG !!

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

under denna bild står det "artificial balloon" form. denna typ är alltså manipulerad. Det är denna form jag alltid sett hitills förutom idag. det förklarar ju saken..

De jag såg var typ såhär:
                          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

fast ändå mer hajliknande tycker jag... kanske endå inte är exakt denna art utan en annan ur samma släkte.

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

Malar (alltså inga hajar) i släktet Pangasius är enligt min mening urusla som akvariefiskar. Alldeles för stora, och dessutom lättstressade och nervösa, om jag fattat rätt. De verkar ofta skada sig på inredning och glasrutor. Att exportera och importera dem som akvariefiskar visar den giriga människan i sin prydnad. De vet att många människor vill ha "häftiga" fiskar (man ska inte köpa nå´t djur enbart för att man tycker det är "häftigt"), och att många köper fiskar utan att veta nå´t om dem, så de vet att det går att tjäna pengar på dem.

Att köpa små, trots att man vet hur stora de blir, för att se´n byta bort dem som slit och slängvaror när de blir stora låter inte riktigt rätt. Vill det sig illa vill ingen ha "monstret", så att den måste avlivas. Då kan man ju undra varför den importerades som akvariefisk till att börja med.

Paroonhajen t.ex blir ju flera meter, men ingen skulle väl komma på idén (hoppas jag) att skaffa en riktig, äkta haj som blir så stor, till ett akvarium som håller normal hemmaakvariestorlek. Paroonhajar, och andra potentiellt lika stora fiskar, passar möjligen i stora offentliga akvarier, även som små, så att de har plats att växa på. Finns nog en del zooaffärer som ångrat att de tog in dem till att börja med, när de efter ett tag blir översvämmade av paroonhajar och hajmalar när kunderna kommer tillbaka med dem, för att de vuxit ur deras akvarier, satt i sig de andra fiskarna, och kanske tappat ett öga eller två, på grund av att de skadat sig på inredningen, på grund av sin storlek, och nervösa läggning
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• kanotisten
                              • May 2006
                              • 218

Ursprungligen postat av Micke_A

Att köpa små, trots att man vet hur stora de blir, för att se´n byta bort dem som slit och slängvaror när de blir stora låter inte riktigt rätt. Vill det sig illa vill ingen ha "monstret", så att den måste avlivas. Då kan man ju undra varför den importerades som akvariefisk till att börja med.
                              Precis det tycker jag med. Som trådskaparen själv skriver - han skall byta bort dem när de blivit för stora och skaffa mindre. Vart skall dessa fiskar ta vägen? Sverige har en outsinlig källa med 3000l+ akvarier och alla dessa vill ha "monster" som vuxit ur sitt lilla hemakvarie.

Nej, de avlivas.

Väldigt mycket sommarkatt-känsla över sånt här beteende.

Och jag struntar högaktningsfullt att trådskaparen inte vill höra annat än tips om fisken. Detta är ett forum och vi får vädra våra åsikter.

Jag tycker väldigt illa om slit-och-släng mentaliteten som vissa akvarister verkar uppvisa. Fiskarna är inte prydnadssaker, det är levande varelser. Och även om man kan ge fisken en bra tillvaro under tiden man har den i sitt akvarium så är det ju inte rätt att de skall behöva avlivas när de blivit för stora (ett öde de flesta "monsterfiskar" råkar ut för när de vuxit ur akvariet)

Kommentar

Arbetssätt...