Odla corydoras - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Odla corydoras - hur?

    Tycker corydoras är väldigt söta. Och undrar lite hur de ligger till de här med odling. Har endast en 35l plastbunke jag kan använda för odling. Är det för litet? Vilken temp, vattenvärden, växter m.m behövs i lekkaret? Vilka är bra, inte allt för stora arter jag kan odla, som inte är för svåra? Könskillnader? Ska man ha ett stimm i lekkaret eller? Och sedan tar man bort alla vuxna när rommen är lagd?

    Tack på förhand
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av gladhertha
    Tycker corydoras är väldigt söta. Och undrar lite hur de ligger till de här med odling. Har endast en 35l plastbunke jag kan använda för odling. Är det för litet? Vilken temp, vattenvärden, växter m.m behövs i lekkaret? Vilka är bra, inte allt för stora arter jag kan odla, som inte är för svåra? Könskillnader? Ska man ha ett stimm i lekkaret eller? Och sedan tar man bort alla vuxna när rommen är lagd?
    35 liter är i minsta laget, med funkar kanske för en hona och två hanar.
    Tempen bör ligga på runt 25 grader, och vattnet ska vara fräscht (byt ofta!). Det är bra om de får frysfoder, eller levande svarta mygglarver.
    Rommen fästs på blad (anubias är bra), på glaset eller överallt i akvariet - det beror på vilken art du har. Ynglen brukar gilla javamossa.
    För att locka till lek kan du göra ett stort vattenbyte med kallare vatten och ge dem mat. Då gäller det förstås att honan är lekmogen. Ta bort de vuxna fiskarna efter leken så äter de inte upp rom eller yngel.
    Alternativet är att låta dem leka i akvariet och plocka över rommen till plastbunken. Tillsätt antimögelmedel (metylenblått), men det måste bort innan rommen kläcks efter 3-4 dagar.
    Sen kommer det svåra: Att ta hand om de pyttesmå, känsliga ynglen...
    C. aeneus ska vara lättlekt, sägs det.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • liindaa
      • January 2005
      • 205

      #3
      när vi ändå är inne på ämnet:

      Är metallpansarmalar lättodlade??

      Kommentar

      • jonisg
        • April 2005
        • 172

        #4
        MetallPansarmalar är lättlekta det är samma fisk som C. aeneus. Här följer en text som jag har översatt till svenska UTAN skribentens samtycke.

        Dom flesta men inte alla Corydoras leker av denna beskrivning, fast visst finns det raser som inte gör det, här ska jag försöka ge er en så enkel beskrivning som möjligt.

        Dom flesta fiskarna från Amazonas triggas till lek när årstiderna ändras. Torka med lite mat följer av väldiga skyfall som öser ner mat i vattnet. I akvariet är vi tvungna försöka efterlikna Regnperioden så mycket som möjligt.

        Ett sätt att göra det.

        Jag använder ett litet akvarium 40-50 L räcker.
        Finkornig sand, +25c, ett litet luftdrivet skummgummifilter och en bunt Javamossa.

        Välj ut dina avelsfiskar, 2 Hanar till 1 hona.

        Oftast ser man tydlig skillnad på hanar och honor, honorna är oftast bra mycket större och rundare än hanarna.

        Mata mycket med foder av hög kvalite´ t.ex. Levande eller fryst artemia, Tubifix eller Röda mygglarver ( Bloodworms på fiske språk ).

        Efter c.a 2 veckor när dina avelsdjur förhoppninsvis är redo för att leka ska du göra följande, byt på kvällen ut 50 % av vattnet till kallare vatten +20-22c brukar funka bra. Nästa morgon kommer du troligtvis hitta ägg som sitter fast på glasrutan eller på växter. Flytta bort föräldrarna och tillsätt antimögelmedel t.ex. Methylene blå. Äggen kläckts på c.a 3 dagar vid en temperatur av +26c.

        När ynlen är kläckta dröjjer det 2-3 dagar innan man ska ge den första maten, det tar nämligen så lång tid innan gulesäcken är förbrukad. Efter 2-3 dagar kan man mata med nykläckt artemia eller micromask, när ynglen allteftersom växer kan man gå över till väldigt fint flingfoder.
        -:KUNGEN:-

        Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

        Zooline 50 L, Tomt....

        Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

        Kommentar

        • liindaa
          • January 2005
          • 205

          #5
          ojdå... hade inte kollat metallpansarmalens latinska namn!
          bra beskrivning av hur man gör för att få pansarmalar att leka. Men en sak tycker jag är konstig: Två hanar på 1 hona.... är det verkligen rätt??

          Hur mycket kostar antimögelmedlet ca?? Finns det i akvarieaffärer??

