Ständig ancistrusdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #16
    i mitt stora kar har blandfisk men blandannat Ancictrus sp(L144) jag matar med gurka ärter maltabletter röda svarta vitamyg osv men her inte upplevft det du beskriver idet stora karet kör jag PMDD och CO2 via tub och har bara ytrörelse och mitt pH ligger runt 6,4-6,8 och har inte tillstymmelse till häftiga andningar på mina malar för det.

    Kan heller inte säga exakt vad du skall göra men om det är syrebrist kombinerat med förstoppning så kulle du kunna börja med en diffusor kostar inte många tior i handlen som du riktar från pumpen ner mot botten så den sprider mycket fina bubblor i hela tanken så du luftar ur tanken ordentligt, då kan du se snabbt om den piggnar till.

    Din mäsk kör du med tvättvattenflaska innan Co2 når tanken?

    ge ingen mat på ngra dagar och se om svullnade försvinner eller blir värre(de lär nog inte dö av svält snarare tvärt om)

    Lycka till
    Senast redigerad av peterhaack; 30 August 2006, 09:27.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #17
      För att riktigt ställa till det, så kan jag berätta att jag har pissedålig cirkulation (500 liter/timme i ett 250 liters kar!), dock med en liten pump extra för CO2 som rör runt lite längre ner.

      CO2 med mäsk, PMDD osv. Massor med växter, matar med malpiller varannan dag ca. (Till malarna, de andra fiskarna får flingor)

      Mitt ancistruspar har nog varit igång med 6 kullar, det finns alltid yngel, och jag har gett bort en hel del.

      Jag begriper inte vad du råkar ut för. Stackare.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Ursprungligen postat av JanneN
        Men för i h-e
        Nu skrev jag ett ännu längre inlägg och det vissade sig att jag blivit urloggad igen vilket bara tyder på att det måste vara fel i inställningarna i forumet, Är medlem och moderator i minst 15 olika forum och aldrig upplevt det här problemet förr...
        Men det kanske funkar om man betalar 250=-
        Nej fungerar inte även om du är goldis. Jag repeterar: Gå till avancerad skrivning så du kan förhandsgranska meddelandet med jämna mellanrum så slipper du bli utloggad.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • JonathanW
          • July 2005
          • 31

          #19
          Mäsken tillsätter jag via ett reaktorpaket jag köpte. Behållaren är på 0.5 l och co2:n går direkt ner i karet. Blandar till egen mäsk då den man köper blir för dyr i längden och om jag förstår saken rätt inte är bättre än vanlig socker, jäst, vatten, torrmjölk och bakpulver.

          Pausar med maltabletterna ytterligare två dagar. Hoppade över igår också för att den inte ska luras till att äta om den mot förmodan skulle bli piggare.

          Hoppas att det ska räcka med cirkulationen nu. Gör det inte det får jag väl satsa på diffusor.

          Känns småsurt att det inte riktigt vill sig. Bara att kämpa på antar jag... Målet är ju att som dig Mohlin få ett ständigt tillskott av yngel. Verkar så söta på bilder man ser.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #20
            Ja vi väntar och ser vad du har att rapporter och vi håller tummarna för dig att när du berättar så är det goda nyheter..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • JonathanW
              • July 2005
              • 31

              #21
              Måste dessvärre meddela att min uppsvällda ancistrus gick och dog. Dom andra fiskarna, och en snäcka, var på honom när han fortfarande levde. La honom i en håv som jag sneddade över karet men inom en timma hade han dött.

              Ska göra ett nytt försök. Skriver i denna tråden om jag kommer på något sätt för att få det att funka. Tackar för alla vänliga tips!

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #22
                Får beklaga...

                Hoppas du har bättre lycka nästa gång..

                /Peter
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • JonathanW
                  • July 2005
                  • 31

                  #23
                  Har lyckats!

                  Har nu lyckats med att få malarna att överleva. Det jag har förändrat är att jag har slutat mata med ärtor, inte längre använder Sera aquatan, har halverat PMDD-dosen, sköljer ur filtret vid varannat vattenbyte (mao varannan vecka), bara byter 20% av vattnet varav hälften tas från stället där filtret sitter och har ökat matningen ganska ordentligt.

                  Trots att jag hade mängder av grottor av sten, rötter och kokosnötter hände det inget förrän jag köpte ett 15-20 cm långt lekrör av keramik med en diameter på cirka fem cm och placerade en sten vid den bakre ingången. Redan efter andra natten låg hannen och fläktade på en stor hög rom fästa i taket på lekröret. Var bortrest då han släppte ut ynglen men det tog drygt två veckor innan han gjorde det och nu har jag minst 10 ca 15 mm långa malyngel som irrar omkring.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...