varför känsliga mot salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    varför känsliga mot salt?

    Jag har letat runt lite på internet, men kan inte hitta någon information om VARFÖR en del malar(och fjällösa fiskar) är känsliga mot salt och metaller i vattnet?
    varför är de känsliga och vilka malar är det som är känsliga mot salt?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Varför vet jag tyvärr inte, men corydoras ska vara något känsliga mot salt.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Varför vet jag tyvärr inte, men corydoras ska vara något känsliga mot salt.
      Det där är inte alltid sant, några Corydoras tål en hel del salt.
      Jag har sett en del Corydoras som gått i mycket saltat vatten, när diskusägaren försökt rädda sina diskusar som gått i samma kar.
      Men, här är det ju en behandling i några dagar och inte hela tiden.

      Jag tycker att frågeställningen är intressant. Varför?

      Ibland är det läge att tänka på Maydays signatur. Jag undrar om salt och Corydoras är ett sådant läge?

      Det finns många olika arter av Corydoras. Det är säkert olika, detta med känsliga mot salt eller icke.
      Senast redigerad av Gäst; 14 April 2007, 15:32.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        har väll med o göra att dom inte kan göra sig av med saltet utan att det byggs upp o lagras i kroppen.
        Alla djur utsöndrar inte salt via urin som vi mäniskor

        testa o bra dricka saltat vatten ... tillslut dör du av töst och för höga salt halter.
        du blir helt enkelt utorkad de gäller även fiskar som måste hålla en viss salt balans i kroppen
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Det där är inte alltid sant, några Corydoras tål en hel del salt.
          Jag har sett en del Corydoras som gått i mycket saltat vatten, när diskusägaren försökt rädda sina diskusar som gått i samma kar.
          Men, här är det ju en behandling i några dagar och inte hela tiden.
          Det stämmer att det varierar mellan olika Corydarasarter hur känsliga de är för salt i vattnet - dessutom verkar det som om de som odlats i många generationer är betydligt okänsligare än vildfångade.
          Varför - ja det vet jag inte
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            enligt nån sida på internet så hörde känsligheten för salt och metaller ihop med att fiskarna är anpassade för att leva i surt/mjukt vatten.

            kan det vara så att de fiskar som är känsliga mot salt(dvs natriumklorid) i vattnet också är känsliga vad gäller hårt vatten?

            Kommentar

            • Promod
              • December 2006
              • 33

              #7
              Jag skulle vilja påstå att Corydoras inte är känsligare mot salt än någon annan fisk som lever i mjukt vatten. Jag har själv testat vid flera tillfällen och flera olika arter under längre tid, de klarar sig lika bra som annan fisk - gäller även vildfångade.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av plorozen
                Jag har letat runt lite på internet, men kan inte hitta någon information om VARFÖR en del malar(och fjällösa fiskar) är känsliga mot salt och metaller i vattnet?
                1) Det är inte särskilt känsliga; det är delvis, men inte helt, en myt.
                2) Anledningen till att de är något känsligare mot kemikalier i allmänhet är att de saknar fjäll och därmed har mindre skydd mot lösta föreningar i vattnet.

                Men malars känslighet mot just salt är åtminstone delvis myt. Jag har själv räddat en döende Corydoras genom att ge den ett saltbad (och sen gick den sex månader i ett bräckvattenskar), och just nu har jag både Corydoras och Ancistrus i ett kar som är svagt bräckt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Finns det inte malar som lever i rent saltvatten?

                  Är det inte så att malar är känsliga mot vissa kemiska föreningarna som kan finns i vattnet, och inte specifikt salt i meningen natriumklorid?
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Ursprungligen postat av Metalmaid
                    Finns det inte malar som lever i rent saltvatten?
                    Jovisst, arter i familjerna Ariidae och Plotosidae. Till exempel Hexanematichthys seemanni (silverhajmal, ibland kallad Arius seemanni) som behöver rejält med salt på gamla dar.
                    Senast redigerad av Daniel Blom; 17 April 2007, 12:50.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #11
                      azur: 1. men du råkar inte veta varför de känsliga arterna är just känsliga?
                      2. tack, gissade nästan på något sådant.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Njaeae, olika fiskarter har olika bra skydd mot förändringar i salthalt. Salthalten påverkar direkt vattenbalansen i djurets celler, och vissa - som ål - har extremt välreglerad vattenbalans och kan flyttas mellan saltvatten och rent sötvatten utan vidare, medan andra - som t.ex. europeisk mal - drabbas av njurpaj redan vid låga salthalter.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          #13
                          All malar är känsliga för salt är nog en myt beroende på att folk inte vet VAD de är känsliga emot.
                          Man kan ha ganska hög salthalt i akvariet utan problem, MEN det är när man sänker salthalten snabbt som inte malar tål, framförallt när man gör större förändringar i nedre delen av salthalten.
                          1000->800uS är mindre farligt än 500->300uS som kan vara direkt dödligt om man inte gör sänkningen under lång tid

                          Detta är våra erfarenheter.

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            #14
                            uS ?

                            Kommentar

                            • amazonfarmen
                              • June 2006
                              • 508

                              #15
                              Ursprungligen postat av HazelCR
                              uS ?
                              uS= uSiemen (micro) vilket är måttet man mäter ledningstalet i vatten med.
                              Salt påverkar detta, Mer salt = högre uS.

                              //Calle
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...