Identifiera mysko Ancistrus....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Aha!!! Så dom kan bli sååå taggiga om nosen honorna!!!!

    Hur är det med lekvilligheten på de här Ancistrusarna då Janne... är de svåra???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #17
      Inte en aning har inte provat men om de är som de andra så är det rent och mjukt vatten som gäller. pH runt neutralt <200 µS (<3 dGH)och så låg No3 du kan hålla = täta vattenbyten.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Okidok! Har ett kar på G där jag tänkte se om jag kunde få lek på L134 och L104... får väl släppa honom med fru där då.... Jag har pH på runt 6,8 och kH på 3, så det borde ju vara bra då, eller??? Men vad menar du med rent vatten, lågt nitrit/nitrat alltså??? Har ju inte hittat någon fru än... får väl se vad gbg har att erbjuda, annars får jag väl försöka beställa...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #19
          Jag såg en liknande mal idag, var i ett kar med massa andra vanliga (prickiga) ancistrusar, ska dit idag och köpa den (om den finns kvar). Hade otur igår, dom hade fiskavdelningen stängd.
          Na klar!

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Vad tror du om det då Janne! Kanske är nån mysko mutation i alla fall???
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #21
              Hoppas jag inte...om man odlar på "vanlig ancistrus" ska det inte kunna hända att man får in nya anlag som inte existerat förut...om inte man har blandat in ytterligare en art, säker kan man inte vara.
              Det var därför jag avrådde dig i en annan tråd att använda VF för att stärka stammen av den "vanliga ancistrusen" för att undvika just sådana problem i framtiden.
              Skulle gärna vilja se den som nilssonnet har sett för att bilda mig en uppfattning...jag tror inte den ser ut som din.

              När vi ändå pratar om mutationer så finns det en del rykten i omlopp bland "malexperter" att Långfenad ancistrus skall vara framtagen i Tjeckien genom att utsätta den "vanliga ancistrusen" för radioaktiv strålning och på så sätt genmodifiera anlagen...och samma rykten vill göra gällande att även guldancistrusen har behandlats på ett liknande sätt en gång i tiden...Nu är det bara rykten så man får ta dem med en nypa salt...det som gör mig misstänksam är att både din och eventuellt den nilssonnet sett är så pass små från början...VF borde vara när det gäller Ancistrus minst 5-6 cm och större när man importerar dem.

              Med det vill jag ha sagt att man kan inte helt utesluta en korsning framtagen av skrupelfria odlare i Tjeckien men samtidigt talar det emot detta på så sätt att de borde inte släppa ut någon ny variant förrän de har fått en viss kvantitet på dem...om de inte är yngel från dessa kullar man fått innan man nått dit man vill förstås.
              Om jag såg ett sådant yngel bland vanliga yngel i en affär så skulle jag inte köpa den utan helst se att den avlivades om jag ansåg att den tillhörde samma sändning/kull.

              Nitrit är inga problem i ett inkört kar där filtrering fungerar så det jag menar med rent vatten är att hålla nitrat nivån låg <15 mg/L helst ännu lägre...det är därför många fiskar leker strax efter vattenbyten.
              VF fisk leker aldrig i vatten med höga nitrat nivåer och om det händer så klarar inte ynglen av detta utan dör redan vid nivåer över 25 mg/L och vid 30-35 mg/L så dör alla yngel, bäst resultat får man när man håller sig under 15 mg/L. Du kanske har råkat ut för att dina ancistrusar har lekt men hannen skickar ut rommen ur grottan och du finner den utanför på botten...dags för vattenbyte.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #22
                JE: Det fanns åtminstone två helsvarta ancistrusar i karet, där gick förutom vanliga (prickiga) också guldancistrus. Kan tillägga att hon som fiskade upp fisken sa "den kommer också bli prickig sen." Vet inte om dom har haft fler fiskar av den varianten, eller om det var ett antagande.
                Na klar!

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #23
                  nilssonnet,
                  Fråga dem i butiken om de kom med samma beställning som samma fisk i samma påse...och om de vet ursprunget, om inte hon vet så måste den som beställt dem veta...kan du få fram från vilken grossist också vore det tacksamt.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #24
                    Lite info: de svarta ancistrusmalana kom tillsammans med de vanliga ancistrusmalarna och de kommer från zooimport.
                    Om jag inte minns fel var de vanliga ancistrusarna lite större än de svarta, de svarta var strax över 2 cm och de vanliga marginellt större, men ändå större (gällde alla vanliga).
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #25
                      Zooimport är alltså de som leverarat malarna till butiken? Kan inte finna dem på nätet och jag känner inte till dem heller men det finns ju en del mindre importörer som man aldrig kommer i kontakt med.
                      Du har inte möjlighet att få fram hela företagets namn?
                      Jag skulle gärna vilja prata lite med dom.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • nilssonnet
                        • January 2004
                        • 603

                        #26
                        Kan prova igen nästa vecka.
                        Na klar!

                        Kommentar

                        • nilssonnet
                          • January 2004
                          • 603

                          #27
                          Jag såg i en annan fiskaffär en likadan ancistrus, tillsammans med vanliga ancistrusar. Tjejen i kassan trodde att den hade kommit från Simonstorp.
                          Na klar!

                          Kommentar

                          • JE
                            • January 2002
                            • 719

                            #28
                            Jag ska besöka en grossist imorgon som köper in rätt mycket "ancistrus" från Tjeckien och ytterligare en grossist nästkommande helg för att se om det finns några som avviker.
                            Vore verkligen trist om det dyker upp fler hemmagjorda ancistrus arter??

                            Mvh Janne
                            http://www.goc.se

                            Kommentar

                            • JE
                              • January 2002
                              • 719

                              #29
                              Efter lite efterforskningar så verkar det ligga till såhär, förrutom den "vanliga ancistrusen" så odlas LDA16/L338 (brun ancistrus) och A.leucostictus (svart ancistrus??) den sista är i alla fall prickig när den är vuxen i Tjeckien. De har högre pris än den vanliga men säljer dåligt så leverantörerna skickar även dessa vid beställning utav den "vanliga" men i separata påsar vilket utesluter en korsning, när de sedan når grossisten så blandas alla i samma kar för att sedan säljas som "Ancistrus"...helt otroligt dumt och oansvarigt borde vara olagligt med de regler som gäller idag för zoohandeln.

                              Detta är som gjort för att vanliga akvarister utan att vara medvetna om det skapa nya korsningar och bekymmer i framtiden när det till slut kommer finnas en uppsjö varianter av "Ancistrus" både lika och olika VF eller ursprungsarter som lätt kan förväxlas med varandra.

                              Så Nanc...du har med all sannolikhet en A. sp L-338 och det verkar inte svårt att få tag på fler heller.
                              Kommer gå igenom en sändning med nya "Ancistrusar" som kommer från Tjeckien i slutet på veckan för att få det bekräftat vilka arter det rör sig om och även ta en diskusion med den berörda grossisten om hur de bör behandla dem för att undvika förväxling.

                              Mvh Janne
                              http://www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...