Min ena pansarmal är död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zvinto88
    • April 2006
    • 50

    #16
    Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
    malar vill ha ganska strömmt och syrerikt vatten, kanske syrebrist och han därför söker sig till ytan vid pumpen! svullen buk är oftast tecken på bakterier och man måste höja vattenkvaliten, genom att plantera mycket växter så får du ett bättre vatten då dem binder skadliga ämnen i sina blad... Tillsätt gärna aqutan vid vattenbytena
    Jodå, strömt är vattnet så det räcker och blir över. Och han ligger inte enbart vid pumpen, utan även på bottnen och lite överallt. Ibland är han hur pigg som helst, och rätt som det är så ligger han bara still och ser ut att kippa efter andan. Växter har jag köpt fler, men bara några stycken då våran djuraffär hade så dåligt utbud. Så ska beställa växter snart. Tycker själv jag har för några växter...
    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

    Kommentar

    • Zvinto88
      • April 2006
      • 50

      #17
      Hm.. nu är den kvarvarande malen precis som vanligt igen. Lika pigg och omkringfarande som alltid. Även "bulan" under magen är borta och jag har inte sett den kippa efter andan någe mer heller.

      Vad kan ha hänt? Kan den ha fått nå "förstoppning" eller något annat tillfälligt eftersom "bulan" är borta och han är lika pigg som vanligt, om inte mer.
      http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
      Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Efter en sån storstädning skulle det kunna vara ammoniak... Samma lösning som med nitrit. Stort vattenbyte och tillsättning av bakteriekultur.

        Det finns en del olika sorters alger, men följande åtgärder kan hjälpa hålla dem borta:

        - Skaffa fler växter. Gärna lättskötta och snabbväxande.
        - Om du inte har en timer som tänder och släcker belysningen på samma tider varje dag skaffa en. Fiskarna och växterna trivs med rutiner, medans alger triggas av förändring. Ha inte tänt längre än 12 timmar/dygnet.
        - Byt lite vatten regelbundet och undvik att göra stora vattenbyten (annat än i nödfall).

        Pansarmalar och black molly i samma akvarium är inte den bästa kombinationen eftersom pansarmalar är känsliga mot salt och b. molly mår bäst med lite salt i vatten. Salt är bra för deras immunförsvar och utan salt kan kan de faktiskt bli lätt mottagliga för sjukdomar.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Zvinto88
          • April 2006
          • 50

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Efter en sån storstädning skulle det kunna vara ammoniak... Samma lösning som med nitrit. Stort vattenbyte och tillsättning av bakteriekultur.

          Det finns en del olika sorters alger, men följande åtgärder kan hjälpa hålla dem borta:

          - Skaffa fler växter. Gärna lättskötta och snabbväxande.
          - Om du inte har en timer som tänder och släcker belysningen på samma tider varje dag skaffa en. Fiskarna och växterna trivs med rutiner, medans alger triggas av förändring. Ha inte tänt längre än 12 timmar/dygnet.
          - Byt lite vatten regelbundet och undvik att göra stora vattenbyten (annat än i nödfall).

          Pansarmalar och black molly i samma akvarium är inte den bästa kombinationen eftersom pansarmalar är känsliga mot salt och b. molly mår bäst med lite salt i vatten. Salt är bra för deras immunförsvar och utan salt kan kan de faktiskt bli lätt mottagliga för sjukdomar.
          Så, hur ska jag göra för att pansarmalen och b.mollysarna bägge ska trivas? Kanske jag ska göra mig av (hitta någon som vill ta den) med pansarmalen? Vill verkligen inte göra mig av med mollysarna, de är så enormt fina.

          Hur kollar man ammoniakhalten?

          Och ang det där med algerna, vi har timer till belysningen redan. Fler växter har jag tänkt skaffa snart, men då för att jag tycker det är snygg med mkt växter.
          http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
          Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

          Kommentar

          • Zvinto88
            • April 2006
            • 50

            #20
            Min farmor var här nyss, fick hjälp av pappa att byta däck på bilen och vi blev att diskutera akvarium. Hon har ett akvarium, men bara en fisk kvar (en ensam neontetra som hon fått från min faster) tillsammans med några klogrodor. Hon funderar på att skaffa fler fiskar igen och jag sa att hon kan få massa yngel av oss plus min mal. Hon sa att det kunde hon gärna göra, ta lite yngel och min mal + kanske köpa fler malar. Så då var det "problemet" över. Sen sa hon att om jag ville så kunde jag få en klogroda eller två av henne sen.
            http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
            Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Zvinto88
              Hur kollar man ammoniakhalten?
              Det finns ammonium/ammoniak-test.

              Ursprungligen postat av Zvinto88
              Hon funderar på att skaffa fler fiskar igen och jag sa att hon kan få massa yngel av oss plus min mal. Hon sa att det kunde hon gärna göra, ta lite yngel och min mal + kanske köpa fler malar. Så då var det "problemet" över.
              Bra att det löste sig så snabbt. Hon borde definitivt skaffa minst 4-5 till pansarmalar av samma art. De vill gärna leva i stim.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...