Långsam tillväxt på Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corduroy
    • February 2004
    • 39

    Långsam tillväxt på Ancistrus?

    Hej!

    Jag köpte två Ancistrusar på ca 3 cm för ca 1,5 år sedan. Nu är dom ca 6 cm långa. Ingen vidare tillväxt alltså?

    Vad har ni för tillväxt på era Ancistrusar?

    Det finns alger i min burk så dom borde knappast svälta. Jag stödmatar med tabletter, gurka osv då och då. Räkmix käkar dom också. Ingen utrymmesbrist heller, 375-liters akvarium.

    /Martin
    Min zoon
  • Ginfizz
    • May 2003
    • 122

    #2
    Har inte en så stor koll på malar, men i alla fall gällande discus så verkar det vara vattenkvalitén (många vattenbyten) och mängden mat som reglerar tillväxttakten.

    MVH

    Daqniel
    80 cm c:a 100 l.
    4 Fjärilsciklid.
    2 Kakadua ciklid.
    1 hongkong pleco

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Tja, det låter inte så bra. Mina yngel från juni är 6-7 cm nu. Dom har ju utrymme, men får dom verkligen i sig tillräckligt med egen mat? Bara alger duger inte. Släpp ner en halv/hel squashskiva med en rostfri sked igenom som sänke, ge dom tinade skalade gröna ärtor och maltabletter. Äter dom andra fiskarna upp det mesta av maten så ancistrusarna inte hinner få i sig tillräckligt? Mata efter att lyset släckts och se om dom hinner äta bättre då.
      Precis som Ginfizz skriver så är det viktigt med mat och bra vattenkvaliteé.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Baggen
        • July 2004
        • 340

        #4
        det sonja säger oroar mig , turbo ancistrus...
        har ett X antal ancistrus en på 2 år som är
        ca 5 cm och en på 8 år som är cirka 7 cm.
        Det är fullt normalt med tillväxt som du beskriver
        Cord. det är sonja som skall oroa sig.

        /Baggen

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          tycker absolut inte att Sonja ska oroa sig!!!! Det var det dummaste jag har hört på länge.... däremot säger jag inte att cord ska oroa sig heller.... tror nog att det kan förekomma avikelser hos ancistrusar precis som det gör hos oss människor... vi är inte alla lika stora eller små...

          Min äldsta hona är den som är minst hos mig.... har haft henne va 1.5 år... har är väl ca 6 cm.... den andra honan jag har är ca 1 år hon är ca 9 cm... båda var lika stora när jag köpte dem.. ca 3 cm...
          Mina hannar som jag köpte till mitt 250 liters akvarium är i dag ca 9 cm stora... var 3 när jag köpte dem för ca 8 månader sedan...

          Min lekhanne är ca 1 år... köptes även han för ca 1 år sedan är oxå omkring 9 cm...var ca 3 cm vid inköp.

          De vuxna ancistrusarna jag har.... de lever på alger och mestadelen på flingfoder... de får vad som blir över sas... men när jag kommer ihåg ca 1 ggn i månade så får de varsin algtablett... plus lite godsaker som broccoli, gurka och ärtor när nångång då och då....

          Mina yngel som jag har nu... är ca 2 veckor sen de kläcktes... har fri tillgång till mat... det växer så det knakar... man kan se hur de bli större dag för dag.... de får algtabletter, gurka och ärtor... varje dag.. plus att på dem byter jag vattnet varje dag... på de andra två akvarierna så byter jag ca 25-30% 1/vecka..
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Nej, jag oroar mig inte alls. Ynglen växer ungefär lika fort, alla överlever, dom har bra vatten och omväxlande mat. Honan är 10 år gammal och 14.5 cm lång, hanen bara ca 1.5 år gammal och ca 9 cm. Allt är totallängd. Men det är som Maya skriver, en del blir större fort andra växer lite långsammare.
            Sen finns det ancistrushanar som blir uppåt 18 cm totalläng på 2 år också, jag har själv sett dom. Väldigt vackra exemplar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              #7
              Det är som Sonja och Maya säger, dom växer olika fort precis som vi människor.. Jag känner en som har ett lekpar med ancistrusar, när han fick dom av en annan kompis så va dom runt 2cm.. På ca 11 månader så är hanen runt 9cm och honan 7cm.. Ändå så ger han ingen extra mat till ancistrusarna, utan dom lever på flingfoder som kommer ner och en del alger som han har.. Så fort det kommer upp lite alger så sitter båda där å knaprar i sig.. Så endligt mig så är det fullt normalt med att vissa blir stora, andra inte..
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                Maya: du ger dina fiskar en algtablett en gång i månaden.. jag ger mina en gång per dag! ahh jag kanske övermatar? Matar med algtabletter som bas och sen får de räka, zuccini och ärtor ibland + dagligen flingfoder. Fast mina har också kanske större konkurrens om maten då 2 glupska siamesiska algätare bor tillsammans med 2 ancistrushonor i ett 100l.

