varför känsliga mot salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    #16
    Det var inte riktigt så jag menade med mitt frågetecken. Jag får väl skylla mig själv, som inte tog mer tid på mig att skriva igår kväll.
    Jag menade att du mäter ledningstalet mha enheten S per en längenhet, vanligtvis per meter, men också vanligt är per cm. Jag saknade helt enkelt slutklämmen på enheten.

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #17
      Ursprungligen postat av HazelCR
      Det var inte riktigt så jag menade med mitt frågetecken. Jag får väl skylla mig själv, som inte tog mer tid på mig att skriva igår kväll.
      Jag menade att du mäter ledningstalet mha enheten S per en längenhet, vanligtvis per meter, men också vanligt är per cm. Jag saknade helt enkelt slutklämmen på enheten.
      Vems svar är detta svar på?

      //calle
      www.goc.se

      Kommentar

      • HazelCR

        #18
        Ursprungligen postat av amazonfarmen
        Vems svar är detta svar på?

        //calle
        Ditt inlägg nr 15 i denna tråd förståss.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          1) Det är inte särskilt känsliga; det är delvis, men inte helt, en myt.
          2) Anledningen till att de är något känsligare mot kemikalier i allmänhet är att de saknar fjäll och därmed har mindre skydd mot lösta föreningar i vattnet.

          Men malars känslighet mot just salt är åtminstone delvis myt. Jag har själv räddat en döende Corydoras genom att ge den ett saltbad (och sen gick den sex månader i ett bräckvattenskar), och just nu har jag både Corydoras och Ancistrus i ett kar som är svagt bräckt.
          Det är mycket möjligt att det är en myt - men på den tiden som jag importerade VF fisk så använde jag ofta salt i vattnet för nyinkommen fisk och jag minns att det inte funkade alls för vissa Corydoras.
          Det är dock så länge sedan att jag tyvärr inte längre har en susning över vilka arter det gällde.
          Så "myten" stämmer i alla fall för vissa Corydoras-arter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #20
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Ditt inlägg nr 15 i denna tråd förståss.
            Du du inte angav att det var till mig ditt inlägg var menat, så var jag inte säker

            Jag kan inte redovisa exakt hur ledtalsmätning (konduktivitet) funkar, men du kan hitta info om detta på nätet, troligen finns detta beskrivet på www.goc.se.

            Beroende på vilket ledtal man har, så använder man sig av olika "enheter".
            Vårt vatten har t.ex 6.4mS/m enligt vattenanalysen, men våra mätare har skalan uSiemen/cm.

            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            • amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är mycket möjligt att det är en myt - men på den tiden som jag importerade VF fisk så använde jag ofta salt i vattnet för nyinkommen fisk och jag minns att det inte funkade alls för vissa Corydoras.
              Det är dock så länge sedan att jag tyvärr inte längre har en susning över vilka arter det gällde.
              Så "myten" stämmer i alla fall för vissa Corydoras-arter.
              När fick du problem?
              När du tillsatte salt, eller sänkte halten?
              Hur mycket salt använde du?

              //Calle
              www.goc.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av amazonfarmen
                När fick du problem?
                När du tillsatte salt, eller sänkte halten?
                Hur mycket salt använde du?

                //Calle
                Jag minns inte - herre gud det är 20 år sen!!!!!
                Jag förutsätter dock att det var max. 1 dl per 1000 l/vatten eftersom jag aldrig använder mer (om det inte rör sig om en sjudom).
                I övrigt minns jag bara att VF Corydoras och salt inte var någon bra kombination.
                Däremot så vad jag minns var det aldrig några saltproblem med massodlade paleatus och aeneus från Singapore.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • HazelCR

                  #23
                  Ursprungligen postat av amazonfarmen
                  Du du inte angav att det var till mig ditt inlägg var menat, så var jag inte säker

                  Jag kan inte redovisa exakt hur ledtalsmätning (konduktivitet) funkar, men du kan hitta info om detta på nätet, troligen finns detta beskrivet på www.goc.se.

                  Beroende på vilket ledtal man har, så använder man sig av olika "enheter".
                  Vårt vatten har t.ex 6.4mS/m enligt vattenanalysen, men våra mätare har skalan uSiemen/cm.

                  //Calle
                  Tack, det var precis det där förtydligandet jag efterlyste. Jag har inte hållit på att mäta konduktiviteten i mina akvarier, men jag har tillgång till mätutrustning via jobbet. Jag har försökt läsa på lite via nätet , om just detta med konduktiviteten och det slarvas en del med både prefix och enheter har jag märkt. Jag har det helt enkelt lite besvärligt att få ihop det hela från olika inlägg som finns i olika trådar.
                  Det känns som att det inte är någon ide att börja mäta i sina kar förrens jag vet vad som är rimliga godtagbara eftersträvansbara värden för olika arter.

                  Kommentar

                  • amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

                    #24
                    Ursprungligen postat av HazelCR
                    Tack, det var precis det där förtydligandet jag efterlyste. Jag har inte hållit på att mäta konduktiviteten i mina akvarier, men jag har tillgång till mätutrustning via jobbet. Jag har försökt läsa på lite via nätet , om just detta med konduktiviteten och det slarvas en del med både prefix och enheter har jag märkt. Jag har det helt enkelt lite besvärligt att få ihop det hela från olika inlägg som finns i olika trådar.
                    Det känns som att det inte är någon ide att börja mäta i sina kar förrens jag vet vad som är rimliga godtagbara eftersträvansbara värden för olika arter.

                    Den enheten som jag anser vara intressant i akvariesammanhang är uS (microSiemen)
                    Vi har mätare för detta och vårt vatten har extremt låg uS (ca 80uS), normalt kranvatten har oftast 250-350uS
                    Att labba med osmosvatten/salt är det många som gör, dock utan att veta vilka värden de har/får, så därför är en mätare ett lämpligt hjälpmedel.

                    //Calle
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #25
                      Ursprungligen postat av amazonfarmen
                      Den enheten som jag anser vara intressant i akvariesammanhang är uS (microSiemen)
                      Vi har mätare för detta och vårt vatten har extremt låg uS (ca 80uS), normalt kranvatten har oftast 250-350uS
                      Att labba med osmosvatten/salt är det många som gör, dock utan att veta vilka värden de har/får, så därför är en mätare ett lämpligt hjälpmedel.

                      //Calle
                      Jo, visst är det så, men den korrekta SI-enheten för konduktivitet är ju S/m.

                      Och många utelämnar om de mäter per meter eller per centimeter.
                      Prefixet vållar mindre problem. Prefixet skriver de flesta ut.

                      Visste du förresten att amerikanarna kan krångla till det ytterliggare med enheten mho. Det låter ungefär som en ko som ....när de säger enheten.
                      Iaf så är det ohm baklänges , om någon undrar. Ledningsförmåga=konduktivitet är ju den inverterade resistansen, iaf lite slarvigt uttryckt, så då kan amrisarna få det till enheten kossa mho.
                      Senast redigerad av Gäst; 23 April 2007, 15:37.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...