akvarievattenproblem!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

akvarievattenproblem!

Vi startade upp vårt akvarium i september, och tog det långsamt i början som man ska, med endast några fiskar den första tiden. Akvariet är på 110 liter, och just nu har vi 10 neontetror, en ancistrus, 4 platy, 5 -små- pansarmalar och ganska mycket växter i det. (bild finns på min profil). Växterna har rotat sig och många av dom har växt så det knakar.

Vi har aldrig tillsatt vattenberedningsmedel, inte ens vid uppstart, men akvariet har hittills klarat sig bra. Fiskarna har varit pigga och vi har alltid tagit bort överbliven mat när vi matat. Vi har inte rengjort filtret (sigma plus 2, med två filterdelar) någon gång, det sprutar på bra.

----------------

Så till problemet:

Vi hade från början en ancistrus till, men den dog av en mystisk anledning. I samband med att den dött ville vi byta lite vatten. Då bytte vi 10 liter utan att tillsätta vattenberedningsmedel......

Det var efter detta vattenbyte problemen började! Alla fiskar i akvariet (utom ancistrusen) har blivit extremt slöa. Neontetrorna står mest still nere vid botten och kippar med gälarna. Pansarmalarna simmar långsamt, och ibland står någon av pansarmalarna still uppe vid ytan och snappar luft.

Jag har svårt att tro att detta skulle bero på nitrit, då akvariet har fungerat mycket bra i flera veckor, och problemen uppstod i samband med vattenbytet. Tror också att fler fiskar skulle ha dött om det varit höga halter av nitrit i vattnet.

Kan problemet bero på svängningar i PH-värdet som uppstod efter vattenbytet? Bor i Växjö, tror vi har högt PH och lågt KH här....
    Jag har inga tester för ph, kh eller nitrit hemma tyvärr

Eller kan problemet bero på farliga ämnen (klor?) som kom med kranvattnet?

Jag har bytt 20 liter vatten nu, och tillsatt AquaSafe i kranvattnet när jag bytte. Jag har också (för säkerhets skull) tillsatt Nitrivec i det nya vattnet jag hällde i.

Fortfarande ser jag ingen förbättring på fiskarna, så jag tror verkligen på att något har hänt med PH.

Har någon något råd?
    Ska jag byta mer vatten?
    Hänga in en strumpa med krossad kalksten jag fått från akvarieaffären?
    Köpa tester? (I så fall, vilken sort och vilket märke?)

Hjääälp! Fiskarna mår inte bra
    Men ingen mer har dött ännu....
    / Ebba
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

Det låter ju som syrebrist... eller nitrit. Tror du att du har för högt pH ska du inte hänga in någon kalksten. Mitt tips är att köpa ph test. testa då både akvariet och ditt kranvatten. Köp också nitrit test så du kan utesluta det.
    Eftersom de kippar efter luft så hade jag gjort ett stort vattenbyte 50% men det är lite vanskligt om du tror att ph´t är olika i kranen och i akvariet.
    Lycka till!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• toccata
      • January 2004
      • 1238

ja jag tänkte att om det är något med pH:t så rubbas det kanske mer om jag byter mycket vatten nu..

det låter ju vettigt att först ta reda på vattenvärdena innan jag gör något mer.
      funkar det med en sån pH-papperssticka eller är det bättre att köpa något dyrare alternativ?

akvarieaffären (endast akvarier) kan testa vattnet åt oss, men då måste vi åka dit med det ganska fort efter att vi tagit det, och nu under dagen har jag inte tillgång till bil.

det är bara en eller två pansarmalarna som snappar luft vid ytan.
      jag har även satt in en vanlig bubbelsten med luftpump, inte för att jag tror att det hjälper, men skada kan det ju inte, det blir också bättre cirkulation i vattnet med den.

finns det någonstans förutom i djuraffärer där de säljer billigare ph-test-stickor? clas ohlsson? apoteket..?
      / Ebba

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

Dropptesterna är bättre men tyvärr ganska dyra.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• toccata
          • January 2004
          • 1238

det verkar klarna upp, jag kanske cyklar till akvarieaffären idag och testar vattnet. dom säljer ju tester där med.

tack för tipsen!
          / Ebba

Kommentar

• toccata
            • January 2004
            • 1238

kollat vattenvärdena nu!

