pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honeybunny
    • June 2004
    • 5

    pansarmalar

    Helloooo

    Undrar om det är någon som har fått ungar på pansarmalar?
    De ska väl lägga rom, men det är väl skitsvårt att klara antar jag.
    två honor är sprängfeta ju?
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Hej
    Jo de leker väldigt tidigt på morgonen (om jag inte minns fel) så man måste vara med och fiska upp rommen och föra över i en yngelkasse, eller nått liknande, direkt efter leken.
    Har hört att en sänkning av temperaturen på ungefär fem grader kan stimulera till lek hos sorter av pansarmal. Men man ska nog inte gå under rekomenderad temperatur för fiskarna i akvariet och om de redan är tjocka så behövs kanske inte det.
    Har aldrig provat att få mina pansarmalar att leka, men det skulle vara intressant att testa någon gång. Lycka till.
    MVH Andreas
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Vilken sorts pansarmal har du?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • honeybunny
        • June 2004
        • 5

        #4
        Ursprungligen skickat av AndreasBK
        Hej
        Jo de leker väldigt tidigt på morgonen (om jag inte minns fel) så man måste vara med och fiska upp rommen och föra över i en yngelkasse, eller nått liknande, direkt efter leken.
        Har hört att en sänkning av temperaturen på ungefär fem grader kan stimulera till lek hos sorter av pansarmal. Men man ska nog inte gå under rekomenderad temperatur för fiskarna i akvariet och om de redan är tjocka så behövs kanske inte det.
        Har aldrig provat att få mina pansarmalar att leka, men det skulle vara intressant att testa någon gång. Lycka till.
        MVH Andreas
        Tackar för svaret....
        O jag som är nattuggla hehe
        Vi får se om de kläcker ur sig nåt.....

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det är inte så att alla pansarmalar leker på morgonen. Det finns sorter som gör det på natten ;-) men mina brukar göra det mitt på dagen. Ett ordentligt vattenbyte med några grader svalare vatten kan få dom att starta. Jag har inga andra klena fiskar ihop med dom så jag byter 1/3-del och tar så kallt det går att få ur kranen. Men det beror på vad dom går ihop med. Om du kollar lite här på Zoopet under rubriken "Malar" kan du hitta hur mycket som helst om pansarmalslek och hur man gör med rom och yngel.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • honeybunny
            • June 2004
            • 5

            #6
            Tackar och bockar Sonja

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Mina pansarmalar rör inte rommen, men de nykläckta ynglen lever farligt. Dock har enstaka yngel av både sterbai och barbatus lyckats överleva hos de vuxna.
              Det är inte svårt att få pansarmalar att leka. Mata med mygglarver och gör rejäla vattenbyten med lite kallare vatten. Det är en fördel om de har ett eget lekakvarium (kan vara på 50 liter).
              Att få ynglen att klara sig är knepigare. Det finns en flera metoder - att ta bort de vuxna efter lek, flytta rommen till ett nytt akvarium eller låta naturen har sin gång (funkar bäst med massor av javamossa).
              Det som lyckats bäst för mig är att flytta rommen till ett helt inrett akvarium. Lite antimögelmedel är bra - men måste bort innan ynglen kläcks. Sen är det bara att börja kläcka artemia och byta vatten varenda dag.Yngelakvariet måste hållas superrent.
              Fler tips kan du få i boken "Corydoras" av Werner Seuß. Liksom av medlemmarna i Guardians of catfish.
              mvh Daniel
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                Ursprungligen skickat av daniel60
                Mina pansarmalar rör inte rommen, men de nykläckta ynglen lever farligt. Dock har enstaka yngel av både sterbai och barbatus lyckats överleva hos de vuxna.
                Menar du att Corydoras är cannibaler?? Är det inte så att där du har dina Corys finns även andra sorters firrar i !!???

