har mina ancistrusar slutat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #31
    dom va lite "på gång" igår men i dag har jag fyllt på karet och dom värkar inte vara så villiga..=(

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #32
      kan det vara fel PH??
      jag mäter med "sera PH" och jag har över 7...

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #33
        nån som vet???

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #34
          mina leker i alla möjliga ph. Ju mer du daltar med dem ju mindre kommer de nog leka.
          Byt vatten vatje dag 10-15 % helt kallt vatten..brukar sätta igång mina efter några dagar.
          ju mer jag matar & tittar på dem & stör dem, ju mindre intresserad verkar hanen bli.
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #35
            Händer det inget så kan du ju testa lite olika saker... ändra temp... möblera om (sätta grottan framför utblåset till pumpen t ex) sätta i en strumpa med torvgranulat för att kanske sänka pH lite...
            Testa en sak i taget bara, så du vet vad det var...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #36
              jag har samma problem att jag inte kan få lek på mina malar igen,vad kan man ge dom för mat förutom tabletter och flingfoder jag har testat med squash men den flytter ju då kan inte malarna få tag i dom,jag har även ett skalar par i akvariet,kan dom störa malarna,ellerkan palet cikliderna störa dom ,tacksam för alla svar,<font size="4"></font id="size4">
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #37
                fairing: sätt en tesked genom squashbiten så flyter den inte. Samma sak kan du göra med gurka.
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #38
                  fairing! Jag trodde också att mina malar slutat att leka, ända tills jag upptäckte att Scalarerna stod och plockade alla yngel när de kom ut ur grottan :-(
                  Det jag brukar rekommendera som sista utväg om man inte får igång dem är ett partnerbyte, kolla om du har någon polare med ett malpar, så kanske ni kan byta honor med varandra. Jag vet att någon här på forumet fick det rådet av mig och det funkade klockrent...
                  Och som sagt, en sked genom squashskivan fungerar som sänke och malarna kommer åt skivan.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Mathias-D

                    • December 2002
                    • 1122

                    #39
                    dom värkar vara på hugget nu... men jag vet inte....hanen vaktar roten och han har släppt in honan...det ser värkligen ut som han vill lägga ägg men det har inte gjort än...

                    Kommentar

                    • Karina
                      • October 2003
                      • 23

                      #40
                      Hej Nancy och givetvis alla andra också!

                      Fortsatt fundering angående mina ancistrusar.
                      Nu befinner sig hannen mest i krukan mest hela tiden. Ser att han sitter på krukväggen, alltså ej i taket och viftar med bröstfenorna. Skulle det månna finnas ägg där ? Har inte velat lyfta på krukan och störa dom. I dag bytte jag lite vatten och han kom ut i ett par sekunder för att sedan svischa in lika snabbt igen. Ibland sitter han med huvudet uppåt, ibland neråt. Vad tror ni ? Kan det vara ägg där eller kanske bara ett gömställe för honom ? Men skulle han i så fall vifta med bröstfenorna ?

                      Mvh Karina

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #41
                        viftar han så är risken överhängande att det finns ägg därinne!
                        Mina har inte suttit på något särskilt sätt när hannen har "viftat" äggen utan verkar bara se till att det är lite genomströmmning i grottan... så min gissning är att du har ägg därinne!
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #42
                          AkvarieMaster, det är säkert lek på gång hos dig,,, hannen brukar inte släppa in honan i grottan förrän det är dax. Däremot kan dom hålla på och träna en par dar innan det blir rom, men nästa gång du ser honan käka utan att hannen är framme och försöker få käk, då vet du att dom lekt...
                          Detta gäller dig också Karina, det är möjligt att dom lekt, men det kan också vara förberedelser... Min hanne verkar vifta med bröstfenorna även innan de har rom, har ofta sett det.... men det är ju min det....
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Karina
                            • October 2003
                            • 23

                            #43
                            Hej och tack för alla svar jag får/fått !

                            Det här är ju jättespännande ! Hoppas att det finns ägg i krukan. Har inte sett att han varit ute och ätit sista tiden. Bara honan. Hon sitter ofta under roten och är aktiv på natten. Har även kollat nattetid men inte sett till hannen. Får se hur det går. Hoppas, hoppas....

                            Mvh Karina

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #44
                              Min hanne brukar alltid vifta flera dagar innan rommen, men när han ligger med sugkoppen uppåt i grottöppningen & viftar & flämtar..då brukar det nyss ha varit lek.
                              har sett på 3 ggr när de lekt..då ligger han också ofta med sugkoppen uppåt, och "vibrerar"..ser ut som om han spänner sig...hehe
                              honan är ofta inne ett flertal ggr och lägger lite ägg i taget verkar det som.
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              • Mathias-D

                                • December 2002
                                • 1122

                                #45
                                han har nästan bott i roten dom senaste dagarna...och han viftar febrilt...=)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...