Identifiering..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    Identifiering..

    Hejsan!

    Har varit och köpt en mal som jag bara förälskade mig i, men problemet är att jag inte vet vad det är.. Hon visste inte själv i affären vad det var hon sålde. Den är lite lik ancistrusen men suger fast sig med hela kroppen. Den skiftar även färg beroende på bakgrund. Vet inte riktigt hur jag mer ska beskriva den, men kan inte hitta något som ser ut som den hur mycket jag än letar. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig tips på vad det kan vara!!!

    Tack på förhand!
    Mina åsikter är just bara åsikter...
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Kanske en plecostomus?

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=323

    Min skiftar färg.</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Det är inte denna?

      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=267
      Na klar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Denna kanske?
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=267
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Japp, låter som den som Kjell och nilssonnet länkade till.
          Den brukade kallas Hong kongpleco har jag för mig, trots att det inte är en mal. Har även för mig att den är rätt känslig.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Pelle__k
            • March 2003
            • 646

            #6
            jag har en sån som länken visade men den kallades för "Borneo Butterfly sucker"
            www.discusklubben.se
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

            Kommentar

            • Galadien
              • February 2004
              • 107

              #7
              Jag har två sånna och de är helt underbara!!!

              Kommentar

              • Wedquinna
                • May 2003
                • 88

                #8
                Vill bara tacka er för svaren. Dock stämmer dom inte.. *suck* Får fortsätta att leta vidare men vet inte längre var jag ska leta.. Börjar tro att jag fått tag i nån typ av mutation!

                Desto längre jag har haft fisken desto mer kär blir jag.. Största anledningen till att jag vill ha reda på vad det är är att jag vill ge den rätt levnadsvillkor så den lever så länge som möjligt för så länge jag inte vet vad det är kan det ju bli riktigt svårt att köpa en ny!! Och jag skulle mer än gärna ha en till..

                Kom på att jag kan ju tala om att den är ca 6-7 cm lång, ca 2 cm bred. Färgskiftningarna jag talade om tidigare är mer distinkta än hos någon Hongkong pleco jag har sett iaf. Den gå r från helt vit till helt svart och nyanserna där mellan. Den skiftar även mot grönt när den sitter på nåt grönt och kan bli helt brun när den sitter på en rot likaväl som den är prickig när den ligger mot botten. Dock är den inte helt olik Hongkong plecon, men den är grövre och ser inte ut som en sån underifrån när den sitter mot rutan.

                Hmm.. Ja, ja.. Det kanske finns nån som kan känna igen den?.. För jag gör det då inte!!!

                Mvh
                /Lina
                Mina åsikter är just bara åsikter...

                Kommentar

                • MAX_Q
                  • April 2002
                  • 113

                  #9
                  Det är förmodligen en borneo sucker fast en mörkare variant!!!

                  Max
                  Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

                  Pease out!

                  Kommentar

                  • Guppy_nisse
                    • April 2003
                    • 641

                    #10
                    Hej!
                    Jag har 2st borneo sucker, har studerat dom en hel del.. Jag kan inte få mina att stämma in på beskrivningen när det gäller färgerna pga att jag har aldrig sätt mina skifta färger från vit till svart eller liknande.. Dom jag har skiftar bara mellan ljusgrön till mörkgrön-brun...

                    En av mina borneo suckers:


                    En till:
                    //Tobias
                    DIY Is The Shit!
                    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                    Kommentar

                    • Wedquinna
                      • May 2003
                      • 88

                      #11
                      Mmm.. Men den är som sagt grövre.. Är bredare och inte alls lik underifrån. Har större mun och ytan den suger fast sig med är betydligt större..
                      Mina åsikter är just bara åsikter...

                      Kommentar

                      • Koma
                        • May 2003
                        • 189

                        #12
                        Låter som en Hongkong-pleco, ser ut ungefär som den kjell formans länk visade.
                        ¡Hasta la victoria siempre!

                        Kommentar

                        • Lisaplisa
                          • May 2003
                          • 75

                          #13
                          Gå in på den här sidan: www.planetcatfish.com
                          Där finns beskrivningar och bilder på massor av malar. Gå in i Cat-e-log, sen kan du få bildkartor av olika familjer av fiskar. Förhoppningsvis kan du hitta din fisk.
                          140 L honungsgurami, ancistrus
                          45 L guppys
                          15 L karantän el. lek

                          Kommentar

                          • Wedquinna
                            • May 2003
                            • 88

                            #14
                            Som sagt, det är ingen Hongkong pleco, har även haft dessa förr. Men det är nästan likt.

                            Och Lisaplisa: Tack för tipset, men har redan letat mig grön där.. :/

                            Det kommer hit en man i helgen för att försöka hjälpa mig med identifieringen, han har själv fött upp omkring 50 olika sorters malar och har en hel del kunskap i ämnet. Kan bara hoppas att han har nån idé, det borde han ju..

                            Mvh
                            /Lina
                            Mina åsikter är just bara åsikter...

                            Kommentar

                            • Wedquinna
                              • May 2003
                              • 88

                              #15
                              Han kom tidigare än väntat och kom redan igår kväll för att hjälpa mig, men tyvärr kunde han inte.. Han har ca 35 års erfarenhet av malar varav 30 års erfarenhet av uppfödningoch har väl kunska om de flesta arter.. Men det enda han hade att komma med var att han trodde det var nån underart till Hongkongen eller något snarlikt. Jag skulle bli djupt tacksam om det fanns någon som hade sett/hört talas om en likadan för jag skulle verkligen vilja köpa in en till!!

                              Sen skulle jag tacksamt ta emot tips och råd om hur ni tycker jag ska sköta den? Den verkar iofs må bra som den går nu, men det borde ju alltid gå att förbättra. Eftersom jag numera antar att den är ganska lik Hongkongen så bör väl skötseln vara ganska lik. Så om någon har nån idé om hur man sköter en sån på bästa sätt så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av erfarenheterna..

                              Hittade en ny rolig egenskap hos den igår när U var här.. Den kan tom bli RANDIG!!!

                              Den är bara så härlig!

                              MVH
                              /Lina
                              Mina åsikter är just bara åsikter...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...