temperatur för mina corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    temperatur för mina corydoras?

    hej. som jag skrev om i en tidigare tråd:


    ..så är mina corydoras väldigt "slöa" sedan ett vattenbyte för rätt länge sedan. då trodde jag att det var något dumt i vattnet, eftersom neontetrorna blev hängiga också, men nu har dom repat sig och alla fiskar mår bra. bara pansarmalarna simmar extremt långsamt, som om dom var jättetrötta. tidigare var dom pigga och "bökade" runt hela tiden.

    vattenvärdena är okej, inget nitrit eller ammonium i vattnet (dropptest) och inga stora förändringar har skett.

    nu har jag börjat fråga mig om det kan vara temperaturen dom inte gillar? tidigare hade vi stadigt 24,5 grader i vattnet, utan att ha en doppvärmare. men nu har temperaturen sänkts och ligger bara på 23 grader. sänkningen har nog gått ganska långsamt, men kanske är det den där enda graden som gjort skillnad..?

    tror ni dom skulle bli piggare om jag satte i en doppvärmare och höll temperaturen på 25 grader? vill helst inte ha mer än så.
    jag har aldrig i hela mitt liv använt en doppvärmare, tycker den skulle vara stor och ful i vårt lilla 110-liters..... men tror ni att det är därför dom är så slöa? använder ni doppvärmare själva och rekommenderar det...?

    tacksam för svar!
    / Ebba
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    vad är det för corydoras du har?
    En del arter trivs bäst i lite varmare vatten - andra i kallare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      för att vara ärlig så vet jag inte vilken sort det är jag har. dom liknar metallpansarmal i utseendet, men är väldigt små, cirka 2 cm långa. kanske är dom bara unga? dom ser ut så här:


      och så här är akvariet inrett:


      det är trist att se dom så hängiga. jag har varit orolig för dom. vi tycker om malarna i vårt akvarium allra mest, dom känns mer som individer än dom övriga fiskarna. om det inte är temperaturen måste det vara något i vattnet dom inte gillar... koppar, järn?

      jag har haft i vattenberedningsmedel när jag bytt vatten. kanske är problemet att jag knappt byter vatten - men om ingen nitrit finns borde det ju vara okej? folk är så oense när det gäller vattenbyten... har hört att fiskarna vänjer sig med lite "äldre" vatten så att dom kan få en chock när det kommer friskt nytt vatten - kanske var det detta som hände men det borde ha stabiliserats nu. men nu känns det som om jag upprepar min tidigare tråd
      / Ebba

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Variationer i pH är det värsta för fiskarna (vilket sker om man inte byter vatten) - för att undvika detta är det bäst att byta lite vatten ofta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          okej, jag får börja med det nu och se om det blir bättre. men dom gånger jag har bytt vatten har dom blivit piggare några minuter och sen lika slöa igen. dom äter dock som vanligt så dom verkar inte vara sjuka...

          men jag får väl börja med det och se vad som händer.

          doppvärmare är alltså inte nödvändigt enligt dig?
          / Ebba

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            glömde säga att dom gånger jag kollat vattenvärdena har pH alltid varit samma.
            men jag antar att det kan svänga litegrann under dygnet. ska försöka byta mer regelbundet..
            / Ebba

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Då måste jag ju säga som alla sagt till mig...
              Och det är att botten gruset är för stort detta gör att skäggtömmarna slits och pansar malarna får lättare infektioner...Kan ju ha något att göra med att dom blev hängiga..

              Kan du läsa lite mer om i den har tråden som jag startade där folk tyckte gruset var för stort...



              Så nu har jag bytt grus till mycket mindre och skägget växer ut igen..
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                Ursprungligen postat av smegga
                Då måste jag ju säga som alla sagt till mig...
                Och det är att botten gruset är för stort detta gör att skäggtömmarna slits och pansar malarna får lättare infektioner...Kan ju ha något att göra med att dom blev hängiga..
                Har själv grus. Och ja, jag ska byta så fort som möjligt
                Har aldrig haft problem med sköggtömmar, mina är långa och fina på allihopa. Kan iofs bero på att de är uppväxta med det och kanskae har blivit mer tåliga då?? Det ända jag vet är iaf att i deras naturliga miljö är det sand som gäller. Tycker det är dumt att då inte ge dom det dom vill ha(det är ju då de trivs som bäst), sen kan de inte komma åt matrester som åker ner bland sstenarna heller.


                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  hej! jag vet att pansarmalar bör ha finkornig sand, och kommer att ha det i ett akvarium i framtiden. detta grus är dock väldigt runt och har inga vassa kanter. alla skäggtömmar är långa och fina på pansarmalarna och dom äter bra, så jag tror inte att gruset innebär ett hälsofarligt problem för dem just nu, även om dom rent psykiskt troligen skulle trivas bättre med finkornigt.

                  kan meddela att jag bytte 20 liter vatten igår och nu är samtliga pansarmalar piggare, men dom har börjat simma upp och ner längs glaset igen. min syster menar att mycket nytt friskt vatten sätter igång deras vandringsbeteende, kan det vara så? är iallafall glad att dom är piggare, hoppas det håller i sig.

                  tack för tips och svar.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...