Odling av Otocinclus (vestitus?).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koma
    • May 2003
    • 189

    Odling av Otocinclus (vestitus?).

    Det grämer mig att ingen svarade med minst aord i mitt förra inlägg. Betyder det att det inte finns någon alls som har odlat, har erfarenhet av eller ens kunskap om dessa fina malar?

    Jag menar som en del skriver i de här forumen utan att egentligen veta något alls så kan man ju undra.

    Jag skulle vara glad om det överhuvudtaget fanns någon intresserad som ville dela mina erfarenheter och kanske ha något vettigt att säga själv...

    Nedan det förra inlägget:
    Jag har precis sett att mina Otocinclus är i lektagen. De anses tydligen vara väldigt svåra att odla, undrar om det är att få dem i lek eller att dra upp ynglen som är den svåra delen..
    Jag har inte sett några ägg ännu, men det kommer nog. Är det någon som vet hur stora de är så man vet vad man ska leta efter?

    För beskrivnin kika på beteendet hos "paret":
    http://www.csd.uu.se/~mala1167/fishtank/otocinclus_vestitus_ongoing.html
    ¡Hasta la victoria siempre!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag svarade inte förut, för jag har bara hörsägen om leken och du kan hitta de få & tämligen förvirrade odlingsrapporterna på nätet lika bra som jag gjorde, men...

    Det där är inte Otocinclus vestitus. De är säkert sålda som det, alla möjliga ottosar säljs som "vestitus", utom just vestitus. Ingen har sett någon vestitus sen den beskrevs. Kanske inte då heller.
    Det är tyvärr snarare regel än undantag att ottosar säljs under fel namn - de som säljs som affinis är t.ex. praktiskt taget aldrig affinis (och ironiskt nog är affinis en av de mycket få ottosar som går att identifiera bara genom att titta på dem).

    Det går inte att säkert säga vad du har, men skulle jag gissa skulle jag säga att översta fisken är en Otocinclus macrospilus. Mest för att macrospilus verkar vara vanlig i handeln, och den har den där färgteckningen. Du kan ju jämföra med fotona på www.planetcatfish.com - det är de enda någorlunda pålitligt identifierade ottosarna på hela nätet, inklusive Fishbase.

    Otocinclusen på nedre bilden kan jag inte se tillräckligt tydligt för att avgöra, men strecket längs sidan ser annorlunda ut, så det kan vara en annan art.

    Är de inte samma art, och du inte har fler, kan det bli knepigt att få lek.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Koma
      • May 2003
      • 189

      #3
      Angående artbestämningen är jag inte orolig. Jag har precis som du konstaterat att det inte är affinis. Att det inte skulle vara vestitus går inte haspla ur sig med stöd av några bilder man hittat på internet. Då krävs att man läser en vetenskaplig artikel med artbestämningarna och sedan sätter sig och mater anta fenstrålar, proportioner osv. Det orkar varken du eller jag göra.

      Jag tror kanske också att jag har mer än en art i burken, men det skall nog inte bereda några problem då jag har 15 st. Jag skulle därimot inte påstå att en individ tydligt skiljer sig från någon annan då alla såg identiska ut när jag köpte dem. Det verkar snarare som om de mer uppmatade och mätta exemplaren är svagare i färgen.

      Grundanledningen till att jag postade inlägget var som sagt att en hona och en hane hade försökt leka.

      Fler åsikter?
      ¡Hasta la victoria siempre!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag baserade inte det på "några bilder på på internet", jag föreslog planetcatfish för att du skulle få se att macrospilus, som till skillnad från vestitus är en vanlig art och förekommer i områden där akvariefisk insamlas, ser ut exakt som dina fiskar. Jag <b>har</b> för övrigt läst de vetenskapliga artiklarna, och Schaefers monografi "The Neotropical Cascudinhos: Systematics and biogeography of the Otocinclus catfishes (Siluriformes: Loricariidae)" ligger fortfarande på mitt skrivbord.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Nu kanske Azur har läst de vetenskapliga artbeskrivningarna när det gäller de olika Otocinclus arterna och han har rätt så det är inte säkert att han bara hasplade ur sig något.

          När dina har lekt så kan du väl berätta lite här hur det gick till så vi andra också som är intresserade utav dessa arter kan få lite första hand information när det gäller lek och odling av Otocinclus.
          Vore jag som du skulle jag leta efter rom bland växter/under blad och den bör vara ca 1 mm i storlek om den inte blir uppäten utav de andra fiskarna och även av otosorna själva.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Koma
            • May 2003
            • 189

            #6
            Jag hade faktiskt tänkt hämta ut ett exeplar av "The Neotropical cascudinhos: Systematics and biogeography of the Otocinclus catfishes" av Scott A. Schaefer. Men ändå tror jag det är svårt att sluta sig till att det är en viss art. Bilderna på planetcatfish stämmer nog inte speciellt efter artbeskrivningarna heller tyvärr.

            Oavsett art tycker jag att det intressanta är att jag (trots att det är få som har dokumenterad odling av fiskarna) har kunnat haft turen att se lekbeteendet som ibland beskrivs som T-formation.

            Den mesta informationen finns på länken ovan.