                kanske ska nämna att en av honorna är rätt fet.. stor mage.. bör jag dra ner på algtabletterna? är så orolig att de ska få för lite mat.. har inte så mycket alger i akvariet.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Corduroy
                  • February 2004
                  • 39

                  #9
                  Oj, många olika bud. Jag byter 1/3 av vattnet varannan vecka, det har jag gjort i 1,5 år nu. Vattenkvaliten borde inte vara problemet. Det är nog så att de är olika från individ till individ. Jag har en känsla av att Ancistrus ofta är hårt avlade, inavel kanske är svaret...

                  Jag ska prova mata oftare med gurka och zuccini och se om dom små liven börjar växa.

                  mvh Martin
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    lenis3, det kan ju vara så att honan är romstinn. Har du grottor år dom? Dom ska absolut ha konvexa magar (utstående), inte insjunkna.
                    Jag matar inte de vuxna ancistrusarna särskilt varje dag. Men flera gånger i veckan får dom antingen grönsaker som squash eller upptinade skalade ärtor, eller spirulinatabletter. Sen ligger dom på corysarnas räkmix och gnager och äter även röda mygg, som jag förstått inte är så bra för ancistrusar, men det är lite svårt att hindra dom.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hej sonja! hmm har bara 2 honor i karet, kan honan vara romstinn ändå? vill inte ha en hane så de börjar leka då jag inte har plats för fler firrar och yngel. Vad är corydoras räxmix för nåt? färdigköpt eller hemgjord? spirulinatabletter?
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag var nog för otydlig. Det är vanlig räkmix som jag ger mina corydoras som ancistrusarna också gillar. Men jag gör hemmagjord räkmix efter recept här från Zoopet.
                        Spirulina är en alg som finns i dom där hårda, mörkgröna, platta tabletterna för sugmalar. Jag har köpt det i pulverform (också) och blandar lite i räkmixen. Finns på hälsokostaffären och är jättedyrt, men drygt. Men ancistrusarna får det i maltablettform.
                        Jag vet inte riktigt med just ancistrusar, men corydoras kan bli romstinna även utan hane i karet. Men dom tillbakabildar rommen efter en tid om dom inte får/kan leka. Så det är nog inget problem. Men ancistrusar, och andra sugmalar, ska ha rund mage. är den insjunken så svälter malen och det är inte bra.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hej! okej, tack för svaret. jag har inte riktigt tagit mig för att göra räkmix.. men jag borde. det skulle nog uppskattas hos fiskarna. Hmm jag har tänkt på att honan blivit lite väl fet senaste månaden men tänkt att hon bara ätit för mycket...
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • Corduroy
                            • February 2004
                            • 39

                            #14
                            Har nu i en månad testat mata med zuccini och algtabletter och sett till att dom alltid får räkmix i sig vid varje matning. Har inte kunnat se någon mätbar storleksökning ännu. Ansistrusparet jag har fick yngel för ca 4 månader sedan, ett yngel överlevde och växer så det knakar och är snart lika stor som sina föräldrar!? Paret jag har växte också fort upp till 5 cm sen har det avstannat. Jag har andra malar i karet, dom växer också så det knakar.
                            Det kanske finns någon form av "dvärgancistrus" som inte blir större än ca 6 cm?
                            Min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...