Min ena pansarmal är död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zvinto88
    • April 2006
    • 50

    Min ena pansarmal är död!

    Igår när jag kom hem ifrån skolan och kollade till fiskarna såg jag en av malarna som såg ut att gömma sig vid yngelboxen. När jag kom närmare såg jag att den låg på rygg - den var död. Har ingen aning om varför den dött, inte heller om det var den mer slöa eller den mer aktiva utav de som dött. Så idag ska jag till djuraffären och köpa 2 till albino metallpansarmalar. Är lika bra, för om den jag har ensam nu dör, och jag bara köper 1 ny, ja då är det ju samma visa igen.
    Vet inte vad han kan ha dött utav, han var slö ända sedan jag köpte honom. Han kanske redan var dålig då? Eller kan han ha blivit dålig när han kom till mig?
    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner
  • Zvinto88
    • April 2006
    • 50

    #2
    Kollade nu till min ensamma pansarmal. Hittade honom först inte, men när jag tittade ordentligt såg jag att han låg på sidan ovanpå pumpen och flämtade efter andan.Det var snudd på att han låg upp-och-ner. Rätt som det var så simmade han runt på bottnen igen, men lite slöare än vanligt. Nu när jag kollade igen ligger han på pumpen. Varför gör han såhär? På hans beteende verkar det somom han inte har långt kvar. Upptäckte också att han har fått som en knöl där inälvorna är, så det buktar neråt. Innan var båda helt släta under magen.. :S Vad är detta??
    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      har du kollat dina vattenvärden??
      är karet nystartat?

      kolla nitrit , de kan va nitritspik
      har du salt i vattnet?? dom flesta corydoras är väldigt känsliga mot salt förutom dom mest avlade sorterna
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Zvinto88
        • April 2006
        • 50

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        har du kollat dina vattenvärden??
        är karet nystartat?

        kolla nitrit , de kan va nitritspik
        har du salt i vattnet?? dom flesta corydoras är väldigt känsliga mot salt förutom dom mest avlade sorterna
        Har inge salt i vattnet alls. Vattenvärdena är bra. Karet är något sånär nystartat, ungefär månad sedan.
        http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
        Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av Zvinto88
          Har inge salt i vattnet alls. Vattenvärdena är bra. Karet är något sånär nystartat, ungefär månad sedan.
          vad har du för fisk i karet annars???
          ja tycker de låter som du har nitrit i vattnet.. har du något nitrit test hemma?? använder du nitrivec eller liknande??

          du kan ju börja med o göra ett stort vattenbyte i all fall.-
          och om du inte har nitrit test så borde du köpa de med en gång
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Zvinto88
            • April 2006
            • 50

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            vad har du för fisk i karet annars???
            ja tycker de låter som du har nitrit i vattnet.. har du något nitrit test hemma?? använder du nitrivec eller liknande??

            du kan ju börja med o göra ett stort vattenbyte i all fall.-
            och om du inte har nitrit test så borde du köpa de med en gång
            Jag har Platy, B.Molly, Guppy, Neontetra och Simesisk Algätare.
            Har inget nitrittest hemma, men ska till djuraffären och köpa nya växter, så kan köpa ett då.

            Ett stort vattenbyte gjorde vi för 1,5v sedan pga att stenarna var täckta med alger, så jag och pappa hällde upp vattnet i hinkar och fiskarna i en utav de. Tog ut stenarna och skrubbade rent de, vattnet vart grön/svart. Även vattnet i hinkarna var gröngrumligt,så vi tänkte att vi tar risken att hälla i helt nytt vatten (vi har enormt bra vatten där jag bor). Och alla andra fiskar har mått jättebra sedan dess, men inte pansarmalarna..
            http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
            Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Zvinto88
              Jag har Platy, B.Molly, Guppy, Neontetra och Simesisk Algätare.
              Har inget nitrittest hemma, men ska till djuraffären och köpa nya växter, så kan köpa ett då.

              Ett stort vattenbyte gjorde vi för 1,5v sedan pga att stenarna var täckta med alger, så jag och pappa hällde upp vattnet i hinkar och fiskarna i en utav de. Tog ut stenarna och skrubbade rent de, vattnet vart grön/svart. Även vattnet i hinkarna var gröngrumligt,så vi tänkte att vi tar risken att hälla i helt nytt vatten (vi har enormt bra vatten där jag bor). Och alla andra fiskar har mått jättebra sedan dess, men inte pansarmalarna..
              hur stort e karet??? när du säger att du bytte typ allt vatten o så,, inte bytt på länge så är de nog helt säkert nitrit test.. det är för mycke fisk i ett nystartat kar, om de nu inte är ett kar som är megastort
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Zvinto88
                • April 2006
                • 50

                #8
                Det är ett 112l akvarium, och en av anledningarna till att det är mkt fisk är att vi har ca 15 yngel.

