Mina malar dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lizard freak
    • October 2004
    • 25

    Mina malar dör!!

    Jag har haft flera malar som bara dör när jag stoppar ner dem i mitt akvarium.Jag har några mörk gröna alger i akvariet.Men jag vet inte om de är dem som gör så att malarna dör.Nån som har några tips om vad jag kan göra åt algerna.Eller om det finns nån speciell mal som man kan köpa som inte är så känslig.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Malar är rätt känsliga för lite taskiga vattenvärden. Dessutom behöver dom riktig mat. Hur stort akvarium har du? Hur länge har det varit igång, vad har du för filtrering och hur ofta och hur mycket vatten byter du? Vad är det för malar du testat? Och vad fick dom att äta? Har du mycket andra fiskar och hur mår dom?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • lizard freak
      • October 2004
      • 25

      #3
      Jag har ett 100liters akvarie det har varit igång i ett år nu. Jag har en vanlig filter pump som jag renjör en gång i månaden.Jag byter inte vatten så ofta ungefär var 5te månad.Jag har bara provat drakmalar men när de dog vågade jag inte lägga i några fler.De fick inget speciellt att äta jag gav dem bara foder flingor. Jag har sex ciklider (vet inte vilken sort men hannarna är blåa och honnorna gula med tre fläckar på fenan) och tio sebrafiskar, och dem är det inga problem med.Jag vet inte om malar äter flingor eller om de andra fiskarna flingorna så malarna inte fick något.

      Kommentar

      • SaraP
        • August 2004
        • 140

        #4
        Varför byter du vatten så sällan?!
        *Min Zoon*

        Kommentar

        • Patrik_Tq
          • November 2003
          • 674

          #5
          Byter vatten var 5'e månad??? Rengör pumpen varje månad?
          Du rengör den säkert under krnvatten med då?`

          Inte konstigt att dina fiskar dör ditt vatten kan inte va bra.

          Vattenbyte 1 gång i veckan.
          Pumpen rengör man när den pumpar dåligt, och då rengör man med akvarievatten i en hink.
          Gold? Sånt har jag bara i bilen

          www.audis3.se

          Kommentar

          • muppins
            • September 2002
            • 1629

            #6
            Om du inte skämtar med oss nu så tycker jag att du borde byta vatten lite oftare än var femte månad. En gång i veckan ( ca 30% ) brukar vara en bra regel.
            Dessutom så måste du ge dina malar mat som är anpassade till just dem. Om det är algätande malar du har så kan du bl a ge dem maltabletter ( avsedda för algätande fiskar ), gurka eller skalade ärtor.
            /muppins


            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              #7
              Var 5é månad?!?! Jisses... Inte undra på att fiskarna dör.. Du får ju urdåliga vattenvärden... Ta mer tid till att byta vatten å rengör oftare om du vill att din fiskar ska leva.. Om du inte klarar av det eller har tid så är jag väldigt tveksam till om du verkligen ska ha akvarium...
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • SaraP
                • August 2004
                • 140

                #8
                Jag har också 100 liter & har malar. jag byter 30 % (=3 hinkar) ca 1 gång per vecka. Ibland byter jag mer. De käkar algtabletter, Och så ska de ha gömställen.
                *Min Zoon*

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Testa och byt 20% vatten i ditt akvarie 1 gång i veckan.
                  Använd gärna lite vattenmedel typ aqua + el. aqua safe el. liknande.


                  Jag byter 20 % vatten var 3-4:e dag på mina diskuskar med fina friska växande malar i =)

                  Hade man dragit ner på vattnet så hade nog fiskarna börjat se risiga ut o inte lekt så ofta.

                  //Matte
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • lizard freak
                    • October 2004
                    • 25

                    #10
                    ja men jag byter allt var 5te månad typ hälften verje vecka

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ok! Du byter hälften varje vecka och tömmer hela en gång i halvåret? Byter du hälften´/vecka borde det kunna funka, men dom har antagligen svultit ihjäl, malarna alltså. Men tömma helt en gång/halvår är inte så bra. Dom kan inte leva på ingenting och cikliderna äter väl alla flingor? Man kan se på malars magar om dom äter. Dom ska vara runda och fina, inte insjunkna. Kommer du ihåg om du såg magarna på malarna innan de dog? Dom måste få egen mat. En del fiskar funkar inget bra med malar för dom äter upp allt så malarna inget får.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • muppins
                        • September 2002
                        • 1629

                        #12
                        Du behöver aldrig byta allt vatten i akvariet.
                        Om du desssutom rengör filtret samtidigt så försvinner i stort sett alla bra bakterier och det blir som att starta upp ett nytt akvarium.
                        Om man då matar lite för mycket kan vattnet väldigt lätt bli dåligt.
                        Att byta allt vatten på en gång stressar dessutom fiskarna.
                        Försök att byta 25-30% i veckan istället för att göra som du gör nu.
                        Och glöm inte att ge malarna mat lite då och då....
                        /muppins


                        Kommentar

                        • mattias89
                          • December 2003
                          • 316

                          #13
                          tryck en sked igenom en skiva suckini... (vet inte riktit hur det stavas me endå) sen lägger du bara skeden på motten så flyter inte suckinin upp. Skala den INTE
                          Mvh Mattias Nordfeldt

                          Kommentar

                          • lizard freak
                            • October 2004
                            • 25

                            #14
                            ok tack för tipsen men är det nån speciell mal man kan ha

                            Kommentar

                            • rennicke
                              • November 2003
                              • 335

                              #15
                              Speciell mal? Det beror ju på dina vattenvärden och om du vill ha en biotop eller inte. Det är helt upp till dig vilken mal du vill ha Själv tycker jag de flesta L-malar är finast, det ser ut som att du har någon sån på dina bilder. Kika på min zoon så får du se vilka jag har

                              Angående maten:
                              Det finns speciella tabletter att köpa som sjunker. Vänta tills
                              det varit släckt i akvariet någon timme sedan lägger du i tabletterna som sjunker. Mata alltid på samma ställe så lär sig malarna var maten ligger.

                              Ta reda på om dina malar är köttätare eller växtätare, det finns olika tabletter för olika malar. Annars gillar mina malar gurka och ärter. Några av mina malar äter på dagen och är inte skygga, några måste jag mata när ljuset är släckt för de vägrar synas till på dagarna.


                              Tänk också på att ha syrerikt, strömt vatten för de flesta L-malar. Det är en nödvändighet för att de skall trivas.

                              Och som de flesta redan skrivit: Byt vatten en gång i veckan, gör rent filtret endast när det är dålig sprutt i det, en gång i halvåret/året och byt aldrig allt vatten. Lycka till!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                              Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...