Ancistruslek - filmklipp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ancistruslek - filmklipp

    Jag satt och kollade den ene Ancistrushanen i natt. Han donade och galnade sig ovanligt mycket, åkte fram och tillbaka över det lilla ingångshålet i den ihåliga roten. Det såg ut som det var lek på gång så jag tog fram kameran och tog en liten snutt. De flesta av Ancistrusvännerna här på forumet har väl redan sett sina malar leka men det kan ju vara kul att kolla in ändå. Filmkvaliteten är väl sisådär och man ser väl egentligen inte så mycket i detalj. En stund efter att jag stängde av kameran drog honan bara iväg och hanen stack ner i roten där han ligger än och trycker.
    På samma rot, alldeles bakom, har det röda Discusparet ägg. Det andra Discusparet har ägg dom också på en rot ytterligare strax bakom - man kan skymta båda parens vaktande på filmen.
    Två Discus- och en Ancistruslek i samma hörn på karet.
    Håll till godo!

    Filmklipp;
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Hur varmt har du i ditt kar med tanke på att dina fiskar inte verkar göra annat än att göka
    / Rickard

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av rick
      Hur varmt har du i ditt kar med tanke på att dina fiskar inte verkar göra annat än att göka
      Halloj!
      Ja, det är rena gökboet
      Tempen ligger på ca 29 grader. Nu på våren och sommaren får jag stänga av doppvärmarna då det blir runt 30 i burken hur man än bär sig åt.
      Jag får lite PM där folk frågar om hur det är möjligt att det leks så förbannat i burken - och jag gör faktiskt ingenting... Byter vatten och kollar mina två EHEIM-filter någon gång var 10e vecka. Jag häller inte i några medel (har aldrig gjort) bara byter vatten och håller hyfsar rent.

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        Jag har 30 och får inte lek på vare sig diskus eller ancistrus... byter ca 25% 1-2 ggr i veckan... hur mkt byter du?
        / Rickard

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jag byter c:a 40% en gång i veckan. Om det är någon lek på gång (vilket det nästan alltid är) så byter jag väldigt försiktigt - skiter i att rensa bort grejer på sanden o.s.v. Eller om Discusarna har frisimmande yngel brukar jag byta med två slangar, en som suger ur vattnet och en som häller i nytt. Jag har tagit tiden på hur lång tid det tar att tömma ungefär 35-40% vattenvolym - och låter bytet ta denna tid plus lite till i anspråk, det nya vattnet blandar ju sig med det gamla. Vattennivån i karet förblir densamma och fiskarna märker bara att det kommer nytt gott vatten i burken - och blir glada och uppspelta

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            När du byter vatten har du kallare eller samma temp på vattnet?
            / Rickard

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av rick
              När du byter vatten har du kallare eller samma temp på vattnet?
              Jag "tappar" direkt från kranen och har en förvånandsvärt bra gradangivare på blandaren. Jag brukar sätta denna på 27-28°, alltså något kallare än det är i karet (ung. 29°). Jag inbillar mig att detta påminner om lite friska och svala vattenflöden som uppstår i Amazonas flodsystem, och det verkar som om fiskarna uppskattar denna veckocykel med friskt, lite svalare vatten som sedan jobbar upp sig till 29°. En bra indikator är tetrorna som fullkomligt får spritt-spel och blir väldigt aktiva efterföljande dagar vid vattenbytet. Tetrorna kanske föredrar något lägre temperatur men jag har den så högt på grund av Discusarna. Ancistrusarna tycks ju trivas gott de med...

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Jag gjorde ett 40% vattenbyte igår med kallare vatten som fick jobba sig upp till 30 grader och dessutom ökade jag cirkulationen. Nu är alla diskusar fullt färgade och mitt par peruskalarer har börjat att leka.... Hoppas diskusarna och malarna börjar så småning om också.
                / Rickard

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av rick
                  Jag gjorde ett 40% vattenbyte igår med kallare vatten som fick jobba sig upp till 30 grader och dessutom ökade jag cirkulationen. Nu är alla diskusar fullt färgade och mitt par peruskalarer har börjat att leka.... Hoppas diskusarna och malarna börjar så småning om också.
                  Gammalt fint akvarietrick, vattenbyte
                  Kul att du fick en liten boost i burken. Håll nu jämn och fin balans på vattnet så skall du se att det blir åka av!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj igen Rick!
                    Det är ju bara du och jag som gaggar i denna tråden...
                    Jag tänkte att det kunde vara kul att se ett Ancistrusyngel när det vuxigt till sig lite. Här är en skön lirare som är drygt 4 cm lång. Fick ett par goa bilder på rackaren idag.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • rick
                      • April 2005
                      • 1012

                      #11
                      Riktigt fint
                      / Rickard

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #12
                        Snygga kort Max,hur stort akvarium har du?Hoppas att mina ancistrusar också kan leka,men dom är nog inte könsmogna tro jag.Vet du när dom e de?
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Halloj Alex!
                          Ancistrusarna går i ett kar på 120x70x70 cm, tror att det blir ungefär 588 liter. Jag vet inte riktigt i vilken ålder dom blir könsmogna och sätter igång med lekandet - men mina var nog sisådär en 7-9 cm när de satte igång. Jag hade väl haft dom i något halvår när de började. Jag köpte tre stycken när de var ungefär så stora som ynglet på bilderna, två svarta och en Golden - och det visade sig att den gula var honan och de två svarta var hanar. Det är dessa tre som håller på, men jag tror, är inte säker, på att honan oftast (eller alltid) leker bara en hane.
                          På en kull brukar tre till fyra stycken klara sig och växa upp till vuxna djur. Jag har nog 10-15 yngel i olika storlekar för tillfället, båda svarta och gula.
                          Att ta ur dom är ganska lurigt men om man är lite tålmodig kan man plocka dom när de sitter på framrutan - eller lägga ner en petflask-fälla.
                          Jag brukar med jämna mellanrum byta in Ancistrusyngel mot lite käk och diverse i zooaffären.

                          Med lite lugn och ro i karet och god balans på vattnet och många fina gömställen/lekplatser tror jag inte det skall vara några problem för dina att sätta igång att leka!

                          Kommentar

                          • Cold
                            • March 2006
                            • 1127

                            #14
                            Okej tack,Perfekt svar
                            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Strixxx
                              • December 2005
                              • 117

                              #15
                              Jag är fullständigt lyrisk på din bakgrund Max, den är super läcker!
                              Och sen är jag skit avis på dina ancistrus lekar, jag har 2 par men inte fasiken blir det nåt...
                              Men det är väl som med discusen... bara att vänta och se.
                              Coolt med lite film på ancistrusen.
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...