odla ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrolle
    • February 2014
    • 35

    odla ancistrus

    Hej

    Har en fråga när gäller odla malar. I detta fall ancistrusmalar. Har fram tills idag hobby odlat vanliga bruna ancistrusmalar. Nu har jag fått lite plats över i källaren och funderar på att försöka odla lite mer olika malar.
    Har idag ett 180 liters och ett 54 liters kar. I mitt 180 liters går idag mitt "lekpar" med andra fiskar. När de har fått yngel har jag flyttat över dessa i ett 54 liters där de har fått växa till sig. Men när nästa kull har kommit har dessa också fått gått i 54 liters karet.
    Malarna har jag sålt så det har täckt en del av maten och lite till. Har inte odlat för att göra någon vinst och det är inte tanken i fortsättningen heller. Mest bara för att det är kul.

    Vilket system har ni andra som odlar malar? Hur många kar anser ni man behöver för att odla på en hobby nivå? Vilka liter antal ska jag ha på karen o.s.v?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    det är nästan omöjligt att svara på din fråga (kanske därför ingen har gjort det).
    Jag hade i alla fall odlat ancistrus parvis i akvarium ihop med andra fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Skrolle
      • February 2014
      • 35

      #3
      Vad menar du med omöjligt?
      Frågan är ju bara hur andra som odlar går till väga. Men tack för att du svarade.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      det är nästan omöjligt att svara på din fråga (kanske därför ingen har gjort det).
      Jag hade i alla fall odlat ancistrus parvis i akvarium ihop med andra fiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Skrolle
        Vad menar du med omöjligt?
        Frågan är ju bara hur andra som odlar går till väga. Men tack för att du svarade.
        Ja menade nog mest att det finns massor av olika sätt att odla den vanliga Ancistrusen men att de flesta nog odlar den parvis ihop med andra fiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Hej!
          Har själv odlat Ancistrus sp, men aldrig behövt flytta dem till ett annat akvarium. Men frågan är ifall det behövs att flytta dem?! Blir det bättre för bebisarna?!
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Skrolle
            Vad menar du med omöjligt?
            Frågan är ju bara hur andra som odlar går till väga. Men tack för att du svarade.

            Det enda jag tänker på att byta vattnet varannan dag, mata dem ordentligt "2 gånger/dag" samt ställa tempen 27 grader, men det viktigaste sedan att man måste ha lite tålamod
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Gamina
              • January 2016
              • 29

              #7
              Jag funderar på en sak. Mina Nacistrusar är 6-7 cm stora. Hanen har precis börjat få skägg och jag har räknat med att det är långt kvar tills de kan tänkas leka. En sak gör mig dock lite förvånad. Hanen har grävt sig en grotta under en rot och sitter numera alltid vid ingången och fläktar med fenorna. Vill han redan leka? Kan han vara könsmogen trots sin ringa storlek? Vid vilken storlek börjar de egentligen leka?
              Honan visar inget intresse utan är i andra halvan av akvariet (om det nu är en hona kan ju vara en något senare utvecklad hane)

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Gamina
                Jag funderar på en sak. Mina Nacistrusar är 6-7 cm stora. Hanen har precis börjat få skägg och jag har räknat med att det är långt kvar tills de kan tänkas leka. En sak gör mig dock lite förvånad. Hanen har grävt sig en grotta under en rot och sitter numera alltid vid ingången och fläktar med fenorna. Vill han redan leka? Kan han vara könsmogen trots sin ringa storlek? Vid vilken storlek börjar de egentligen leka?
                Honan visar inget intresse utan är i andra halvan av akvariet (om det nu är en hona kan ju vara en något senare utvecklad hane)
                Lite osäker om han är könsmogen eller ej, men vad jag vet att hanen kan tvinga honan för lek.
                Eftersom Ancistrus är nattaktiva gillar dem vara ute på kvällen, det finns dock många Ancistrus som är ute på dagen.
                Så det är vanligt att han är där inne i grottan och inte gör något
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • Gamina
                  • January 2016
                  • 29

                  #9
                  Uppenbarligen var han könsmogen och lika uppenbart är honan en hona. Jag matade just fiskarna och såg ett litet litet Ancistrusyngel.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...