Identifiera mysko Ancistrus....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Identifiera mysko Ancistrus....

    Äntligen har jag fått min mysko Ancistrus Gustav på bild! Jag hittade honom tillsammans med en massa vanliga ancistrusyngel på djuraffären. Ägaren hade beställt guldancistrus i samma sändning och trodde möjligtvis att det kunde vara en sån som hamnat i fel kar... Nu har ju jag guldancistrusar också... och han är ju inte på något sätt lik dem heller...
    Vad tror ni... är det bara en avvikande färg på en vanlig ancistrus... kanske något som kommit in p g a att man försökt odla fram guldancistrus???
    Jag behöver veta eftersom jag skulle vilja ha in honom i min vanliga odling, men är det en speciell sort så måste jag ju skaffa honom en speciell hona :-)

    Bilderna på honom hittar ni på min zon i albumet Miniasien...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    http://www.planetcatfish.com/catelog...änkarna ovan.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag har kollat igenom Planetcatfish och inte hittat någon som stämmer riktigt bra... Ranunculus stämmer inte eftersom Gustav har mera raka och glesa taggar....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Ranunchulus tror inte jag heller, din ser för smal ut


        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Precis Marcus... Den ser precis ut som en "vanlig" i kroppen....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Du har rätt i att detta inte är en "vanlig ancistrus" och den är sannolikt VF, troligtvis kvarglömd i ett kar hos grossisten som sedan fyllt detta med den vanliga odlade och som sedan hängt med till din lokala affär.
            Om vi säger såhär, just nu vet jag inte vilken art det är men det borde inte vara så svårt att kolla upp eftersom det inte finns så många olika Ancistrus som är enfärgade och utan mönster i fenorna.
            Återkommer senare under kvällen.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Tack snälla Janne!!!! Men hur vet man att det inte bara är någon "mutation" som uppstått ur allt Ancistrusavlande då??? Vore jättekul om det vore en VF, blir bara lite stök att hitta en hona till honom förmodligen...

              Något som är viktigt i sammanhanget är att han var ca 2,5-3 cm när jag köpte honom... tänkte då att det nog var ett litet yngel... Men redan när han var 3,5 cm fick den början till spröt... Verkar alltså växa långsamt. Har inte lyckats mäta honom ännu, men jag återkommer om han simmar förbi linjalen :-)
              Har en annan VF hanne... som jag inte heller vet vad det är.... Återkommer säkert med den också, när han har behagat fastna på bild...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Din bild är egentligen inte tillräckligt bra för att vara 100% men här ett förslag.

                Om det varit en "mutation" så hade du absolut sett likheter med den "vanliga ancistrusen", om inte på kroppen så på fenorna och magen hade det funnits antydan till fläckar/prickar.
                Vill man korsa fram en helt enfärgad fisk krävs nogrann odling som tar lång tid och den skulle inte dyka upp av en slump.

                Närmast jag kommer är L-88 Ancistrus sp som brukar vara bland de VF som importeras som en mix från Manaus regelbundet, i dessa lådor brukar det vara mellan 4-6 olika Ancistrus arter blandat.
                Det finns fler som är lik din men mindre troligt pga att de kommer från sådana områden som aldrig eller nästan aldrig exporteras ifrån till Sverige.
                Tyvärr så hittar jag ingen bild på nätet men den är med i nya Aqualogen samt i Datz men med olika storleks angivelser där de angett 15 resp. 10 cm och jag tror sistnämnda är rätt, alltså en liten art.


                När det gäller Ancistrus så är det mycket noga med en mycket skarp bild och helst med ryggfenan rest för att kunna avgöra art eftersom det finns så många olika arter som är mycket lika varandra men har olika utbrednings områden.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Om du vill Janne så kan du maila mig på nanil64@hotmail.com så jag får din adress och kan skicka det ganska skarpa kortet där han har ryggfenan rest...Det är kanske lättare att se om du kan Zooma??? Annars får väl Tobbe plocka upp honom för fotografering....Kollade Aqualogen och den är skapligt lik den... Gustav verkar ha... kan man säga tunnare hud??? Typ det i alla fall... han ser lite genomskinlig ut lixom .... och så var det det där med de spikraka spröten... men det är säkert individuellt och åldersrelaterat...Synd att det inte fanns någon helbild från sidan på L-88...

                  De jag hade spanat i Aqualogen var L045 och L268...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Tänkte på en sak till... visst måste man kunna utesluta att han är en "mutant" genom att leka av honom med en vanlig hona. Om han är äkta så borde väl färganlaget vara dominant och 50% av ynglen bli enfärgade??? Eller har jag helt fått det där om bakfoten...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #11
                      L-45 Ancistrus sp är från Fr.guyana och därifrån exporteras inte mycket fisk till Sverige, L-268 Lasiancistrus sp tillhör ett annat släkte.

                      Att korsa den med en vanlig Ancistrus hjälper inte utan ynglen kommer att bli som den förälder med starkast anlag och några få "annorlunda".
                      Fortsätter man att odla vidare på dessa yngel så kommer större skillnader att bli synliga.
                      Vid "förädling" så förändras anlagen och i de första generationerna är dessa svaga, man väljer sedan ut de med de anlag man önskar och fortsätter sedan förädlingen tills de blir dominanta inom denna "nya art" och inte längre uppvisar något av sitt ursprung. Detta betyder inte att de förlorat de anlag de haft från början utan endast att de är svagare, korsar man sedan tillbaka den med någon av de ursprungliga föräldrarna så kommer anlaget från denna tillsammans med det svagare från denna generation att bli det dominanta igen och de kommer se ut som ursprunget men kommer bära det "nya anlaget" med sig och detta kan dyka upp sporadiskt i nästkommande kullar.
                      Två arter = två dominanta anlag som kan blandas och bilda nya anlag.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Å hugaligen Janne! Jag håller mig nog till att odla "färdiga arter" :-) Har skickat en bild till dig nu....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          http://www.l-welse.com/forum/index.php?showtutorial=90
                          Här kommer en bild på L-088
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Man tackar och bugar Guy!!! Blev genast mera säker på att Janne har rätt... Bilden stämmer jättebra ... det enda är att Gustav nog har lite längre "nos"... Kanonbra! Nu är det bara att beställa en hona av L-088... eller se om jag hittar en under tantrallyt i Göteborg i helgen :-)
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • JE
                              • January 2002
                              • 719

                              #15
                              Bilderna på l-welse visar en hona och då stämmer det att nosen är lite kortare och rundare.

                              Mvh Janne
                              http://www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...