                Det där med byta vatten, får så olika bud om hur ofta och hur mkt man ska byta... blir helt snurrig. Och har inte velat byta för ofta eftersom vi har alger som vi inte blir av med och inte vet var de kommer ifrån (kanske beror på för lite växter??)
                http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zvinto88
                  Det är ett 112l akvarium, och en av anledningarna till att det är mkt fisk är att vi har ca 15 yngel.

                  Det där med byta vatten, får så olika bud om hur ofta och hur mkt man ska byta... blir helt snurrig. Och har inte velat byta för ofta eftersom vi har alger som vi inte blir av med och inte vet var de kommer ifrån (kanske beror på för lite växter??)
                  du ska kanske inte byta så mycke i vanliga fall. men har du fått massa nitrit i vattnet så kan man göra ett stort vattenbyte för o få ner nitrithalten. nitrit e väldigt giftigt för fiskarna. gör man inget åt de så dör dom..
                  nitrit får man i nystartade kar utan några nyttobakterier som kan bryta ner nitriten som kommer från avföringen,, därför ska man inte ha för mycke fisk i början eftersom de blir mindre skit då..

                  du kanske matar för mycke oxå?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Zvinto88
                    • April 2006
                    • 50

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    du ska kanske inte byta så mycke i vanliga fall. men har du fått massa nitrit i vattnet så kan man göra ett stort vattenbyte för o få ner nitrithalten. nitrit e väldigt giftigt för fiskarna. gör man inget åt de så dör dom..
                    nitrit får man i nystartade kar utan några nyttobakterier som kan bryta ner nitriten som kommer från avföringen,, därför ska man inte ha för mycke fisk i början eftersom de blir mindre skit då..

                    du kanske matar för mycke oxå?
                    Nope, när det gäller mat får de så de äter upp det på 2min. Så för mkt mat är det inte. Men ska köpa ett nitrit-test. Har hört att mkt växter kan få ner nitrit-värdena, stämmer det eller är det bara som någon fått för sig?
                    Senast redigerad av Zvinto88; 27 April 2006, 11:36.
                    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      gör de redan idag om du har möjliget.. pansarmalen lider ju... du kan ju ävergöra ett vattenbyte redan nu , de kánske hjälper..
                      och köp ett dropptest när du köper, o inte stickor för dom mäter inte rätt.

                      de med växterna har ja ingen aning om
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Zvinto88
                        • April 2006
                        • 50

                        #12
                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        gör de redan idag om du har möjliget.. pansarmalen lider ju... du kan ju ävergöra ett vattenbyte redan nu , de kánske hjälper..
                        och köp ett dropptest när du köper, o inte stickor för dom mäter inte rätt.

                        de med växterna har ja ingen aning om
                        Jodå, jag ska ändå upp till djuraffären idag och köpa lite mer växter. Så då köper jag ett nitrit-test.
                        Och ja, pansarmalen lider. Konstigt nog syntes det inga symtom på den andra malen alls.. den höll inte på som denna gör nu. Blev helt chockad när jag hittade den död.
                        http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                        Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                        Kommentar

                        • Mrhappy
                          • February 2006
                          • 88

                          #13
                          Har du bara två pansarmalar? Pansarmalar är stimfiskar och man ska ha minst 6 stycken av dom.

                          Kommentar

                          • Zvinto88
                            • April 2006
                            • 50

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mrhappy
                            Har du bara två pansarmalar? Pansarmalar är stimfiskar och man ska ha minst 6 stycken av dom.
                            Ja, jag skulle köpa fler senare tänkte jag. Vart inga fler malar idag, tordes inte innan jag testat nitriten.. men nitritvärdena visade sig vara helt perfekta. Så får köpa fler malar senare.
                            http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                            Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #15
                              malar vill ha ganska strömmt och syrerikt vatten, kanske syrebrist och han därför söker sig till ytan vid pumpen! svullen buk är oftast tecken på bakterier och man måste höja vattenkvaliten, genom att plantera mycket växter så får du ett bättre vatten då dem binder skadliga ämnen i sina blad... Tillsätt gärna aqutan vid vattenbytena

                              Kommentar

                              Arbetssätt...