Odla corydoras - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #16
    Hur ser rom ut exakt?? Och äter föräldrarna upp den om man inte flyttar dem?
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Bilder på Corydorasrom!

      Jodå, många Corydoras äter väldigt gärna upp rommen. För att inte tala om andra fiskar som ev finns i samma kar.
      Därför är det bäst att flytta antingen rom eller fiskar efter leken om man vill vara säker på att få ha rommen i fred.
      Bifogade filer
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Musse
        • January 2005
        • 291

        #18
        är det försent att flytta rommen efter det har gått fyra dagar? och hur mycket vatten behöver dom? har inte flyttat rommen som mina C. aeneus än, anledningen är för att vi inte har någonstans att lägga dom...

        kan man ha dom i ett glasspaket?

        hur vet man vilka som är befruktade?

        när borde man ge upp?
        ca 54L
        FLAJ, ca 35L
        Vill ha: STÖRRE

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #19
          Ursprungligen postat av Musse
          ...hur vet man vilka som är befruktade?...när borde man ge upp?
          Om de fortfarande finns kvar efter 4 dagar är nog allting som det skall. Så fort rommen dör börjar den brytas ned.

          Jag har inte själv räknat kläckningstiden så noga, men 3½ dag och 5 dagar är jag ganska säker på att mina fläckiga tagit på sig vid 26C resp. 24C.

          Kommentar

          • Musse
            • January 2005
            • 291

            #20
            dom kläcktes igår vid 11 på kvällen

            men man ser dom inte så ofta längre...
            ca 54L
            FLAJ, ca 35L
            Vill ha: STÖRRE

            Kommentar

            • Musse
              • January 2005
              • 291

              #21
              hur lång tid tar det för dom att växa till sig så pass att man kan räkna dom??
              ca 54L
              FLAJ, ca 35L
              Vill ha: STÖRRE

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #22
                Mina albinopansarmalar Får minst en kull i månaden men alla andra fiskar äter upp dem och därför hinner malarna inte sätta fast äggen på glaset. Då trodde jag att det inte skulle gå att odla på dem men så fick dom gå i ett mindre kar på 20L och efter en dag fanns runt 300-400 ägg skulle jag tro.

                Men dom är ju blinda och jag vet inte om det är det det beror på men iaf så hinner hannen inte med honan och verkar inte veta var hon är. Han borde ju känna hennes vibrationen?!

                Alla ägg möglade men jag ger inte upp!
                / Marcus

                Kommentar

                • Musse
                  • January 2005
                  • 291

                  #23
                  sen det där ynglet har det inte blivit nå mer rom
                  ca 54L
                  FLAJ, ca 35L
                  Vill ha: STÖRRE

                  Kommentar

                  • Gila
                    • February 2021
                    • 1

                    #24
                    Hittade igår små yngel efter mina långfenade fläckiga pansarmalar.
                    det roliga är att jag köpte dom (4 stycken) i zooaffären som vanliga fläckiga pansarmalar och fenorna på 2 av dom (en hona och en hane) började växa ut först hemma hos mig.
                    det blev lite detektivarbete för att lista ut vad jag hade fått.
                    Jag har sett att dom varit intresserade av varann men jag har rätt mycket växter i mitt akvarium så dom har gömt rommen bra så det var extra roligt när jag plötsligen såg små kopior på dom långfenade simma omkring i sanden och jaga mat.
                    och dom här har redan dom långa fenorna som hos föräldrarna först kom efter att dom var mycket större.
                    nån som vet varför föräldrarnas fenor först utvecklades när dom började bli vuxna medans mina yngel har dom redan från födseln ?????

                    Kommentar

                    Arbetssätt...