Ständig ancistrusdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonathanW
    • July 2005
    • 31

    Ständig ancistrusdöd

    Hej

    Jag har ett ständigt problem med att jag inte kan få mina ancistrus att överleva. Karet är ett 110 liter Juwel Rekord köpt för drygt ett år sedan. Jag byter 20 liter var sjätte dag och tillsätter Sera aquatan och Waterlife 6.5 buffert enligt instruktionerna (Göteborgsvatten). I karet går i övrigt åtta kardinaltetra, tre platyyngel och fem siamesiska algätare på cirka fem cm. Har väldigt mycket växter (numera nästan igenvuxet), en rot, två kokade och urgröpta kokosnötter samt en del skiffersten formade som grottor. Tillsätter co2 genom mäsk, pmdd varannan vecka och har två jbl-kulor nergrävda. Har reflektorer och aquatel-rör.

    Har ända sedan starten försökt få ancistrus att överleva. Har tidigare köpt dom i storleken 4-5 cm men dom har alltid oförklarligt dött. Har prövat olika handlare och jag är övertygad om att det inte är fel på dom när jag får dom. Köpte slutligen för ett par tre veckor sedan två större individer, hannen på ca 7 cm, flera spröt, och honan ca 8 cm. Honan har hela tiden varit mer framåt men har även sett hannen äta. Nu har han inte synts till på två dagar men nyss såg jag honom nere i hörnet mycket hastigt andandes med en ordentligt uppsvälld buk. Han klarar inte av att suga tag i något då magen är i vägen. Ska jag avliva honom? Vad har hänt? Har läst igenom alla trådar och dom flesta verkar peka på förstoppning eller bukvattensot.

    Möjligt att några av dom första små ancistrus jag skaffat har dött av svält då jag inte har så mycket alger. På slutet har jag dock matat med två-tre maltabletter varje natt och sex kokade och skalade gröna ärtor två gånger i veckan. Allt har varit borta när jag vaknat och har aldrig haft nitritproblem. Har mer än en gång sett att ett par har varit vid sina gömställen med ryggfenan mot marken, som om dom hade ont i magen, mot slutet av sina liv. Den sista som dog var också klart uppsvälld över magen. Har aldrig haft några större problem med några andra fiskar men vill väldigt gärna ha just ancistrus...
  • JanneN
    • February 2006
    • 191

    #2
    Hej
    Precis det du beskriver har jag varit med om
    I mitt fall kom vi nog fram till att det är mäsken som är boven
    http://akvariefisk.ifokus.se/
    www.bollmoraakvarieklubb.org
    http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

    Kommentar

    • JonathanW
      • July 2005
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av JanneN
      Hej
      Precis det du beskriver har jag varit med om
      I mitt fall kom vi nog fram till att det är mäsken som är boven
      Tackar för ditt förslag.

      Skulle kunna vara det. Har dock inte kört mäsk och pmdd mer än ca tre månader. Under den tiden har bara en liten dött och nu ser ju som sagt ytterligare en risig ut. Vad i mäsken skulle kunna vara det skadliga? Det är ju bara co2 som leds ner och jag har ju redan pH-buffrat så det ska ju inte påverkas. Ingen av fiskarna är uppe vid ytan och kippar efter luft så syrebrist borde det inte vara.

      Kommentar

      • JanneN
        • February 2006
        • 191

        #4

        Skrev ett mycket lång och utförligt beskrivning om mina erfarenheter
        Men när jag postade så stod jag inte som inloggad trots att jag loggat in
        http://akvariefisk.ifokus.se/
        www.bollmoraakvarieklubb.org
        http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #5
          Jonathan:

          Låter precis som du skriver att det kan vara frågan om förstoppning, eller möjligtvis en aggresiv bakterieinfektion som ger uppsvälld buk och snabb andning (hyperventilerar).

          Något som är viktigt just för malar är att det finns cirkulation på botten + att den är riktigt ren.