                För att om du påstår att Corydoras äter opp sin avkomma så kan jag plus nåra andra här som har odlat å odlar Corys bestämt säga att så är icke fallet. Av dom 8 olika sorters som jag lyckas odla har det aldrig förekommit kannibalism, å i dessa ingår C.Sterbai bl.a.
                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Nej, jag har inga andra fiskar med pansarmalarna - förutom stillsamma L-malar (rineloricaria och sturisoma).
                  Och nej, jag är inte alls säker på att ynglen blir uppätna av de vuxna. Det enda jag vet säkert är att rommen kläcks och att de flesta yngel sedan försvinner. Jag har svårt att tro att det beror på matbrist. Kanske är de vuxnas akvarier för sunkigt - där byter jag inte vatten varje dag utan "bara" varje vecka.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Poseidon
                    • February 2003
                    • 1255

                    #10
                    Ursprungligen skickat av daniel60
                    Kanske är de vuxnas akvarier för sunkigt - där byter jag inte vatten varje dag utan "bara" varje vecka.
                    mvh Daniel
                    Det tror jag inte, men däremot att nåra dör en naturligt död å blir sedan mat åt L-Malarna det tror jag på, å så har vi filtreringen som kan åxå vara den som tar kål på dom små genom att de blir insugna i filtermaterialet utan att kunna ta sej därifrån å dör där.
                    Mycket spekulativ svar...Men sånt ä livet...full av oväntade händelser. ;-)
                    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #11
                      Rineloricaria och Sturisoma liksom de flesta malar äter gärna små yngel av andra fiskar samt rom (andras) om de kommer åt...Nykläckta Corydoras yngel är ju inga snabbsimmare precis

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Jag är rätt säker på att mina fläckiga pansarmalar äter alla yngel de kommer åt och jag är *helt* säker på att de äter all rom de kan få loss från rutan och växterna (har själv sett dem gnaga loss romkorn).

                        Jag har under våren låtit 9 st fläckiga pansarmalar gå ensamma i ett 105L akvarium med fin sand, ett lager löv på bottnen och väldigt mycket växter och mycket mat och bra vatten. De lekte regelbundet och jag räknade många hundra romkorn sammanlagt, 7 st jättefina yngel som klarade sig blev resultatet. När jag väl håvade ur fiskarna fanns det ungefär 11 romkorn i akvariet och nu efter en månad har jag ungefär 11 välmående yngel. Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att de är kannibaler.

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Nja, de enda yngel som överlevt i någon större utsträckning i föräldrakaret är barbatus, och där går både sturisoma och L128. De flesta sterbaiynglen försvinner, och i den burken går inga andra fiskar. Och jag hoppas att nylonstrumpan på filtret stoppar de små (fast jag har hittat några välmående yngel där inne). Tror nog att det är lite för många bakterier i föräldrakaret ändå.
                          Såg i kväll en barbatushane (pappan, tror jag) gnida sig mot rommen på glasrutan (nej, han åt inte). Rommen har suttit där i en vecka och hälften av äggen har precis kläckts. Undrade ett tag vad han hade för sig innan jag kom på det - han gjorde rent glasrutan på favoritstället inför nästa lek.
                          mvh Daniel
                          PS. Är det helt klarlagt att pansarmalar inte äter yngel? Varför skulle just de låta bli?
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          • Poseidon
                            • February 2003
                            • 1255

                            #14
                            Ursprungligen skickat av daniel60
                            PS. Är det helt klarlagt att pansarmalar inte äter yngel? Varför skulle just de låta bli?
                            Kan nog bara tala om mina egna erfarenheter med Corys där Bl. a. ca. 1000 yngel av varierande storlek plus 30-40 tal vuxna går i ett 160 liters kar.

                            Samt att för vissa av dom arter jag odlat behövs föräldrar hjälp för å lära sej äta det första tiden å dom går i samma burk tills de kan själva, av dom kan nämnas C. Adolfoi å C. Burguesi.
                            Dessa kalasar inte på sina yngel å det gör inga av dom andra arter jag har heller.

                            Än så länge har jag heller inte kunnat hitta sådana påstående i nån literatur heller fast jag ä medveten om att, firrar som vi människor är individer å att visa kan utveckla kannibalism eller är kannibaler men även här går det heller inte att påstå att hela befolkningen ä kannibaler!!!
                            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av dgqlof
                              Jag är rätt säker på att mina fläckiga pansarmalar äter alla yngel de kommer åt och jag är *helt* säker på att de äter all rom de kan få loss från rutan och växterna (har själv sett dem gnaga loss romkorn).
                              Visst när det gäller rom är det så...Därför måste dessa kläckas separat. Men att de skulle äta av sin avkomma har jag aldrig sett.

                              Vissa av mina yngel flyttas till 160 karet ungefär 10 dar efter kläckningen för att i nadra fall vänta opp till 4-6 veckor då vissa arter är kännsligare än andra.

                              Men?? Har du nånsin sett att en vuxen Cory joggar yngel för att sedan äta upp det???

                              För att i varje fall så har jag inte det.

                              <b>Å det ä jag helt säkert på!!! ;-)</b>
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...