Tips om fina små malar 5-14 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #31
    Har du provat att mata när det är släckt? När jag släcker så slutar mina tetror leta mat medan malarna däremot vaknar till liv med sitt födosök.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #32
      Mata när det är mörkt och fiskarna inte ser maten. Går lägga ner grönsaker som räcker längre. Då hinner malen med även när det är ljust. ..
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #33
        aa jag har , mina guramis skiter fullständigt i att det är mörkt och guppysarna hänger på o går på tabletterna med även om de släckt och handuk över akvariet så de ska bli mörkare , men jag kanske kan sätta malarna i breeding boxar o mata dem med tabletter sen släppa ut dem igen? fast kanske sjukt svårt o få tag på dem en gång i veckan.. har massa växter o gömställen

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #34
          Ursprungligen postat av henrikl
          Mata när det är mörkt och fiskarna inte ser maten. Går lägga ner grönsaker som räcker längre. Då hinner malen med även när det är ljust. ..
          jo jag har lagt ner gurka till dem de tyckte dem om , finns det mer jag kan lägga ner?

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #35
            Tips om fina små malar 5-14 cm

            Du skrev en gång i veckan... Hur ofta får de mat egentligen?

            Och vilken mal pratar vi om nu igen? De små alltså. Vilken art alltså?
            Senast redigerad av Likan; 11 August 2014, 15:12.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #36
              Ursprungligen postat av Likan
              Du skrev en gång i veckan... Hur ofta får de mat egentligen?

              Och vilken mal pratar vi om ni igen? Vilken art alltså?
              Ancistrus Sp 2 st , pansarmalar jag brukar lägga ner tabletterna 2 -3 ggr i veckan men de brukar gå på dem 1 av gångerna kanske i någon minut sen går dem bort , gurkan har jag lagt ner x antal gånger och då har bara ancistrushanen som jag sett gått på den lär bli en storm av malar nästa månad eller i slutet av denna om jag blivit av med vitapricksjukan så vill veta hur jag ska göra så dem får mat och inte bara mina andra fiskar som tar åt sig allt

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #37
                Tips om fina små malar 5-14 cm

                De små behöver mat varje dag... Henrikl som själv föder upp har säkert några bra trix. Jag kan rekommendera zucchini och brysselkål. Det gillar mina små ancistrus som är ca 3cm. Broccoli kan du prova. Vet inte vad dina små kan få i sig dock. Minigranulat kanske?

                De kanske inte gillar den tablettsorten du har? Kanske dags att prova med lite annat? Finns ju en uppsjö.

                Kolla i tråden "hur många olika fodersorter har ni" eller vad jag nu döpte den till. Där kanske du får lite tips.

                Mina malar ratar vissa fodersorter. Så man får prova sig fram.

                Zucchini och brysselkål
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407766673.293515.jpg
Visningar: 2
Storlek: 312,0 KB
ID: 2162757
                Ser ut så här ca 12 timmar senare.
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407766753.897750.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,2 KB
ID: 2162758
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #38
                  Ursprungligen postat av Likan
                  De små behöver mat varje dag... Henrikl som själv föder upp har säkert några bra trix. Jag kan rekommendera zucchini och brysselkål. Det gillar mina små ancistrus som är ca 3cm. Broccoli kan du prova. Vet inte vad dina små kan få i sig dock. Minigranulat kanske?

                  De kanske inte gillar den tablettsorten du har? Kanske dags att prova med lite annat? Finns ju en uppsjö.

                  Kolla i tråden "hur många olika fodersorter har ni" eller vad jag nu döpte den till. Där kanske du får lite tips.

                  Mina malar ratar vissa fodersorter. Så man får prova sig fram.

                  Zucchini och brysselkål
                  [ATTACH]70302[/ATTACH]
                  tack för tipsen ska åka o köpa det om 40 min och se hur det går om gurami jävlarna går på brysselkål med lär jag avrätta dem!

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #39
                    Mina gurami (blå) rör dem inte iaf.

                    Är du intresserad kan jag skicka lite olika sorter till dig. Skicka ett pm isf.

                    Har ju en del. :P
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407767023.174116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,8 KB
ID: 2162759
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #40
                      Ursprungligen postat av Likan
                      Mina gurami (blå) rör dem inte iaf.