          Ärtor har jag hört att endel har haft problem med, och malar har fått precis som du beskriver en uppsvälld buk och hyperventilerar dvs ev en förstoppning.

          Problemet med detta problem är att det inte finns en manual som säger att - så här är det.

          Något att tänka på är även din tanke när det gäller algätandet, oavsett hur mycket alger du har så är det inte fullgott för en mal. Man bör se till att de likaväl som andra fiskar i karet får i sig allt som de behöver.

          Vad har du för PH?
          Microsiemens?
          Vad händer vid vattenbyte?

          Inte för att jag tror att den malen du har nu som mår dåligt skulle vara påverkad av detta, utan jag tror mer på det jag skrev ovan.

          Men tanken finns där eftersom du har haft otur innan.

          Har du varit inne på www.goc.se och letat bland sjukdomar?

          Tror du kan hitta svar där.

          För du är inte ensam skall du veta, vi har haft precis samma problem med just uppsvälld buk och hyperventilerad andning.

          Lycka till!

          // Madde
          Senast redigerad av amazonfarmen; 28 August 2006, 22:39.
          www.goc.se

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av JanneN

            Skrev ett mycket lång och utförligt beskrivning om mina erfarenheter
            Men när jag postade så stod jag inte som inloggad trots att jag loggat in
            Tar det för lång tid på en och samma sida loggas du automatiskt ut.. Jag har haft samma problem som du. Är inte så flink i fingrarna jämnt. Skriver jag ett långt inlägg går jag till avancerad och förhandsgranskar meddelandet i omgångar om det börjar dra ut på tiden.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • JanneN
              • February 2006
              • 191

              #7
              Men för i h-e
              Nu skrev jag ett ännu längre inlägg och det vissade sig att jag blivit urloggad igen vilket bara tyder på att det måste vara fel i inställningarna i forumet, Är medlem och moderator i minst 15 olika forum och aldrig upplevt det här problemet förr...
              Men det kanske funkar om man betalar 250=-
              http://akvariefisk.ifokus.se/
              www.bollmoraakvarieklubb.org
              http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Åh, detta har jag varit med om på andra forum och det är INTE roligt och jag förstår din frustration.

                Tips nu, skriv i word.
                Kopiera och klistra in här så skall du se att det går.
                Jag är ju nyfiken på vad det är du skriver.

                // Madde
                www.goc.se

                Kommentar

                • JonathanW
                  • July 2005
                  • 31

                  #9
                  Har inte speciellt mycket cirkulation på botten så det kan ju vara en grej jag får göra något åt. Vet inte riktigt hur men det kanske går att lösa med någon extra pump? Har väldigt mycket växter så även med en pump är jag rädd att inte få cirkulation kring hela bottnen.

                  Ska testa att sluta med ärtorna, visste inte att det kunder vara negativt för dom. Trodde att det kunde vara bra variation till maltabletterna.

                  pH är 6.5 enligt Sera pH test. Vet inte microsiemens men vattnet i Göteborg är väldigt mjukt. Dock kanske min tillsats av pH-buffert gör det tyngre. Kan det tom vara så att det är skadligt med bufferttillsatsen?

                  Vid vattenbyte ser jag till att slamsuga på dom ställen där det eventuellt kan samlas lite avföring.

                  Har läst en del på www.goc.se men precis som du säger så finns det ju ingen exakt manual, både på gott och ont. Ska dock läsa vidare och se om det finns något annat närbesläktat problem.

                  Är mycket tacksam för de tips jag har fått.

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    om fisken hyperventilerar kan det vara tecken på syrebrist. jag har rejäl syresättning och cirkulation i de akvarier där jag har ancistrus. om du inte redan har utblåset i nivå med ytan (för att optimera syresättningen) är det en sak du kan göra. Vad är det för pump?
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • JonathanW
                      • July 2005
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av lenis3
                      om fisken hyperventilerar kan det vara tecken på syrebrist. jag har rejäl syresättning och cirkulation i de akvarier där jag har ancistrus. om du inte redan har utblåset i nivå med ytan (för att optimera syresättningen) är det en sak du kan göra. Vad är det för pump?
                      Vet inte vilket som kom först, hyperventilerandet eller den svullna buken. Båda symptomen visade sig samtidigt.

