Malen släpper bubblorn genom munnen, går upp till ytan och "fångar dom"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Malen släpper bubblorn genom munnen, går upp till ytan och "fångar dom"

    Ja, vår Ancistrus har gjort det i ca 2 dagar nu, speciellt när vi gör vattenbyten men även annars ibland.

    Han sitter på rutan och plötsligt ser det ut som han blåser iväg några bubblor genom munnen upp mot ytan och då simmar han fort upp mot ytan för att ta dom eller nåt, sen ner igen, och sen gör han så igen om en stund.

    Har han syrebrist? eller vad håller han på med?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, det är troligen syrebrist.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ja, det är troligen syrebrist.
      Ja, men vad gör vi då? Vi hade ju pumpen så den bara "blåste" lätt så det blir rörelser på ytan. så har vi haft nu hela tiden, för att en här sa att lufttillförseln skulle vara stängd på pumpen, nu har vi trots det öppnat den lite, så det inte bubblar, men det syns att det kommer in lite mer syre iaf..

      Men han sitter ändå nära ytan nu.. högt i akvariet iaf..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Snälla hjälp! Kommer han dö nu då?

        Vill inte att han ska dö..

        Men han har gjort sådär förut igår och så, men mer nu efter kvällens vattenbyte..

        Men borde inte vattnet vara syresatt då? och vi har vridit upp lufttillförseln på pumpen, det var Leif, Albjohn, ursäkta, jag minns inte stavning exakt nu,, som skrev att lufttillförseln skulle stängas av och det skulle endast vara rörelser på ytan för det gav mer syre än enskilda bubblor från pumpen..

        Men vad ska/kan vi göra?
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #5
          mina ancistrus dom simmade upp till ytan å fort ner igen,å släppte ut luft.Guy Palm skrev så här "Det är ett normalt beteende, liksom flera andra malar är de tarmandare. Det betyder att de kan ta upp syre genom blodkärlen i tarmen." du kan läsa mera om de här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103305
          Ja ställde typ samma fråga som du.

          Fast mina slutade efter ett tag.
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Okej, så enligt den tråden som jag läste nu då, är det ingen fara då alltså?

            Ja, han verkar ju ha som en liten liten bula som går in och ut på sidan liksom, jag skämtade förut och menade att han kanske bara hade luft i magen, men det är kanske luften i tarmarna där då kanske..

            Kanske det är normalt att han gör så nu då?

            Han i andra tråden hade haft sina i 2-3 veckor och så hade dom börjat göra sådär, och du har haft såna som gjort det, men slutat med det.. så kanske det är övergående..

            Eller så försöker han komma åt algrester som sagt, nån hade ju så dom hade nosen ovanför nästan bara för det..

            Så kanske det inte är allvarligt då.. Vad skönt att höra isåfall..

            Hoppas han är okej..

            Tusen tack, du lugnade mig lite nu iaf..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              som vi (eller om det var någon annan) skrev i någon tidigare tråd så är det inte luften (bubblorna) i utblåset på pumpen som syresätter vattnet.

              min pump sitter så att den lilla "pip" där man kan sätta fast en luftslang är helt under vattnet. vattenytan får alltså inga luftbubblor alls på sig, utan det är styrkan i det utblåsande vattnet som kommer att påverka syreupptaget i vattnet.

              stark vattenström = vattenyta som rör sig mycket = bra syreupptag. så du kan alltså öka styrkan på pumpens utblås litegrann, men fortfarande utan att koppla in luft men fiskarna ska helst klara (med lite ansträngning) att simma mot vattenströmmen, dom ska ju inte åka runt som döda blad i akvariet av strömmen, hehe.

              men vattenströmmen i mitt akvarium får bladen i bortre änden av akvariet att röra sig litegrann, och släpper man något (ett litet blad) borta vid pumpen åker detta av strömmen runt i akvariet i ett "U" och kommer till slut tillbaka till pumpen.