                      Är du intresserad kan jag skicka lite olika sorter till dig. Skicka ett pm isf.

                      Har ju en del. :P
                      [ATTACH]70304[/ATTACH]
                      holy shit , de där e större lager mat än zoobutiken som ligger närmast mig i malmö , aa skickar pm

                      annan fråga bara , hur ofta har du brysselkål i akvariet? går det bra att de ligger kvar där någon vecka innan man tar ut o byter det eller ska de bytas varje dag etc? gurka gick bra o ha i 2-3 dagar sen blev de slemmigt o bytte ut det
                      Senast redigerad av blaze1337; 11 August 2014, 15:48.

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #41
                        Jag brukar variera med sjunkande alg waffers av märket tropical och hikari. Sedan kör jag vid olika tillfällen med grön zucchini, gurka, brysselkål, morot. Jag brukar grönsaker ligga kvar under 1 dygn och då är de nästan borta förutom skalet. De yngel jag har äter också granulat och hikari sjunkande foder för ciklider. Det går mata med det mesta. Du märker snart vad de gillar....https://vimeo.com/m/102462872
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • blaze1337
                          • July 2014
                          • 646

                          #42
                          Ursprungligen postat av henrikl
                          Jag brukar variera med sjunkande alg waffers av märket tropical och hikari. Sedan kör jag vid olika tillfällen med grön zucchini, gurka, brysselkål, morot. Jag brukar grönsaker ligga kvar under 1 dygn och då är de nästan borta förutom skalet. De yngel jag har äter också granulat och hikari sjunkande foder för ciklider. Det går mata med det mesta. Du märker snart vad de gillar....https://vimeo.com/m/102462872

                          hej tack för svaret , en av mina ancistrus honor var på zuchinnin 1 minut sen gick hon bort hoppas dem lär sig vad det är snart


                          köpte ett par rostfria skruvar som jag sätter genom det så det hålls i botten ,

                          ska dem ligga helt begravda typ så att zuchinnin är i samma nivån som subtratet eller ska det vara uppe lite eller mycket? har lagt in 3 zucchini skivor o en gurka hoppas dem lär sig vad det är snart

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #43
                            Ursprungligen postat av blaze1337
                            hej tack för svaret , en av mina ancistrus honor var på zuchinnin 1 minut sen gick hon bort hoppas dem lär sig vad det är snart


                            köpte ett par rostfria skruvar som jag sätter genom det så det hålls i botten ,

                            ska dem ligga helt begravda typ så att zuchinnin är i samma nivån som subtratet eller ska det vara uppe lite eller mycket? har lagt in 3 zucchini skivor o en gurka hoppas dem lär sig vad det är snart
                            jag låter det bara sjunka ner till botten. Det är väldigt individuellt Vad malar gillar så du får prova dig fram och se vilken grönsak som är favorit. Även sötpotatis och vanlig skalad potatis äter en del malar.
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #44
                              Ursprungligen postat av henrikl
                              jag låter det bara sjunka ner till botten. Det är väldigt individuellt Vad malar gillar så du får prova dig fram och se vilken grönsak som är favorit. Även sötpotatis och vanlig skalad potatis äter en del malar.
                              ungefär 10 minuter efter det jag skrev igår så var alla på zucchinin , jag la ner en gurk skiva och 2 zucchini i olika former en som stack upp och en som var i samma nivå som sanden , kan lugnt säga att dem föredrar den som är samma nivå som sanden men har också käkat från den som är lite högre up , ska testa morötter ikväll och söt potatis också får se ifall jag kan få se alla 4 äta samtidigt . funkat bra så länge med grönsaker ska testa lite sallad och jakt efter brysselkål fortsätter ikväll.

                              Vet ni ifall det finns något liknande som pansarmalarna kan äta? typ grönsaker eller något för dem ignorerat grönsakerna helt (pansarna då )
                              Senast redigerad av blaze1337; 12 August 2014, 08:41.

                              Kommentar

                              • henrikl
                                • November 2012
                                • 639

                                #45
                                Ursprungligen postat av blaze1337

                                Vet ni ifall det finns något liknande som pansarmalarna kan äta? typ grönsaker eller något för dem ignorerat grönsakerna helt (pansarna då )
                                Pansarmalar föredrar kött mer än grönsaker. De vill helst ha olika frysfoder eller tabletter med köttinnehåll..
                                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...