Odling av Otocinclus (vestitus?).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #16
    vad betyder black bloodworm?
    svarta mygglarver eller?
    vet ni vilka som är bäst att stimulera lek med till ottosarna?
    jag har likadana som han har.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • ViZiR
      • December 2003
      • 490

      #17
      var hittar man: The Neotropical cascudinhos: Systematics and biogeography of the Otocinclus catfishes
      har även en till sak att tillägga.
      Azur: På zoopets artregister har du skrivit att fisken på bilden är en macrospilus, och inte en 'randig otocinclus', men om du kollar på 'tidigare vetenskapligt namn' då hittar du macrospilus, alltså bör de böcker/hemsidor du läst på vara lite föråldrade?
      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
      </font id="Comic Sans MS"></b>

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #18
        Eller också så är zoopets artregister föråldrat
        Speciellt när det gäller malar är/har antaganden varit mer regel än undantag när det gäller artbestämning och de flesta böcker eller artregister på nätet vimlar av fel...även zoopets.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Det finns inget centralt register för vetenskapliga namn (än), men om man går till FishBase (www.fishbase.se eller nån mirror) och söker på artnamnet och kryssar för "Eschmeyer Species", får man så bra & up-to-date uppgifter som man kan hitta på nätet.

          Vad gäller just macrospilus får man detta:
          http://ichtyonb1.mnhn.fr/Eschmeyer/EschPiscesSummary.cfm?vcas_spc=5283

          Dvs macrospilus är ett giltigt namn, det är inte en synonym till vittatus (eller mariae, för den delen). Zoopets taxonomiska uppgifter är bättre än det mesta på nätet, men inte för den skull <b>alltid</b> pålitliga.

          Sen borde jag nog varit lite tydligare i min kommentar: fisken på bilden är definitivt inte en vittatus, men det är min <b>gissning</b> att det är en macrospilus. Det finns flera liknande arter: jag tycker macrospilus verkar vara den vanligaste i handeln, men fisken på bilden skulle också kunna vara t.ex. en mariae.

          Fanken, jag glömde: Schaefers monografi om Otocinclus hittar man på universitetsbibliotek vid universitet som har taxonomisk forskning. T.ex. Stockholms, Uppsalas och Göteborgs Universitetsbibliotek bör ha.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Koma
            • May 2003
            • 189

            #20
            Sen bör nog tilläggas att det garanterat finns fler arter än de vetenskapligt namngivna, alltså går det inte klassa alla.
            ¡Hasta la victoria siempre!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Jajamensan, drösar av obeskrivna. Zebra-otton är t.ex. en obeskriven art. Plus att sen Schaefers monografi publicerades har väl cirka ett halvdussin Otocinclus-arter beskrivits, så den är redan lite omodern.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...