ancistrus rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    #16
    Om du inte kommer åt dem, så är det nog inte så mycket att göra. Men hur gamla är de? Räkna inte med att de ska simma ut innan det är 14dagar sedan honan la rommen och säcken lossnar.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Det 4/10 kom de fram ur äggen och idag är det 13 alltså 9 dagar..
      Deb 9 las det ännu mer rom...Jag får väll vänta och se...
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Plocka ur honorna ur karet... så att det inte fortsätter
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #19
          Ok, du tror att det blir för jobbigt för hanen? (Nancy). Igår såg jag faktiskt två av småmalarna var framme på utsidan av hanen och när jag närmade mig så skyndade de sig in igen, så jag behöver nog inte vara orolig att de växer fast.
          Tycker ni att jag ska lägga i en ärta nära hanen? När jag lägger i tabletter blir alla fiskar tokiga (läs praktbotia) de blir mindre tokiga av ärta.
          Tror Nancy att de fortsätter att lägga rom 1 i taget hela tiden? Vilken intervall kan honorna lägga? Det blir svårt att fånga malarna p.g.a. min frigolitbakgrund men det är ju värt ett försök.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Jag har faktiskt aldrig varit med om att de hållit på som du beskriver, så att det blir till att gissa....
            Om man har ett par Ancistrus i ett kar så kan de läppa ut en kull var sjätte vecka, så förmodligen är det den tiden honorna behöver vänta mellan varje lek... det kan ju vara beroende av fodertillgång också... Jag skulle nog ändå plocka bort honorna eftersom hannen nu blir liggande så länge med yngel och han måste ju få en chans att äta upp sig.... När de har yngel kan de ju också äta... men då är det nog bara för att överleva och inte mera än så....
            Jag särar alltid på mina lekpar så att hannen får vara utan yngel i minst en månad mellan kullarna,,, får för mig att de lever längre om de inte behöver slita ut sig på lekarna. Dessutom blir det svårt för ynglen att överleva om det blir för många... de minsta blir ofta utan mat och överlever inte...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #21
              Nu såg jag att de nya romen har börjat röra på sig. Jag skulle istället haft min hane i 100l akvarie och släppa ner 1 hona i taget och behållt yngel i 100 liter tills de säljs. Men tyvärr var inte hjärnan med. Jag har alltå ingen aning hur jag ska få upp dessa små krabater ur mitt 375l.
              Honorna ska jag flytta så inte den tredje nu också lägger rom. Jag tror att de blev helt tossiga när de fick en "man". Min malhane är inte så väldigt stor heller så jag hoppas att detta inte blir hans slut. När man tänker efter skulle jag behöva ett akvarie till. 1 till honorna, 1 till hanen och 1 till yngel. Jag tror nog min man blir tokig på mig.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #22
                Hehehehe.... solbacka... om din man blir tokig så kan du ju visa honom min zon... så han förstår att han inte har det värst i världen :-)
                Du kan lösa det med två akvarier på ca 100 liter... ha hannen i ett kar och en hona i ett annat (de andra kan ju få vara städpatrull i ditt stora kar)... Släpp i honan till hannen och låt dem leka... ta tillbaka honan... när hannen fått vila upp sig så släpper du över honom till honan... när de har lekt så flyttar du honan till de gamla ynglen...
                Sedan låter du de vuxna gå i varsitt kar med ynglen tills de är säljfärdiga... när ynglen är väck.. så låter du hannen leka av en hona igen...
                Jag tror att det blir mest smärtfritt för hannen och du får lagom med yngel för att hinna sälja av dem... Du får nämligen räkna med att en fullvuxen hona kan ge kullar på upp emot 200 yngel...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #23
                  Jag har visat min man din zoon, även marieJ´s Han undrade hur ni får plats med alla dessa akvarier. Det finns säkert andra som har ännu fler.
                  Jag kan ju också ha hanen i mitt 100l och låta honom gå med yngeln till det säljs? Släpper ner 1 hona i taget till honom, när yngeln är sålda så släpper jag ner en ny. Jag ska inte sälja små ancistrusar som jobb. Utan bara för att det är roligt. När kan man ta bort hanen? De nya yngeln kravlar ju lite nu eller måste de vara helt "frisimmande".
                  Istället för att fånga 3 honor tänkte jag ta hanen till 100 liter.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...