pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #16
    Att vuxna fiskar glatt äter yngel av sin egen art är ju hur vanligt som helst. Även bland yngelvårdande ciklider händer det att de små blir mat. Att tala om ”kannibalism” tycker jag är att dramatisera och förmänskliga ett naturligt beteende för mycket.
    Jag ringde och frågade Göran Thunfelt, med en otrolig massa Corydoras-erfarenhet, om pansarmalar kan äta yngel. ”Jodå, det händer - det är lite olika beroende på art” svarade han.
    Det ska bli spännande att se hur mina C. adolfoi beter sig!
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #17
      Ursprungligen skickat av Poseidon
      Visst när det gäller rom är det så...Därför måste dessa kläckas separat. Men att de skulle äta av sin avkomma har jag aldrig sett.

      Vissa av mina yngel flyttas till 160 karet ungefär 10 dar efter kläckningen...
      Ok, det ifrågasätter jag inte alls. 10 dagar gamla yngel är ju såpass alerta och snabba att de säkert klarar sig. Den kritiska fasen är innan de blir frisimmande.

      Jag tror vi pratat om olika saker, det framgick inte av din beskrivning att du tog ut dem ur akvariet i början.

      Om man gallrar missbildade yngel av mindre fiskar (t.ex. sebrafisk) och tänker sig det som levande foder till föräldrarna kan man inte vänta till 10:e dagen, då klarar sig nämligen de flesta. Så om man resonerar som så är kanske pansarmalar varken mer eller mindre kannibaler än sebrafiskar.

      Kommentar

      Arbetssätt...