              din ancistrus verka lite stressad eftersom han mest sitter på glaset. jag tror att det inte finns så mycket som är intressant för honom ännu, det tar ett tag innan alger har bildats och fiskarna lugnar ner sig... har han många gömställen? vore roligt att se en bild på ditt akvarium

              jag vet att många malar kan snappa luft uppe vid ytan eftersom de är tarmandare, men jag har aldrig sett min ancistrus (6 cm) göra detta, däremot gör mina pansarmalar det.
              / Ebba

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                en sak till: han kan också snappa luft vid ytan om det finns nitrit i vattnet, små ancistrusar är ganska känsliga för nitrit, efter vad jag har hört. men eftersom du håller på att byta vatten så tror jag inte att nitriten är på en skadlig nivå.
                / Ebba

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hur stort är akvariet och hur mycket vatten pumpar pumpen? andas fisken snabbt?
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    har tyvärr inte tid att läsa allt som skrivits så om jag upprepar det någon skrivit så ber jag ursäkt om det i förhand.

                    Det beror antagligen på syresbrist.

                    Det kan vara så att du har bra syressättning men dålig cirkulation. detta innebär alltså att övre delen av akvarievattnet får rörelse och därmed syre men att nedre delen där malarna håller till inte har någon cirkulation och därmed dåligt syre lr mindre syre. (har hänt mig tidigare)

                    Lösningen på detta är ???? min lösning var att köpa en starkare och bättre pump. en annan lösning är (vet inte exakt vad den heter) men det är som en kopp som man sätter på utblåset som gör så att du kan sikta utblåset uppåt eller neråt. det jag gjorde var att lägga den där "koppen" sidleds så att det blir ytcirkulation samt bottencirkulation, 50-50 det vill säga.

                    Jag tror dock inte att dina malar kommer att dö eftersom de i ditt fall är smarta nog att simma upp och ta syre duktiga malar du har hehe.

                    till min fråga. vad har du för pump? vad är storleken på karet? det viktigaste jag måste veta är höjden på ditt kar !!

                    en till fråga är om du testat vattenkvaliten så det inte finns nitrit eller annat i vattnet som är skadligt. malar är mycket känsligare än andra fiskar då det gäller en del gifter.

                    jag hoppas att min information visat sig vara relevant i ditt fall.

                    Lycka till.
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      ps råkade läsa att en del menar att detta är normalt betende. dvs att malarna simmar upp till ytan. Enligt mig är det onormalt och innebär att något är fel. I naturen ser man dem inte bete sig på detta vis. alltså så kan man inte mena att det är normalt pga det förekommer i akvarier !

                      jag har över 10 malar just nu och har haft fler än så. jag har vänner som odlar och importerar 100tals exemplar i månaden. detta förekommer inte hos dem heller.

                      Onormalt betende = något som är fel. Detta är min problemlösnings formel !
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amaro
                        ps råkade läsa att en del menar att detta är normalt betende. dvs att malarna simmar upp till ytan. Enligt mig är det onormalt och innebär att något är fel. I naturen ser man dem inte bete sig på detta vis. alltså så kan man inte mena att det är normalt pga det förekommer i akvarier !

                        jag har över 10 malar just nu och har haft fler än så. jag har vänner som odlar och importerar 100tals exemplar i månaden. detta förekommer inte hos dem heller.

                        Onormalt betende = något som är fel. Detta är min problemlösnings formel !
                        Här håller jag med, har ett 15-tal L-malar i mitt 960 och runt 10 i 240 litarn och ingen mal gör på detta viset.
                        Sedan när jag hade obalans i det stora pga för mycket co2 och relativt nystartat fick jag syrebrist under natten och då satt de flesta malarna precis under vattenytan och sög i sig syre.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Alltid kul när the mighty ansjo håller med en
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Okej, ja, nu svarar jag alla här, för nu kan jag inte hålla reda på allt..