            Leken var inducerad av matning med svarta mygglarver och rensing av pumphuvudet så att karet fick bättre cirkulation. Fram tills dess hade jag endast matat med räkmix i ett par månader.
            ¡Hasta la victoria siempre!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Mja, otto-bilderna på planetcatfish är nog så rätt det blir just nu; i alla fall är ingen av dem uppenbart fel. Att jag inte tror du har vestitus är för att trots att man letat efter den har den inte setts till på 40 år (rapporten om en fångst '98 är fel, det är en annan, obeskriven, art), men om man använder Schaefers nyckel, som alla gör, och har svårt att se porerna längs sidolinjen, som man helst skall titta efter i elektronmikroskop, då hamnar man på vestitus.

              I övrigt håller jag alldeles med dig, och jag hoppas du håller oss informerade om hur det hela fortskrider. Som du säkert sett är de flesta otto-odlingsrapporterna på nätet av typen "en dag upptäckte jag att det fanns fler än jag släppt i", dvs inte så informativa. De rapporterna har du ju redan slagit med hästlängder. Mina egna försök att odla otocinclus gick f.ö. åt fanders.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Koma
                • May 2003
                • 189

                #8
                Som sagt har jag inte sett några ägg ännu, men honan var smällfet när det hela begav sig och nu är hon lite tunnare, så jag hoppas fortfarande. Man skulle ju annars tro att skulle a fäst dem på något speciellt ställe och inte bara spridit dem under de putsade bladen. Sen kan man ju fundera på vad som är lämpligt yngelfoder till Otocinlus..

                Jag tror att nyckeln till att odla dem kanske är att ha en riktigt välplanterad burk, och då är det ju svårt att se själva leken. Sen har jag försökt att tillfredställa dem med 40% osmosvatten / 60% uppsalavatten (hårt) för att få en naturriktigare hårdhet och surhet.

                Är det förresten någon här som har koll på om det finns Otocinclus sp. "1" (den som kallas zebraotocinclus) att tillgå i sverige över huvud taget?
                ¡Hasta la victoria siempre!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Jag hade nyligen 10 zebraotocinclus, som jag tyvärr dödade genom att ge dem massor av röda mygglarver för att få i lek: de fick då bukvattensot och dog. Det grämde mig nåt enormt.

                  Jag är i efterhand rätt säker på att mygglarverna var ruttna, och jag borde egentligen ha begärt ersättning från Fina Fisken för att deras skit dödade mina älsklingar.
                  Extra irriterande var att de precis börjat uppvisa lekbeteende - jag såg när en hane höll på och snodde sig kring en hona på glaset.

                  Mycket vackra fiskar, fast mycket hemligare av sig än vanliga ottos, man ser rätt sällan till dem. De är också större än vanliga ottos, mina var över 5 cm.

                  Jag köpte mina privat, men jag vet att akvarielagret och akvarieleasing har haft zebror till försäljning, så de förekommer då och då i handeln.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Koma
                    • May 2003
                    • 189

                    #10
                    "Större än vanliga ottos": Det är inte Tigerotocinclus du hade då? De skall se mer ut som Paraotocinclus.
                    Röda mygg använder jag aldrig, det är per definition dåligt för akvariet; risk för övergödning, sjukdomar och så. Dessutom kan man få allergier av att hantera dem. Prova med svarta mygg nästa gång, de skall innehålla viktiga ämnen för att "bilda könsprodukter". Vita mygg är också trevligare.
                    ¡Hasta la victoria siempre!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Här är bild på några av mina zebror:

                      http://mikes-machine.mine.nu/zebra_gallery.htm

                      Tyvärr fick jag aldrig några bra bilder på dem, de var väldigt rädda för kameran. Tillochmed på dessa bilder har de lite skräckteckning.

                      Tillägg: jag kände inte till namnet tigerotocinclus, men en sökning på nätet gav dels minst en Parotocinclus (har fettfena!) som säljs under det namnet, dels några äkta otto som är mer regelbundet bandade än zebraotto. Jag vet inte om det rör sig om två arter eller om ungdjur av zebraotto. Man kan jämföra med planetcatfish zebra-bilder, som visar ungdjur.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Koma
                        • May 2003
                        • 189

                        #12
                        Ja, det var ju relativt tydliga Zebror. Hur mycket gav du för dem?

                        Angående "hemligheten" är min erfarenhet att ju yngre Ottosarna är desto mer simmar det fritt och stimmar. Mina Håller sig relativt dolda också, fast så är det väldigt tätt planterat med Cryptocoryne i karet också.
                        ¡Hasta la victoria siempre!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Jag vet inte om säljaren vill att jag avslöjar det, men jag fick ett väldigt bra pris, och fisken var verkligen i toppform när jag fick dem.
                          Maila mig, så skickar jag dig hans email. Kan ju hända han kan ta in fler.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Koma
                            • May 2003
                            • 189

                            #14
                            Nu har det uppstått problem. Jag har hitta otroligt fina Apistogramma nijsseni. Det enda karet jag har över är det med Otocinclus. Ska vänta ett par veckor innan jag ger upp Otocinclusodlingen åtminståne, men då kan det ju vara för sent att köpa nijsseni. :P
                            ¡Hasta la victoria siempre!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              So many fish, so few tanks...
                              Känner igen det där...
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...