                      Utblåset är i nivå med ytan. Det var den pumpen som följde med. Minns jag inte fel så är det en 400 l/h. Är det tillräckligt eller är det kanske så att jag behöver gå upp en storlek eller två? Enligt Juwels hemsida så går det att köpa 600 och 1000 l/h och dom ska också passa. Har i det närmaste ingen cirkulation vid botten nu. Har svårt att se att jag skulle kunna placera någon pump vid botten för att öka cirkulationen där.

                      Byter filtermatta samtidigt som jag gör vattenbyte. Rengör dock själva filtret väldigt sällan, typ var fjärde månad eftersom jag inte märker så stor skillnad på blåset före och efter rengöring.

                      Jag ser inte speciellt mycket avföring på botten.

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        400l/h i ett 100l är lite tycker jag. Jag har läst att L-malar kan/vill ha cirkulation upp till 20ggr akvariets volym. Du har 4ggr.

                        Byter filtermatta? Vet inte hur juwels filter ser ut, men när jag gör rent mina innerfilter så tar jag ur filtermattan och kramar ur den under ljummet vatten, då överlever bakterierna.

                        Jag tycker du ska köpa en ny pump, jag använder mig av powerheads och de tycker jag fungerar bra. Det är alltså bara pumphuvud som man kan sätta ett rör på och därpå filtermatta.. finns bilder på zoopets-göra-själv-avdelning. Även fluvalpumpar är prisvärda...Har som sagt ingen koll på juwels grejer så jag vet inte om det endast funkar med juwelpumpar..
                        hoppas det löser sig
                        Lena-Maria
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #13
                          Jag matar min ancitrusar mycket med ärtor och jag har dragit upp många kullar till säljstorlek utan problem med förstoppning.. Jag har svårt att tro på att ärtorna är boven och att de orsakar förstoppning.

                          Mina ancistrusar är däremot känsliga för, om jag har fyllt på för mycket vatten efter ett vattenbyte, så att ytcirkulationen blir något sämre. Ancistrusarna visar sitt missnöje genom att snabbt samlas på glasrutorna istället för att stanna vid botten. Syrebrist antar jag. (Det händer även om jag påverkar vattennivån utan vattenbyte.) Detta leder inte till någon död hos mina Ancistrusar, iom att problemet är snabbt avhjälpt.
                          Både bra syresättning och god vattenkvalite även vid botten är väsentligt. Täta vattenbyten kör jag med.
                          Jag har högre flöde än 400 l/h i mitt 100 liters, där jag har Ancistrus. Upp mot 1000 blir nog kanonbra.

                          Mäsk? pass, ingen egen erfarenhet.

                          Lycka till.

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Jag har också gett min ärtor ganska ofta sedan jag fick den för ett år sedan, och den har mått bra hela tiden. Detta trots att den nog inte var mer än ca 2 cm när jag råkade få med den av misstag med en växt.

                            Kommentar

                            • JonathanW
                              • July 2005
                              • 31

                              #15
                              Åkte till affären och skaffade mig en pump på 600 l/h. Hade inte hunnit läsa alla råden om att jag behövde 1000 l/h innan jag kom dit. Hur som helst så avrådde dom starkt från den kraftigare då dom tyckte att det skulle bli alldeles för starkt drag annars. Har placerat den gamla pumpen på botten med en bit filter i insuget för att inga fiskar ska mosas. Vet inte riktigt om den pumpen egentligen gör någon nytta...

                              Var lite otydlig gällande rengöring av filtret. Menade att jag byter filtervadden som ligger högst upp i filtret men låter resten vara. Har sköjlt ut resten av filtret nu och tror att det kan leda till att jag ökar cirkulationen ytterligare något.

                              Har börjat ge en Octozin-kur utifall att det skulle vara bukvattensot. Hoppas att det hjälper.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...