                            Fakta:

                            Akvariet 80 x 40 x 35 (Längd, höjd, djup)
                            95liter.
                            Pump: Aquael FAN 2 Plus (finns en mindre FAN 1 modell, men denna följde med akvariet så den är skapligt stor iaf)
                            Detta står på pumpen: 230V~50hz 5.2W
                            Q max = 450l/h

                            Vi har utblås"skeden" riktad uppåt för Albjohn här sa det, men vi kan vrida det mot sidoväggen om ni menar att det ger bättre både uppåt och neråt..

                            "Styrkan" är påslagen det högsta som går, lufttillförseln stängd nu igen.
                            Det bubblade dock inte förut nu när vi vred upp den igår, utan kom små puffar av små partiklar, bubblor fast så små som prickar bara, som poff, poff, osv nån gång ibland, så det bubblade aldrig. Men nu är det stängt igen.

                            Utblåset är ca 1cm under vattenytan..
                            Vattnet rör sig runt i akvariet och växterna i andra änden av akvariet rör sig lätt.. så det är bra genomströmning tror jag.

                            Ja, vår nitrithalt har vi försökt sen i lördags att få ner..
                            I onsdags låg den under 0,3 iaf (kan inte se exakt på vårt test)

                            Lördag hade vi fått orange som är 0,3 och uppåt (rött är 0,8 på testskalan, så det kan ha legat på 0,5 eller nåt) Vi gjorde 2 x 20liter (2 x 20% ca) vattenbyten (vid 2 tillfällen)
                            Söndag samma sak..
                            Måndag 30 liter på kvällen och i samband med att jag blev så rädd ang Ancistrusen vid 23 tiden, gjorde vi ett till på 20, så 50 totalt igår.
                            Idag 20liter hittils, ska göra ett till, sen kolla nitrittest igen..

                            Nä, nu har malen simmat runt lugnt idag och simmat upp nån gång, men även suttit och sugit på stenar på botten, så det ser ju inte ut som nåt fel på honom alls.. men nåt måste ju vara fel då ändå antar jag..

                            Tetrorna är pigga och bryr sig inte i nånting iaf.. eller ja, när man stökar och byter vatten blir dom lite bleka och skärrade, men sen är dom okej igen.

                            Men pumpen skulle klara av större akvarium än detta, så den är ju stark för övrigt, tetrorna simmar bra, inte för slappt och inte för ansträngt liksom, det ser lagom ut.. som som sagt så rörs växterna i andra änden av karet..
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #15
                              Ursprungligen postat av toccata
                              en sak till: han kan också snappa luft vid ytan om det finns nitrit i vattnet, små ancistrusar är ganska känsliga för nitrit, efter vad jag har hört. men eftersom du håller på att byta vatten så tror jag inte att nitriten är på en skadlig nivå.
                              Ja, vi tror också att han ändå reagerade kraftigt för nitrit.. men det konstiga som är, är att när han kom hem hit, hade han maraton runt glasväggarna hela dagen och kvällen typ, runt runt.. inte snabbt, men sakta runt runt iaf, och smakade på väggarna här och där.. andra dagen så fortfatte han typ lite, på kvällen tillbringade han lång tid på en av silikonlisterna, upp och ner och smaskade eller nåt..
                              Sen på kvällen gick han och lade sig bakom pumpen typ, satt där hela fredagen också, och på lördag morgon, då även tetrorna börjat hålla sig relativt högt upp vid ytan så vi började ana oråd och gjorde ett test, och det visade då över 0,3.. (0,3 - 0,8 nånstans)

                              Men på söndagen började han lite lite med att gå upp till ytan, men inte alls ofta, nån gång på hela kvällen typ..
                              Först igår kväll efter 30liters bytet osv, som han satte igång rejält och tog luft hela tiden..

                              Nu är han bättre igen, så kanske nitrithalten börjar gå ner.. känns svårt att få ner det, jag tycker inte det händer nåt, men det bör ju gå ner snart tycker jag..
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...