ancistrus rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    ancistrus rom

    Min hane passar rom nu, jag undrar om man ska försöka samla upp de när det har blivit yngel? Jag vill ju helst inte att de ska bli mat till mina andra fiskar.
    Vilka av mina fiskar tar ancistrus yngel praktbotia? Sorgmanteltetra? Vill veta allt om detta, har sökt men berätta gärna mer för mig!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Skulle tro att botiorna tar både yngel och rom om dom kommer åt. Mina pakistanbotior jag hade tidigare åt gärna ancistrusrom. Sorgmantlar tar varken rom eller yngel. Ynglen är rätt stora och hårda då dom kommer fram.
    Men om du vill föda upp dom i ett annat kar är det absolut lättast att flytta grottan med rom och hane samtidigt innan rommen kläcks. Då har du dom samlade och han fortsätter vifta, vakta och pyssla om dom.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Jag har sån lyx att mina ancistrus lägger sin rom i en hålsten med hål rakt igenom. Och ingen annan fisk kan simma in där. Så jag brukar lyfta ur stenen ungefär 10-13 dagar efter att honan lagt rommen. Då tar jag stenen till ett mindre kar och skakar ur önskad mängd ungefär 10-15 från varje kull, resten sätter jag tillbaka, så kan hanen fortsätta sin yngelvakt. Fast när de simmar ut några dagar efter blir de snabbt mat åt de andra fiskarna.

      Annars går det bra att ta dem i en finmaskig håv, men inte förtidigt helst. Men se bara till att ynglena får ett syrerikt vatten. Funkar utmärkt med en luftpump och små dagliga vattenbyte (5-10% berett vatten).

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Där romen är nu kommer jag inte åt de och ingen annan fisk heller. De är inkilade bakom frigoliten. Man ser de genom glasrutan. Vi får se vad som händer. Det tar ca 5 dagar innan yngel kommer fram? Hanen passar sedan en vecka till? Van får vara på hugget och försöka fånga in de då, tänkte sätta de i yngelbur sådan som man har till platy. Jag räknade de jag såg och det var 15 rom.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • drifter
          • June 2004
          • 133

          #5
          ahh tyvär så har mina ancistrusar valt att lägga rommen i en snäcka. så man ser inte om de e någe rom eller om de e yngel. ganska jobbigt. jag lyfte upp min rot för att rengöra den. jag lade den i en hink med lite vatten sen tog den till badkaret. nu 3 dar efter så andvände jag samma hink för att fylla upp ett nytt akvarium. de blev lite för mycket vatten och hällde ut de i diskhon. då såg jag ett litet ancistrus yngel sprattla runt . så jag lade honom i en skål med en kruka

          lite knepig historia kanske men den här fisken är en riktig survivor

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Det var ju lite knepigare. Då får du passa på ynglen när de kommer fram. Hos mig har ynglen lämnat yngelplatsen nattetid och satt sig uppe på rutorna, högt upp alltså. Du kan ju göra iordning ett yngelkar med vatten från karet som ynglen kläckts i så är du beredd då du ser ynglen.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Fiskpinnen
              • January 2004
              • 89

              #7
              Solbacka: Jag skulle i alla fall inte röra rommen utan vänta tills de är kläckta och fått lite färg.

              drifter: Snäckan är ju bara att flytta.

              Det är konstigt i bland kan fiskar överleva allt och ibland inget. En gång när jag slamsög stora karet, så tänkte jag att jag skulle ta lite på botten i yngel karet samtidigt. Jag puttade bort alla yngel från den yta jag skulle slamsuga(trodde jag). Efter ett par sekunders slamsugning så drog jag upp sugen. Sedan när jag skulle snurra in den ca 10meter långa slangen och få ut vattnet i slangen, så kom det ut ett litet tanigt yngel genom slangen. Ynglet överlevde resan genom slangen och låg där och plaskade. Ynglet var då kanske 3 veckor och långt efter i utvecklingen jämnfört med sina syskon ur samma kull.

              Är inte hundra men jag tror att de manliga malarna utvecklas saktare om man jämnför med honorna. Kan det vara rätt?

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                nu har yngek kommit fram ur äggen. Fast de har äggen kvar på magen. De rör på sig lite. vad detta är spännande. Jag har läst att det tar ca 2 veckor innan de är "frisimmande"?
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • SaraP
                  • August 2004
                  • 140

                  #9
                  Jag har en liten fundering:
                  Vad gör ni med alla yngel!? Behåller ni dem eller? Det måsste ju bli jättefullt i akvariet efter ett tag...

                  Tänkte skaffa fler ancistrus, kanske en hane åt min hona, men är lite fundersam över detta med yngel då jag inte har plats för så många fiskar...

                  *Min Zoon*

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag tror att "min" akvarieaffär kan ta emot de. Utbyte mot varor. Jag har frågat om hon skulle vilja ha platy och de vill hon men de ska vara stora så de går att sälja. detta gäller säker malar också. Ancistrus är otroligt populär så de skulle inte vara svårt att bli av med..
                    Precis skaffat ett 100l till yngel. Har håvat över platy yngel idag och hoppas att jag får tag på mina malyngel innan de blir mat...
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Ancistrus kan man bli av med genom att låta ryktet sprida sig genom en akvarieförening t ex... Jag får leverera i princip alla yngel mina Ancistrusar kan producera till en djuraffär... de hävdar nämligen att det är mycket högre överlevnadsprocent på Nancistrusar än på de yngel de köper från storleverantörerna. Jag har ett 450 l akvarium som jag odlar Ancistrus och det räcker till att nästan hålla en av två affärer i Östersund med Ancistrusar. Om jag skulle bli utan yngel en period så tar de inte hem nya, utan väntar tills jag får till en leveransklar kull...
                      Det har tagit mig flera år att få till detta förtroende hos handlaren, men om man sköter sig och ser till att alltid leverera friska välväxta yngel, så är det inga problem...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Igår såg jag att någon hona hade lagt ännu mer rom och nu har hanen petat in de där yngeln är. Hur mycket orkar en hane egentligen? Du passar han både ynel och rom. Kanske lägger snart hona 3 också? De blev tydligen helt tossiga när det kom en hane i aret...
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Hanen kan bli rätt sliten. Han äter ju inget då han vaktar/fläktar.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Idag när jag gav mat så kom en av tabletterna nära och då simmade han dit och åt, simmade tillbaka till yngel/rom ett par gånger. Så lite mat fick han i sig. Det finns ju inget att göra, kag kan inte ta bort de från honom heller pga att de är inklämda...
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Min hane släpper inte ut de äldre yngeln. Han passar ju de nya romen och jag har sett att yngel försöker ta sig förbi honom men blir injagde. Jag är orolig för att de ej får tillräckligt med mat och faktiskt att de växer fast där bakom frigoliten. Vad ska jag göra?? Yngeln är väldigt aktiva och simmar omkring i den lilla fickan mellan glas och frigolit.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...