Jag cyklade till akvarieaffären och dom kollade pH och nitrit där. Köpte även ett komplett test-kit med vätskor, och testade en gång till när jag kom hem.

Värdena är som följer:

pH: 7,5
            nitrit (no2) - 0
            ammonium (nh3, nh4) - 0
            general hardness (GH) - 60mg/liter
            carbonate hardness (KH) - 30mg/liter

Så vad jag kom fram till är vad jag redan visste: växjö har mjukt vatten med högt pH.... men det känns skönt att veta att det inte är skadliga nivåer av ammonium eller nitrit i vattnet...

neontetrorna verkar LITE piggare nu, men inte pansarmalarna.
            vi ska avvakta och se vad som händer!

tänkte iallafall mata lite lite nu, för dom har inte fått mat på flera dagar eftersom vi var rädda för att det var nitrit i vattnet.

om någon har något tips på varför dom är så extremt slöa den senaste veckan efter att ha varit glada och pigga, så säg till... ser inga tecken på sjukdomar, dom kliar sig inte mot stenar och dom har inga utslag.

--------------------------------

Kan det vara syrebrist? (har många växter, och den senaste veckan även bubbel med luftpump)
            Bör jag göra rent filtret? (dvs, skölja det i 24-gradigt vatten? ganska skitigt, men sprutar på mycket bra)
            Bör jag byta vatten trots dom bra vattenvärdena?

tacksam för tips! (och kommentarer av akvarievattnet)
            / Ebba

Kommentar

• solbacka
              • January 2004
              • 3952

Skönt att det inte var nitrit! Har du samma ph i kranvattnet så hade jag gjort ett stort vattenbyte!
              Om du renjör filtret så gör det i gammalt akvarievatten inte i kranen.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

Kommentar

• toccata
                • January 2004
                • 1238

nu har jag testat akvarievattnet och kranvattnet igen.

akvarievattnet verkar nu ligga på 7,8 i pH
                kranvattnet ungefär 7,9 - 8,0.

frågan är: varför måste jag egentligen göra ett vattenbyte? skulle vilja höra motiveringen, för jag är inte säker på om jag borde... tänk om det är metaller i kranvattnet som gör att dom blivit konstiga? (har Aquasafe nu men man vet ju inte hur bra det funkar)

är det en sjukdom i akvariet så borde väl vattenbyte inte hjälpa ändå.

------

när vi väl gör rent filtret får vi se till att göra det i gammalt akvarievatten, men det är väl inte bra att göra det i samband med eventuellt vattenbyte.
                / Ebba

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Hur är temperaturen i karet? (Brainstormar lite)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

hur har du skötit vattenbytena tidigare`?
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• toccata
                      • January 2004
                      • 1238

temperaturen ligger på stadiga 24,5 utan doppvärmare.

sen vi startade upp karet har vi bytt 10 liter vatten (utan preparat) en gång nån gång i oktober, och nu i november bytte vi alltså 10 liter (utan preparat) efter att en fisk hade dött, det var då problemen började. jag vet att 10 liter egentligen är ganska meningslöst, att man bör byta mer i ett 110-litersakvarium, men jag har aldrig varit särskilt förtjust i vattenbyten överhuvudtaget, då jag inte gjorde några ofta i mitt akvarium jag hade tidigare.

till saken hör också att vi för kanske 2-3 veckor sedan köpte 3 nya pansarmalar. dom är av samma sort och köpta från samma plats och samma akvarium i affären som dom 2 vi hade tidigare. jag ser inga direkta tecken på sjukdom hos fiskarna, inga utslag eller utspärrade gälar, men det kanske är något ändå?

efter att "långsamheten" och tröttheten hos fiskarna upptäcktes har jag bytt 20 liter vatten och haft i Aquasafe (ska det stå i vattnet en stund innan det hälls i akvariet??) i det vattnet.

det enda symptom fiskarna visar: (4 platy, 9 neontetror, 5 små pansarmalar, 1 ancistrus) är alltså att dom simmar extremt långsamt, neontetrorna står i stim nere vi botten och kippar. pansarmalarna ligger och vilar hela tiden, och när dom väl simmar så är det mycket långsamt.

