att välja corydoras! (helt omöjligt..)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decimus
    • November 2005
    • 243

    att välja corydoras! (helt omöjligt..)

    Hallå alla..

    letar efter fina corydoras har hittat följande Caxelrodi, burgessi,haraldschultzi,pulcher,potaroensis och rabauti,

    följd frågor då, vart i gbg området hittar man dem tror ni?
    och vet ni nån mer färgglad corydoras och vart man eventuellt kan hitta sådana,

    alltså jag söker små färgglada corydoras, finns de?


    och hur känsliga motsalt är corys egentligen jag har jue diskus å de måste ha salt var gång jag byter vatten för att må bra.


    mvh
    Senast redigerad av decimus; 04 December 2006, 07:18.
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    Ursprungligen postat av decimus
    och hur känsliga motsalt är corys egentligen jag har jue diskus å de måste ha salt var gång jag byter vatten för att må bra.
    Jag kan inte hjälpa dig med att hitta rätt Corys i GBG då jag bor i Sthlm, men jag kan i alla fall svara på frågan med salt. Att Corydoras skulle vara känsliga mot salt är det väldigt många som har svårt att fastställa, många menar med andra ord att det är en myt (vilket jag själv tror). Visst är vissa känsligare än andra precis som med andra fiskar, men knappast så att de dör vid kontakt av salt.
    Jag vet att många som odlar Corydoras använder salt i sina lekakvarier när de vill minska på snäckpopulationen och det utan bieffekter.
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • Bootin
      • November 2006
      • 12

      #3
      Kolla på kaggeledstorget, har iallafall sett burgessi och haraldschultzi där
      http://bootin.blogspot.com

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ja det finns många fina corys, men det är inte omöjligt att välja. Alla du nämner är faktiskt inte så små, men det finns corysar som liknar dessa och som är både mindre och lättare att få tag på.

        Mina C. trilineatus* och C. adolfoi kommer från Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget. Dessa två arter blir inte större än 5cm.

        Sen finns det även Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)", men de blir större (ca 7cm).

        * OBS! C. trilineatus säljs oftast (men felaktigt) under namnet C. julii, men de är både mycket vanligare, tåligare och snyggare än julii.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          mina pansarbalar klarar salt hur bra som helst sen e de svårt o veta exakt hur dom mår efter de brister lite i våran kommunikation men lite salt klarar dom dock inte bräckvatten
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Ceci
            • September 2006
            • 124

            #6
            Jag trodde också att det skulle vara fullständigt omöjligt att välja.
            Alla Corydoras är ju fantastiska
            Frågan är, hur ser ditt akvarium ut?
            Vad har du plats för? Har du andra bottenlevande fiskar?
            De vill ju vara ett stim, minst 6 stycken har jag fått höra (jag ska skaffa flera).
            Jag valde C. panda eftersom de inte blir så stora.
            De ännu mindre arterna verkade känsliga, jag är nybörjare.
            C. panda sägs vara mindre "blyg" än andra Corydoras.
            Jag har ju bara erfarenhet av mina pandor, men de kan jag intyga är helt orädda och väldigt aktiva!
            Allra först var jag inne på C. sterbai för jag tycker om teckningen, men den blir större.
            Sedan har jag sett något som kallas "fläckig pansarmal" som hade en massa olika färger, men jag vet inte det latinska namnet.

            Oavsett vilken art du väljer så kommer du säkert inte att ångra dig.
            Lycka till!
            ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
            "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

            Kommentar

            • decimus
              • November 2005
              • 243

              #7
              Ursprungligen postat av Bootin
              Kolla på kaggeledstorget, har iallafall sett burgessi och haraldschultzi där

              strålande jag skall te lerum ciklidhuset där inomkort, då svänger man förbi där då!

              Kommentar

              • decimus
                • November 2005
                • 243

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Ja det finns många fina corys, men det är inte omöjligt att välja. Alla du nämner är faktiskt inte så små, men det finns corysar som liknar dessa och som är både mindre och lättare att få tag på.

                Mina C. trilineatus* och C. adolfoi kommer från Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget. Dessa två arter blir inte större än 5cm.

                Sen finns det även Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)", men de blir större (ca 7cm).

                * OBS! C. trilineatus säljs oftast (men felaktigt) under namnet C. julii, men de är både mycket vanligare, tåligare och snyggare än julii.