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            "Två hanar på 1 hona.... är det verkligen rätt??"

            Japp.

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Ursprungligen postat av liindaa
              Två hanar på 1 hona.... är det verkligen rätt??
              Jajamensan! Om du inte råkar ha revirhävdande Corydoras barbatus, förstås.
              Det går förstås även att ha dem parvis.
              mvh Daniel
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Jag har i och för sig bara odlat två lätta arter, men tagit rätt många kullar nu. Här är lite tips.

                En sak jag märkt är att om jag delar på hanar och honor under förberedelseperioden så har jag fått större kull på en gång och även lättare kunnat styra att leken verkligen sätter igång.

                Anledningen att vilja ha en större kull är att vissa arter leker lite och ofta, kanske inte mer än 5 romkorn om dagen. Andra arter är enklare eftersom de leker mycket på en gång. Metallpansarmal och fläckig pansarmal ger många romkorn i taget. Det är delvis därför de är billigast i handeln, eftersom det är mindre arbetskrävande att få en stor kull. Föutom då att de är väldigt lätta och tåliga att föda upp.

                Är det arter som leker lite i taget kan man flytta ut hela leksubstratet var tredje dag, t.ex. om man har en massa javamossa i odlingsakvariet kan man flytta ut den och kläcka dem i annat akvarium och sätta in ny mossa till föräldrarna. På det viset kan man hålla på att plocka ut en massa rom enkelt.

                För storkullslekare är det lättast att flytta föräldrarna och kläcka direkt i odlingsakvariet.

                Försök få tag i en mikromaskkultur innan du börjar, att föda upp ynglen med mikromask tycker jag är lätt. Men viktigt att ha ett väl fungerande biologiskt filter.

                Kan har aldrig krånglat med metylenblått eller annat, det har gått bra ändå.

                Lycka till!

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Har jag fattat rätt?
                  35l finkornigt substrat, någon växt för gömställe (?).
                  2 hanar och 1 hona (eller par?) Metall eller fläckigpansarmal är enklast att börja med.
                  Ev. metylenblått. ta bort föräldrar när rom finnes. odla micromask eller dyl. ge vid 2-3 dagen?
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    vad för filter? pump?
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Ursprungligen postat av gladhertha
                      vad för filter? pump?
                      Ett som inte äter yngel. Tex ett innerfilter med stor insugningsyta, inte bara ett hål där vattnet sygs in. Billigast och bäst är enkelt bubbelfilter. Minst lika bra men dyrare är hembyggt med filtermatta.

                      Jag brukar ha mycket växter (rent av fullpackat) och något på bottnen som de vuxna malarna kan gömma sig under, t.ex. löv, rötter osv. Vet inte om varken växter eller gömställen behövs, men så gör jag.

                      Kommentar

                      • liindaa
                        • January 2005
                        • 205

                        #12
                        könstigt

                        Kommentar

                        • Drakulla
                          • July 2004
                          • 403

                          #13
                          Flytta rom från rutan, hur?

                          Mina Corydoras aeneus lekte efter en vecka när dom hade flyttat in i ett 160 l kar från ett 60 l. Upptäckte en massa rom på rutorna och lite på något blad. Jag lät det vara och tänkte att någon klarar sig kanske, men nejdå... Kampfiskhonorna hittade godsakerna. Nästa gång tänker jag nog flytta rommen till ett annat litet kar. Det är väl inte så smart att rommen i mina dvärgklogrodors kar eller?..
                          Hur flyttas rommen från rutan utan att man pajar dom?
                          mvh Drakulla

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                          Kommentar

                          • Schwartzi
                            • May 2005
                            • 32

                            #14
                            Man kan flytta rommen genom att skrapa bort dem med ett rakblad. (Akta så man inte repar rutorna bara...)
                            Vi provade detta andra gången våra Corydoras paleatus (fläckiga pansarmalar) lekte. Jag hade läst det nånstans (kom inte ihåg var) men jag trodde inte att äggen skulle hålla för det, men de verkar vara ganska starka.
                            // Maria
                            Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Plocka corydorasrom!

                              Det allra lättaste är att tvätta händerna noga och sen plocka rommen för hand. Dom är hård/sega och klarar det bra. Men flytta dom gärna så att dom inte kommer över vattenytan t ex genom att lägga ner dom i en liten kopp eller något. Jag brukar iofs bara hålla dom i lite vatten i min kupade hand och gå över till yngelkaret där jag försiktigt rullar fast dom mot den rengjorda frontrutan. För mig funkar det bra.
                              Senast redigerad av Sonja; 17 May 2005, 08:33. Anledning: stavfel
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...