har mina ancistrusar slutat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #76
    Karina! Eftersom du fick byta pump till en som pumpade mindre så kan det vara så att du p g a dålig cikulation fått en algblommning eller ett infusorieangrepp... Byt vatten ofta och försök öka cirkulationen... om du har lite sämre pump kanske det är lika bra att låta ynglen växa upp på algtabletter... det funkar det också...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Karina
      • October 2003
      • 23

      #77
      Tack vänner, för era svar !

      Nejdå, jag brukar inte koka squashen men tog ej heller ur mittenpartiet som verkar ha smutsat ner mest.
      Angående filtret så är det kanske för litet för tillfället. Skall byta till ett större. Skulle behöva göra lite omplacering av ancistruskaret. Tror ni det är för tidigt att fånga upp dem och flytta dem till ett större akvarium ?

      Mvh Karina

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #78
        När det gäller att flytta Ancistrusyngel så är det bara känsligt i vissa fall. Om värdena i ditt större kar stämmer någorlunda överens med det vatten de går i, så klarar de säkert omställningen med ordentlig ikoppning. Om det större karet är Corydorasfritt så skadar det inte att salta lite, de är lite känsliga för vita prick.
        Sedan återstår ju resten av innevånarna då, vad har du för fiskar i det större karet? Scalarer och andra större ciklider kan ta ganska stora yngel, även Botior och kanske någon större Corydoras kan vara ett hot...
        Om du är osäker kan du testa med bara några få yngel först, går det bra så är det bara att köra... Tänk på att de är ganska bra på att käka växter medans de växer...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...