                Jaha det var ju tur du sa det för jag vill gärna ha sånna som håller sig små men färgglada för att inte ta över i mitt kar just syn mässigt men endå städa lite efter mina diskuss som är lite kinkika med maten just nu... =)
                trilineatus och adolfi. ok skall kolla mig runt lite efter dem =)

                men på akvarieimopt på kaggeled är de korrekt märkta då så man inte få julli?

                mvh

                Kommentar

                • decimus
                  • November 2005
                  • 243

                  #9
                  Ursprungligen postat av mayday
                  mina pansarbalar klarar salt hur bra som helst sen e de svårt o veta exakt hur dom mår efter de brister lite i våran kommunikation men lite salt klarar dom dock inte bräckvatten
                  bra å veta tack så mkt!

                  Kommentar

                  • decimus
                    • November 2005
                    • 243

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ceci
                    Jag trodde också att det skulle vara fullständigt omöjligt att välja.
                    Alla Corydoras är ju fantastiska
                    Frågan är, hur ser ditt akvarium ut?
                    Vad har du plats för? Har du andra bottenlevande fiskar?
                    De vill ju vara ett stim, minst 6 stycken har jag fått höra (jag ska skaffa flera).
                    Jag valde C. panda eftersom de inte blir så stora.
                    De ännu mindre arterna verkade känsliga, jag är nybörjare.
                    C. panda sägs vara mindre "blyg" än andra Corydoras.
                    Jag har ju bara erfarenhet av mina pandor, men de kan jag intyga är helt orädda och väldigt aktiva!
                    Allra först var jag inne på C. sterbai för jag tycker om teckningen, men den blir större.
                    Sedan har jag sett något som kallas "fläckig pansarmal" som hade en massa olika färger, men jag vet inte det latinska namnet.

                    Oavsett vilken art du väljer så kommer du säkert inte att ångra dig.
                    Lycka till!

                    Jag har ett 250 där jag precis satt upp för att ha diskus i, för närvarande har jag 50 kardinaltetror en stor rot, en del anubis, 1 gibbi en 204 en 200 en 27 en 114 (Lmalar då) och två Diskus, Pigeon blood red red, och blue daimond.

                    Det jag har tänkt är att komplettera med 3 diskus, en grupp Corydoras samt nått par Fjrilciklider, Då det kommer vara varmt ( pga diskuss) och en del salt i ( även de pga diskus) så vill amn ju ha tåliga små krabater med =)

                    Funderade ett tag på praktbotia pga deras trevliga knackande och fina färg men de blir jue så satans stora så de funkar ej.

                    mvh

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Jag har fläckiga pansarmalar de tålde inte den höga värmen jag har hos mina diskus. 30 grader var ok men när jag skulle värmebehandla mina diskus så dog 5 pansarmalar . Det finns andra pansarmalar som tål högre värme men jag vet ej vilka. De fläckiga är inte färgglada heller men vackra och tuffa!
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • decimus
                        • November 2005
                        • 243

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        Jag har fläckiga pansarmalar de tålde inte den höga värmen jag har hos mina diskus. 30 grader var ok men när jag skulle värmebehandla mina diskus så dog 5 pansarmalar . Det finns andra pansarmalar som tål högre värme men jag vet ej vilka. De fläckiga är inte färgglada heller men vackra och tuffa!


                        ok fina melanoteania ! vad har du för diskus? vad heter den sorten..? dina blå a var hur fina som helst!


                        mvh

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Ursprungligen postat av decimus
                          ok fina melanoteania ! vad har du för diskus? vad heter den sorten..? dina blå a var hur fina som helst!


                          mvh
                          Mina 8 små är "solid blå" 5 av de är fortfarande randiga men diskus expertis säger att de blir också solid när de blir stora. Vilket jag inte hoppas på för de är vackra som randiga. Sedan har jag 2 stora, jag fick de med mitt hörnakvarie och han som hade de innan visste inte vad färgen hette (han kunde inget). Jag har listat ut att den dominanta är "randig turkos" och den andra är "fläckig blå".
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • decimus
                            • November 2005
                            • 243

                            #14
                            Ja de vart mkt fina hur som helst!

                            Dina C.melanotania vart fina de med, är de införskaffade här i gbg?

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Ursprungligen postat av decimus
                              Ja de vart mkt fina hur som helst!

                              Dina C.melanotania vart fina de med, är de införskaffade här i gbg?
                              Jag har ingen sådann pansarmal
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...