alla fiskar äter och har gjort hela tiden (vi gav dom lite mat när vi märkte att det inte var nitrit eller ammonium i akvariet).

det enda jag kan tänka mig är alltså:
                      > syrebrist (kan detta vara möjligt? vi har ganska mycket växter i akvariet, pumpen har bra sprutt, det är visserligen lite alger på växternas blad, men inte extremt mycket). vad kan man isf göra för att få mer syre?
                      > skadligt ämne (klor, koppar?) från kranvattnet? men ger det verkligen symptom av långsamt simmande?
                      > sjukdom?

vad tror ni? förlåt om jag upprepar mig med all info men fiskarna ser inte piggare ut

ska jag byta 50% av vattnet som någon här ovan sade, och gör det verkligen nytta? neutraliserar Aquasafe verkligen ALLA skadliga ämnen? ska vattnet vara kallt och stå i rumstemperatur ett tag med medlet i? vilka fördelar finns det med att byta mycket vatten i ett läge som detta, när jag inte riktigt vet varför fiskarna mår dåligt?
                      / Ebba

Kommentar

• solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

Jag byter alltid mycket vatten till mina fiskar, det var jag som sa att du skulle byta 50%. Jag tänker som så att friskt vatten är alltid bra. Det som är i akvariet går ju bara runt och runt.
                        Men eftersom du inte har gjort några stora vattenbyten innan så kan skillnaden mellan akvarievattnet och kranvattnet vara stort och då blir inte fiskarna gladare för det, de vänjer sig vid sämre vatten och när man byter snabbt till bättre vatten kan de dö av det...
                        Vid syrebrist brukar de hänga vid ytan....
                        Hoppas att någon här kan hjälpa dig bättre.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• toccata
                          • January 2004
                          • 1238

jo jag förstår hur du menar. min syster som är marinbiolog/limnolog har dock sagt att KRANVATTNET (Rättelse) inte är särskilt syrerikt, även om det är rent. dessutom innehåller det ju en del farliga ämnen. men lyckas man undvika dom ämnena med hjälp av något preparat (använder du något när du byter?) är det kanske bättre att göra regelbundna vattenbyten så att fiskarna slipper vänja sig med det "gamla" vattnet.

problemet just nu är ju att ingenting blev bättre när jag bytte 20 liter med Aquasafe i. fiskarna blev piggare i ungefär 15 minuter, sen fortsatte dom kippa med gälarna och simma slött..

alltså: kanske måste man byta mer vatten för att det ska märkas alls, men jag är lite rädd för det nu när jag inte vet om det är något i kranvattnet dom reagerar på. det är bara där haken ligger till att byta mer vatten nu.

eftersom någon/några av pansarmalarna har hängt vid ytan och snappat luft tidigare så tänkte jag på syrebrist, men jag tvivlar på att det plötsligt blivit sån extrem syrebrist i akvariet.

önskar fiskarna kunde tala och berätta vad som känns fel!
                          Senast redigerad av toccata; 08 December 2006, 08:48.
                          / Ebba

Kommentar

• Healena
                            • May 2006
                            • 1440

Ursprungligen postat av toccata
                            alltså: kanske måste man byta mer vatten för att det ska märkas alls, men jag är lite rädd för det nu när jag inte vet om det är något i kranvattnet dom reagerar på. det är bara där haken ligger till att byta mer vatten nu. eftersom någon/några av pansarmalarna har hängt vid ytan och snappat luft tidigare så tänkte jag på syrebrist, men jag tvivlar på att det plötsligt blivit sån extrem syrebrist i akvariet.

önskar fiskarna kunde tala och berätta vad som känns fel!
                            Tror du själv är inne på rätt spår - byt MER vatten! Helst eftersom du såg skillnad på fiskarna direkt efteråt.
                            Du använder ju vattenberedningsmedel som tar bort ev. farligheter i kranvattnet - så du behöver nog inte vara rädd för att plaska mer!!
                            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

Jag använder inget vattenberedningsmedel, typ aquatan. Byter 50% var tredje dag till diskus och 50% var 6 dag till SA växtakvariet. Jag har egen brunn så jag har inget klor eller annat liknande i vattnet. Men jag har andra problem med hög nitrat, mjukt, surt vatten .
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...